Hvor mange fisk kan jeg ha?

Jeg har et 350 liter malawikar. Hvor mange malawi er det greit å ha oppi der uten at det blir for trangt for dem?
Umulig å svare konkret på. Kommer ann på hvilke arter man setter sammen, innredning, hvor kraftig filterpumpa di er osv. Dette er noen av flere faktorer som spiller en vesentlig rolle.

Hva slags pumpe har du, og hvilke arter ønsker du?
Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra.
Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.
Hmm
Dette har jeg i min 325 liters:
Skal kjøpe 2 synadontois og 2 øreål til å er jeg ferdig.
Men det sier seg selv at jeg må minimum kjøpe dobbelt så stort akvarium ganske straks.

2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
9 stk Frontosa Cyphotilapia frontosa
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii
2 stk Øreål, Panserål Erpetoichthys calabaricus
3 stk Gjøkmalle Synodontis multipunctatus
Inaktiv bruker
Maybe
Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra. Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.

Blå varianten av Rød zebra er vel bare hannen? Er hunnene som varier litt fra gul til dyp oransje om jeg ikke husker fullstendig feil. Noe som godt kan hende, da får noen rette på meg =)
fayfay
[QUOTE=Maybe]Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra. Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.

Blå varianten av Rød zebra er vel bare hannen? Er hunnene som varier litt fra gul til dyp oransje om jeg ikke husker fullstendig feil. Noe som godt kan hende, da får noen rette på meg =)

Ok. Da er det ikke rød zebra jeg har her. For dette er begge kjønn og en baby
fayfay
[QUOTE=Maybe]Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra. Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.

Blå varianten av Rød zebra er vel bare hannen? Er hunnene som varier litt fra gul til dyp oransje om jeg ikke husker fullstendig feil. Noe som godt kan hende, da får noen rette på meg =) det er riktig.
Maybe
[QUOTE=fayfay][QUOTE=Maybe]Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra. Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.

Bilder?
Mariflyfly
[QUOTE=Maybe][QUOTE=fayfay][QUOTE=Maybe]Pumpen er en innebygd juwelpumpe. Og foreløbig har jeg noen Golden oppi der og noen snille blå som noen her på forumet mener er den blå varianten av Rød Zebra. Jeg kunne tenke meg ihvertall en type fisk til, men vet ikkle hvordan. Men den skal ihvertfall ikke være noe mer aggresiv enn de jeg allerede har.

Bilder?

Ligger et bilde her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1039&thread_id=42230&sr=1

Det er ikke så veldig bra, men var det beste jeg fikk til.
Er gansker sikkert en Callainos...
Der er hanner og hunner like, men hannen har flere eggflekker...
Ville hatt opp mot en 20 stk? Men ikke for mange typer, heller heler av samme type.

Fortsetter på denne gamle tråden min jeg.
Nå har jeg 19 malawi i karet mitt.
Jeg har 6 golden, 5 callainos og 8 maingano. Men er litt stusselig med kun blått og gult da. Blir det alt for fullt om jeg putter oppi 3-5 hongi???
Eller burde jeg heller ha byttet ut et av de andre slagene jeg har? (det ville da blitt callainosene).

Ville forresten Hongi gått bra sammen med de andre slagene jeg har?
Det blir gjerne mye blått og gult, ja.
Hongi kan godt gå med de andre mbunas du har der, for de vil ha det samme fòret, og hannen blir veldig fin. Den har orange finner. Hunner er brune.
Rustciklide går også. Begge kjønn går i rust- og lillafarger. Linker: Iodotropheus sprengerae
og
Iodotropheus sprengerae

Takk for svar og forslag.
Men blir det for mange fisk i karet mitt om jeg putter oppi flere?
Maybe
Pumpen er en innebygd juwelpumpe.

Om du kan ha flere ciklider i karet kommer mye an på hvor effektiv filtrering du har. Malawi-ciklider får generelt lite sykdommer, men
"Malawi-bloat" (bukvannsot) er et gjentagende problem, og dårlig vannkvalitet er en av årsakene til at fiskene kan få denne plagen.
Kanskje du bør ha en utvendig filterpumpe i tillegg? Mange som har malawi overdimmensjonerer filterkapasiteten i forhold til hva som behøves for "vanlig" fisk.

En annen viktig faktor er målene på akvariet. Det er bedre med et langt og lavt akvarium, i forhold til et høyt og kort. Malawiene trenger mye bunnområder pga territorier osv. Spesielt hvis det er mange hanner i karet.
Ok. Men da tror jeg det holder med de jeg har nå jeg.
Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap