Snegler og reker i samme kar?

Hei.

Da jeg kjøpte meg eplesnegler for en stund tilbake fikk jeg beskjed fra selger om at snegler og reker ikke kan være i samme kar.
Han sa at da kom enten sneglene eller rekene til å vinne og at den andre arten kom til å dø.

Jeg har et lite kar med ancistrus, endlers og 5 kirsebærreker, og kunne egentlig tenke meg og hatt noen av sneglene i dette karet.

Det jeg derfor lurer på er om dette stemmer og isåfall hvorfor?

Jeg skjønner jo at de spiser ca det samme, men så lenge det er nok mat skulle det da vel ikke være noe problem.

Tusen takk for svar.
Jeg har reker og snegler i samme akvarium og det går helt fint. Kan ikke skjønne hva som skulle være galt med det...
turbopia
Det jeg derfor lurer på er om dette stemmer og isåfall hvorfor?

I så fall kan det hende at selgeren mente at disse deler det samme matfatet og at det kanskje ikke ville være nok alger/mat til begge i det lange løp.
Og i så fall bør du tenke det samme med snegler/reker og ancistrusen du allerede har. Dette er bare mine spekulasjoner.
Ikke noeproblem
har ikke noe problem hun jeg kjupte av sa at det gik helt fint
det går selvsagt bra.. da burde man heller lure på om vedkommende som sa det i hele tatt foret dem. Jeg tror du skal ha et veldig spesielt anlagt akvarium for at du skal få slippe helt å fore noen av dyra som lever i det, er mange som ikke skjønner at ancistrus etc må ha ekstra mat også. Skal du holde ancistrus, reker og snegler i samme kar så er det ikke verre enn at du slenger oppi sånne pleco tabletter ihvertfall en 3 ganger i uka, suppler gjerne med grønnsaker som f.eks agurk.

edit: kan vel legge til at jeg har et veldig lite kar (10l) med 2 ancistrus, 5-6 eplesnegler og 6 kirsebærreker ..vel nå har de formert seg så mer.. og det går veldig bra siden jeg forer ved siden av. Jeg må dog legge til at ancistrus ikke bør leve permanent i så små kar, mine skal flyttes snart
Tusen takk for nyttige svar.

Så fint å høre at dette går bra.

Dette er karet jeg bruker til oppforing av ancistrus yngel så de er der ikke lenger enn til de er ca 3 cm før de flytter til nye eiere. Leksparet er i 120l karet, men siden jeg har siclider som liker ancistrus yngel der så får de være i det lille karet slik at de overlever.

Antallet yngel varierer såklart, men jeg forer også etter hvor mange det er. Akkurat nå er det ca 30stk på 1-2cm og da får de en malletablett hver kveld som de deler med rekene.

De får også agurk, squasj eller lignende ca en gang i uken.

Jeg mener at jeg fort kan se på ancistrus ynglene om det er for lite mat så jeg vil såklart tilpasse matmengden til det økende antallet beboere i karet.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap