Algespisere

Har akv.på 63 l. alle algespiserne dør innen en dag eller to.Hva gjør jeg? har prøvd flere slag.
Når det handler om flere fisk over noe tid som dør så kort tid etter at du har kjøpt dem, er noe galt.

Hvor lenge har akvariet stått? Har du målt vannverdiene, hva målte du med og hva ble resultatet? Akklimatiserer du fisken når du kommer hjem med den?

Og hva slags type fisk dreier det seg om?
Akvariet har stått siden jul.Har tatt vannprøver. Husker bare navnet på de kinesiske. Kjøpte en annen nå igjen.Den døde i dag. Kan grusen ha noe å si? Vi har svart grus.
Grusen skal ikke ha noe å si så lenge den er beregnet for akvarier og ikke avgir noen skumle stoffer.

Lurer fortsatt på om du akklimatiserer fisken når du får den i hus. Har temperaturen sunket i posen, eller det er stor forskjell på PH hos butikken i forhold til hos deg, kan fisken dø om den ikke blir langsomt vennet til de nye vannverdiene, og temperaturen stemmer overens mellom pose og kar.
Grusen er kjøpt i dyreforretning og ja,vi har vært nøye med akklimatiseringe og gjort det etter forskriftene. Har målt nitrit og ph flere ganger.Har mistet mange fisk i starten,men har 4guppy,en kampfisk,2skjørtt.,1 sverdfisk og 9 blå tetraer.De har klart seg bra.
Hvis vannprøvene dine er innenfor normale verdier og fisken dør etter kort tid kan det hende at du ikke "kopper" inn fisken. det vil si at posen med fisken skal ligge i karet i ca 10min før du hiver oppi en kopp med akvarie vann fra karet ditt. og lat posen ligge 10min til. gjenta prosessen en gang til og slipp fisken ut.
går utifra at temperatur er innenfor fiskens behov.

du bør ikke mate fiskene de to første dagene. studer dem nøye, dersom de oppfører seg veldig rart, unormalt i forhold til hva de skal gjøre. foreksempel hviss de svømmer opp og ned langs siden av ruten(dette vil de gjøre en liten stund rett etter du har sluppet de ut i karet), og hviss det er stim fisk og de gjemmer seg framfor og holde sammen, og de ikke finner roen innen en 15-30min. er det sansynligvis noe i veien med vannet.

Da kan du ta med en eller flere av de døde fiskene pluss en vann prøve fra karet ditt til din lokale dyre butikk og spørre om hjelp, de fleste tester vannet for deg.
Husk og teste vannet fra dyrebutikken også! Det er ikke sikkert du vil ha det vannet i karet ditt, selv om det ikke virker som det er problemet her.
lykke til.
Har fulgt den oppskriften med posen.Har også termometer. Men vi har jo foret dem første dagen da vi har andre fisker som har vært der en stund. La i to algetabletter etter råd fra forretningen på de forrige vi kjøpte denne uka. da var alle tre døde dagen etter.
Er det bare fisken fra butikken som dør? hva med de dere har fra før?
angående foring så er det ikke farlig og hoppe over ett par dager en gang i blant.
det er som oftest ikke foring den første dagen som fører til fiske død. hvilke fisk har du fra før? og hva skulle du sette inn?
ser hva du har lenger oppe på listen, hvis disse klarer seg bra virker det rart. hvilke type algeeter er det du skal ha?
mitt tips er otto`er, de er små og veldig lette og holde. ikke er de teretorielle heller. hvis det er ancistrus, kan de vere teretorielle i mindre kar uten tilstrekkelig med plass.
har du prøvd og sette inn flere fisk 1 eller flere ganger? og er det med kort mellomrom mellom forsøkene og fisk fra samme butikk?
Har satt inn 2 til 5 fisk om gangen,og kanskje litt for ofte. Har mistet mange,men de som er nå har vært ganske lenge. Har prøvd med algespisere mange ganger, en eneste en klarte seg,men den måtte vi avlive for den åt opp guppiene. Har kjøpt i 2 forskjellige butikker. Kan vi klare oss uten en stund og prøve otto senere?
dere kan vente en stund før dere prøver igjen. bare husk vannbytter jevnlig og at slamsuging er ett must.
mat lite da matrester og drit blir mat for alger og etterhvert gift. maten skal helst ikke nå bunnen av karet hviss det er flakfor. pellets går seff greit. mat heller flere ganger om dagen framfor 1.
hvilke algeeter spiste opp gupyene dine da? er sjeldent med kjøtt eter malle.
Det var en kinesisk algeeter,den vi avlivet.Svært aggressiv. Vanskelig å få foret mange ganger om dagen da vi er på jobb. Men går det an å fore en to tre ganger ettermiddag-kveld. Bruker flakfor og har latt litt av det legge seg på bunnen. Visste ikke at det var feil. Skal jeg smuldre det opp?Har også kjøpt et slag som heter sv2.Bruker begge.
jeg pleier og smuldre det opp utifra størelsen på fisken som skal spise den er ikke veldig lett for en gupy og ete ett stort flak :o) vet ikke mye om for.
bruker selv tetrarubin til fisk som svømmer og sera vipachips til bunngående fisk som pansermaller botiaer og åler og liknende. ett variert kosthold er bra for fisken så gi gjerne mygglarver innimellom. eller reke rogn hviss du har det. fryse disken i akvarie butikken har bra utvalg. gir selv fiskene mine røde mygglarver innimellom(hver tredje dag) og de elsker det, men har hørt at hvite skal vere letter kost og fordøye. de dagene jeg mater med larver osv. forer jeg kunn en gang, da gjør det ikke noe om det treffer bunnen siden jeg har bunngående fisk som hiver det i seg.
Takk for all hjelp.Vi prøver oss frem og håper det går seg til.
Om det er små ancistrus det gjelder (under 4 cm) så kan forklaringen ligge der. Disse er veldig skjøre og det er ikke uvanlig at de bukker under ved skifte av forhold. Det er til og med rapportert at de kan stryke med under vannbytte om tempen ikke er akkurat lik. Større ancistruser tåler litt mer så det er viktig å velge de som er 4-5 cm eller større når man kjøper inn disse.
Har sjekket hva vi brukte for å teste vannet. JBL testere for NO2, NH4, GH, pH.
samt strips og butikken der fisken ble kjøpt testet også vannet uten å få utslag på de farlige tinga.

ser at det til stadighet er en film på toppen av vannet. fiskene som ha dødd, er kinesiske aglespisere og vanlige typer av ancistrus.

Har også lagt merke til at det er brunagler i karet og at det er dårlig vekst på plantene.

Som grus i karet er det sort akvarie grus fra imazo ab.

Håper at noen av dere kan bruke disse opplysningene til noe fruktbart.

Hmmm. Film på vannet betyr at det er dårlig bevegelse i vannoverflaten. Siden det er der oksygenopptaket skjer, kan det også indikere at det er lite oksygen i vannet. Det er kanskje vanskeligere å takle for maller som lever helt på bunn.

Dersom alle vannverdier er bra (og de er testet med dråper, ikke strips), kan dette være årsaken.

Sørg for at utblåsen på filteret skaper skikkelig bevegelse i overflaten. Dra det lengre opp eller vri på det slik at du virkelig ser krusninger på vannet. Da vil proteinhinnen forsvinne og vannet vil få tilført mer oksygen.
Brunalger er vanlig i et nyoppsatt akvarium, men om du satte opp akvariet i jula og fremdeles har problemer så mistenker jeg at du har lite lys i karet. Om du har lysrør så kan det hjelpe om du setter på en reflektor. Velg gjerne planter som tåler lite lys og husk at planter trenger gjødsel for å trives.

Hinnen på vannflaten er sannsynligvis en proteinhinne. Ikke farlig i og for seg, men blir den tykk nok kan den hindre oksygenutveklingen. Prøv å plassere utløpet fra filteret slik at det skaper mer bevegelse i vannflaten og se om det er nok til at den forsvinner.
Tante Astrid
Brunalger er vanlig i et nyoppsatt akvarium, men om du satte opp akvariet i jula og fremdeles har problemer så mistenker jeg at du har lite lys i karet. Om du har lysrør så kan det hjelpe om du setter på en reflektor. Velg gjerne planter som tåler lite lys og husk at planter trenger gjødsel for å trives. Hinnen på vannflaten er sannsynligvis en proteinhinne. Ikke farlig i og for seg, men blir den tykk nok kan den hindre oksygenutveklingen. Prøv å plassere utløpet fra filteret slik at det skaper mer bevegelse i vannflaten og se om det er nok til at den forsvinner.


hva slags gjødsel ville du brukt? svigersønnen har ett kar der det vokser som bare det og han har aldrig brukt gjødsel i sitt kar. Tusen takk for svarene
ElinH
Hmmm. Film på vannet betyr at det er dårlig bevegelse i vannoverflaten. Siden det er der oksygenopptaket skjer, kan det også indikere at det er lite oksygen i vannet. Det er kanskje vanskeligere å takle for maller som lever helt på bunn. Dersom alle vannverdier er bra (og de er testet med dråper, ikke strips), kan dette være årsaken. Sørg for at utblåsen på filteret skaper skikkelig bevegelse i overflaten. Dra det lengre opp eller vri på det slik at du virkelig ser krusninger på vannet. Da vil proteinhinnen forsvinne og vannet vil få tilført mer oksygen. :)


har snudd på utblåsern slik at den peker opp i vannet og får det til og buldre i overflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap