Sverddrager eller platy - nybegynner

Kjæresten til han jeg bor med, og han, kjøpte når to fisker når ho var på besøk i byen. Nå står de igjen, noe jeg er glad for selv om jeg ikke hadde tenkt tanken å kjøpe det selv, som underholding i en studenthverdag. Men det er utrolig fascinerende!

Men nå ser det ut som om jobben er mest min (kameraten bor fortsatt her), hvilket jeg skal gjøre med glede! Men da har jeg et par spørsmål.

Jeg har lett litt rundt på forumet her og funnet ut at fiskene mest sannsynlig er en blanding av sverddragere og platy. Men om det skulle være en av de, og ikke en blanding, skulle det spille veldig stor rolle?

*Slik det er nå, har vi en liten bolle til de, på ikke utrolig mange liter. Sand i bunnen (sorte stener), og en plante i midten... Det er to fisker.
Hva er det som skal til for å holde disse fiskene? Er det mye en må passe på?
*Jeg har skiftet vann annenhver dag ca til nå, er dette passe?
*Og jeg mater innimellom (jeg tror jeg mater greit, da de spiser mesteparten, og det er bittelitt igjen).
*Må jeg passe på pH-verdi og sånn til disse fiskene, eller er det greit det vannet som kommer ut av springen, om jeg bytter det nokså ofte?

På forhånd takk! =)
Om det er sverddrager eller platy spiller ikke så innmari stor rolle, men hvis det er hunner du har vil de i løpet av kort tide begynne å produsere unger, siden de lagrer sæd og produserer ett kull i måneden. De er ganske enkle i stell, bare pass på vannkvaliteten.

En bolle er ikke akkurat ideelt, spesielt hvis den er liten og uten filter. Foreslår at du kikker litt i annonsene her og ser etter en brukt 60 liter f eks. Sparer mye ved å kjøpe brukt.

Når du forer skal du ikke fore mer enn at alt blir spist opp på 2 minutter. Det skal ikke være noen rester igjen i karet, for disse vil råtne og føre til dårlig vannkvalitet. Disse fiskene maser alltid om mat, skikkelige matvrak, men det er ikke synd på dem om de fores en gang om dagen.

Vannbytte hver dag eller annenhver dag er passe siden du ikke har filter. Hvis de gisper i overflaten må vannet byttes oftere.

Hvis bollen er fylt med kranvann og de trives i dette, er det ingen grunn til å bekymre seg for pH.
Takk for godt svar! =)

Men hva gjør jeg med ungene? Kanskje dumt spørsmål. Jeg har jo ikke plass til (eller er interessert i) å ha mange mange fisker der...

Og når de legger "føder", kommer det da en lang tynn "strek" ut under fisken da? For jeg satt og beundret fiskene tidligere, og da la jeg merke til dette. Tenkte meg at det kunne være det...
Ungene kan du enten prøve å få gitt bort i annonsedelen av forumet, eller gi dem til en dyrebutikk. Men foreldrene spiser mer enn gjerne sine egne unger, så det er kun de som klarer å gjemme seg som vil vokse opp. I en liten bolle med en plante er det kanskje ikke så godt med gjemmesteder.

Når de er klare til å føde vil du se at de ser digre og oppblåste ut, som om de holder på å sprekke. Det lange tynne du ser er nok bare avføring.
Streken er nok bare drit : )
Hehe, ja, okei! xD Jeg vet jo ikke om det har hanner eller hunner heller da... Men det hadde vært litt gøy om det hadde vært hunner, og fått noen under ^^

Om de fleste blis spist opp, og det bare er en igjen eller noe, hadde det vært topp! =)
Nå satt jeg og så på mens fiskene spiste. Og de spyttet ut en del av de igjen (om ikke alle). Det var rart og se på. Og dette er vel ikke normalt? De svømte til med en gang, og spiste maten, også "tygde" de litt på den, så spyttet de den ut igjen...

Maten jeg gir de er "TetraMin, Mini Grenules".
Min erfaring med tetramin er at fiskene ikke liker det, og spytter det ut igjen. Da jeg byttet til et annet for sluttet de å spytte den ut.
Jeg var på kjøpesenteret igår, og gikk innom butikken for å spørre. Og da nevnte jeg dette for å forhøre meg. Hun i butikken sa at det kunne være fordi de skulle "myke" opp maten før de svelget den. Og den kunne være hvis det var store biter, så delte de den i to, for å spise de mindre delene... Så det skulle ikke være noe å bekymre seg for... Noen som er uenige i det?
Retardkid
Jeg var på kjøpesenteret igår, og gikk innom butikken for å spørre. Og da nevnte jeg dette for å forhøre meg. Hun i butikken sa at det kunne være fordi de skulle "myke" opp maten før de svelget den. Og den kunne være hvis det var store biter, så delte de den i to, for å spise de mindre delene... Så det skulle ikke være noe å bekymre seg for... Noen som er uenige i det?





Husk at fisker skal gjøre NOE for føden-

Men det gjør ikke noe, da.
Jeg fortsetter mine spørsmål her...

Hvordan er det med døgnrytme for fiskene? Det var en natt da lyset stod på, og når jeg våknet kom jeg til å tenke på at det kanskje er en fordel å ha lyset av om nettene. Er det en bestemt tid det lønner seg og ha det mørkt, eller lyst?

Også lurer jeg på hvordan det er med vannbytter. Hvor lenge kan vi være borte uten å bytte vannet. Bollen er som sagt ikke så veldig stor, og det er to fisker, og en plante. Jeg vet man kan kjøpe "langtidsmat", og dette fungerer vel greit? Men jeg lurer litt på hvordan vannet blir etter f.eks. en uke?
Fisker har døgnrytme. Du vil se at de ligger på bunnen og hviler når det er mørkt, så skru av lyset om natta.

Feriefor er en svært dårlig ide, spesielt dersom du ikke får tatt vannbytter. Fiskene klarer seg fint en uke uten mat, bare ikke for dem et døgn eller to før du reiser og bytt vann dagen du reiser så burde de klare seg.

Når de ikke spiser produserer de mye mindre avfallsstoffer enn hvis de spiser, og feriefor hjelper ikke vannverdiene akkurat. Feriefor er kun for store kar hvor vannverdiene ikke påvirkes noe særlig, men i en liten bolle uten filter er de en svært dårlig ide.
Takk for kjapt og godt svar! Da skal jeg huske på det før vi drar hjem på ferie =)

Men skal jeg "fete opp" fiskene litt i forveien? Jeg leste at disse fiskene platy/sverddrager spiser til det er tomt (til en viss grad, da), så skal jeg da prøve å gi litt mer mat enn anbefalt en stund i forveien før jeg skal dra?
Du kan alltids fete dem opp hvis du synes det er en god ide, ikke noe i veien for å gjøre det, men jeg tror ikke jeg ville brydd meg med det.

Det er mange som har en eller to foringsfrie dager i uka hver uke, og overforing er et større problem enn underforing...
Retardkid
Takk for kjapt og godt svar! Da skal jeg huske på det før vi drar hjem på ferie =) Men skal jeg "fete opp" fiskene litt i forveien? Jeg leste at disse fiskene platy/sverddrager spiser til det er tomt (til en viss grad, da), så skal jeg da prøve å gi litt mer mat enn anbefalt en stund i forveien før jeg skal dra?




Men vis du skal fete opp fiskene så kommer dem til å slippe ut enda mer avfallstoffer, å da må du bytte vann oftere.
Gjelder dette bare frem til jeg skal dra, eller må jeg da skifte vann oftere når jeg er på ferie også? For det sier seg selv at det ikke går :p
Det sier seg selv at det ikke går. Jeg skal jo reise bort :p Det er det som er poenget...

Vil det da si at jeg ikke skal fete opp fiskene? Men la de holde seg "normale", for så å la de være i en uka bare ?
Retardkid
Det sier seg selv at det ikke går. Jeg skal jo reise bort :p Det er det som er poenget... Vil det da si at jeg ikke skal fete opp fiskene? Men la de holde seg "normale", for så å la de være i en uka bare ?




Jepp!).
Ny fisk?
Jeg fortsetter igjen mine spørmsål her. Vi har nå fått tak i et litt større kar, på ca 12 liter. Og vi har fortsatt bare disse to fiskene, som forøvrig overlevde påsken, wee!

Jeg har jo hørt regelen om like mange cm med fisk som man har liter vann, og selv om den ikke er like god for mindre kar er det kanskje plass til en fisk til hos oss? I så fall lurer jeg på hvordan fisk vi kan ha oppi der? Det hadde vært artig med en annen art, men jeg vil jo at skal gå godt sammen, og passe til temperatur og mat og sånn. Og hvilket kjønn skal jeg kjøpe? Er det sikrere å kjøpe hunn, fordi de ikke "tar like stor plass" ? Jeg tror de fiskene vi har nå en hann og en hunn...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap