Fikk hjelp på nybegynner-forumet men......

Fikk hjelp på nybegynner-forumet men tenkte jeg skulle få svar på alle spørsmålene, så da reposter jeg den her i håp om mer respons.

Nå har jeg saumfart akvaforum og sikkert blitt litt klokere.
Det jeg sitter igjen å funderer på er om det er noe viktig jeg har gått glipp av?
Feks. har jeg nok lys til Lilaeopsis brasiliensis som jeg brukte en del penger på? (90w se min profil).
Har etter å ha lest forumet ang. denne planten bedt min lokale forhandler å skaffe Hemianthus callitrichoides "Cuba" istedenfor. Men kanskje den er like vanskelig?

Co2 utstyret ligger i posten. Men har et diy opplegg nå der jeg har lagt brusesteinen under en sirkulasjonspumpe som blåser vannet ned mot plantene. Det blir sikkert 1million bobler i vannet (og det er jo sikker bra) men på JBL CO2 testen gir det ingen utslag ennå co2'en står på i 11 timer sammen med lyset. Det er ingen av plantene som slipper ut bobler.

Har lest flere plasser at jeg bør ha en høy Kh pga ph og co2. Men hvor mye er høyt Kh?

Og så har jeg jo fått brunalger. Det jeg lurer på er om jeg må klippe/fjerne blad hvor algene har satt seg. Tenker på når angrepet er ferdig.

Karet har gått i 6 uker nå men når jeg så scalarene i butikken for 2 uker siden kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Men pga slurv med rockzolid steinen kom de seg bakom den. Dette resulterte i at jeg måtte ta alt ut igjen. Sparte på over 80-90 ltr vann men tror jeg med dette ødelagte hele bakterie syklusen for nå har jeg begynt å få amoniakk. Kan dette stemme eller er ikke syklusen så bokstavelig som det blir skrevet på nettet?

Håper jeg får hjelp av dere nå.
At det dukker opp ammoniakk når filteret egentlig skulle vært innkjørt kan ha sammenheng med plutselig overbelastning, i ditt tilfelle en god del fisk pluss masse opprotet bøss i forbindelse med at du måtte styre med bakgrunnen. Selv om det er bakterier til stede i filteret så tilpasser de seg den mengden avfall som er i karet og det tar alltid litt tid før de får formert seg nok ved overgangen til en større mengde. Hvis det i tillegg heller ikke har tilført avfall i karet under innkjøringen så er det ikke så rart om det plutselig dukker opp ammoniakk og nitritt ved plutselig belastning. Du får være flink å skifte vann i karet en til to ganger daglig (ca 30%) til du har fått nivået ned på null igjen.

Når det gjelder brunalger så behøver du egentlig ikke gjøre noe som helst. Disse forsvinner av seg selv når det blir balanse i karet. Eventuelt kan du gni vekk det som er lett å nå.

Resten av spørsmålene får nesten noen andre svare på siden jeg ikke har så mye greie på akkurat det.
Takk for godt svar.
Ja dette rimer jo veldig bra med det jeg har skjønt, men fryktet jeg hadde ødelagt hele prosessen.
Ang. avfall i begynnelsen hadde jeg en gibbiseps? og noen molly yngel oppi karet første uken, men så tok jeg dem tilbake i et annet kar da jeg skulle på ferie.
Når du sier 30% mener du 1x30% eller 2x15% vannbytte som blir 57 ltr pr dag. Har forholdt meg til at jeg skulle kunne skifte maks 80% annenhver dag, som blir ca. 70 ltr pr dag.

Ikke bare bare dette. Har tenkt at jeg skulle sette meg inn i dette før jeg kom med en masse spørsmål, men til slutt har man lest så mange forskjellige meninger at man ikke helt vet hva man skal tro.
Du må nesten måle å se om du behøver å bytte 30% bare en eller to ganger for fiskenes del. Minimum 30% daglig altså og et ekstra bytte om verdiene er så høye at det er fare for fisken. På grunn av vannverdier og temperatur så er det bedre med mindre bytter flere ganger daglig enn ett stort.
Skal ta hensyn til det når jeg skifter vann.
Hatt litt problemer med å lese av farven på amoniakken så har vært og kjøpt et nytt test-sett så får jeg håpe det blir enklere å lese av.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap