Hvor mange pellets til 9 corydora julii og 5 ancistrus?

Til nå har de fått 2-3 pellets (Tetra TabiMin) daglig. Er dette mye eller lite? Og hva er det beste de vet? Røde Mygglarver?

(Vil gjerne finne noe de syntes er skikkelig digg, så de får litt variasjon).
Plussmedlem
Hvor store er ancistrusene?

Hvis du ikke fôrer med noe annet (f.eks. flakfôr som faller ned i forbindelse med mating av andre fisk) så er 2 - 3 TabiMin litt lite til 9 corydoras (hvis de er voksne). Spesielt når de må dele med 5 andre maller.

Ancistrus spiser også TabiMin, men du bør supplerere med andre tabletter med et innhold av "grønt". F.eks. PlecoMin. Du kan også fôre med grønnsaker som squash og agurk.

Mygglarver er som regel populært.
Generelt bør man gi ½ - 1 slik Tabimin pr Corydoras, avhengig av størrelsen på fisken. Er de små, beregn en halv, er de voksne: en hel.
Jeg synes det er vanskelig å gi råd om hvor mye angitt i antall tabletter, for jeg vurderer alltid mengden utifra hvor lang tid de bruker på å spise det opp, og om alt blir spist opp innen rimelig tid. Ligger det mat igjen etter et par timer, har man gitt altfor mye! Så hold øye med maten, og plasser gjerne fôret i en bestemt krok av akvariet der du ser den godt. Da vet du lettere om det blir spist opp og hvor lang tid det tok. Eventuelle rester er også lettere å fjerne om du vet hvor du skal slamsuge.

Frosne røde mygglarver mener jeg bør stå på menyen til alle Corydoras Jeg gir mine dette mange ganger i uka. Det er super populært blant alle!!

Ellers bruker jeg tabletter som JBL Tabis, Hikari Sinking wafers, Sera Viformo og også Tetra diskusgranulat. Det sistnevnte er poppis, helt fra de er veldig små, men da knuser jeg granulatet til fint pulver så de klarer å spise det Av en eller annen merkelig grunn er ikke andre produsenters diskusgranulat like populært som Tetra sin. Jeg har prøvd haugevis av diskusgranulat fra andre merker; Hikari, Sera, JBL, Tropical, ja alle jeg kan finne. Men jeg går tilbake til det merket jeg egentlig boikotter (Tetra) fordi fiskene åpenbart ser ut til å foretrekke det fremfor alle andres diskusgranulat.

Får meg i grunnen til å undres... hva i alle dager er det for noe muffens Tetra har tilsatt sitt diskusgranulat som får fiskene til å foretrekke det? Hmmm.... dop?
Takk for fornuftige svar:)
Ancistrusene er vel i ferd med å bli voksne, 4-5 cm lange. Og Coryene er vel voksne de også tror jeg..

Jeg har alltid vært redd for å overfore, men jeg syntes fiskene er litt vel slanke.. Vil ha gode og runde tjukkas-coryer som har det fint Nå har jeg gitt dem dobbelt opp med pellets, samt en klatt mygglarver. Skal følge med på hvor fort de spiser opp!

Tusen takk for bra svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap