Discus ??

Heisann! Jeg har veldig lyst på discuser. Men på "fiskebasen" står det at de er litt vanselig. Jeg bare lurer på hva som skal til for at de trives og hva som skal til for jeg kan ha noe slike? Har ikke akvarie ennå men kommer snart.
:o) Lisa
De må være minst 5-6 stykker for å trives, mens de er små. Derfor syns jeg den minste anbefalte akvariestørrelsen i fiskebasen er litt knapp. Hvor stort er akvariet som du har tenkt å skaffe?
Vet å at de skal ver i stim men gar bare en nå i 312 l
med en sebra fisk den storives men den der sebra fiske
men dise tåler ikke mye
den minste dorlige kvalitet tar kneken på dem
Lisacec
Jeg har veldig lyst på discuser. Men på "fiskebasen" står det at de er litt vanskelig.


Hei, og velkommen til Akvaforum.

For å si det slik, discus er ikke en nybegynner fisk. Anbefaler deg å å starte med å lese artiklene om start av av akvarier under "ARTIKLER".

Er planen din å holde discus, ville jeg ha startet med et akvarium på minimum 375 liter, helst større. Så kjøper du et eller to store utvendige filter og det andre av det du trenger av teknisk utrustning.

Gjennom å starte et slikt akvarium med nybegynnerfisker kan du lære deg hvordan holde vannverdier stabile, vedlikehold og så får du et meget godt innkjørt filter og akvarium etter 12- 18 måneder for å starte med discus. Da får du også tid til å lese om discus og hva de trenger.
Takk for alle svar! :o)
Jeg skal kjøpe et brukt akvarie på 180l. Så det er nok altfor lite til at jeg kan ha discuser. De er jo kjempestilige! Kanskje jeg kan prøve de om noen år i et mye større akvarie.
Hmm
Lisacec
Takk for alle svar! :o) Jeg skal kjøpe et brukt akvarie på 180l. Så det er nok altfor lite til at jeg kan ha discuser. De er jo kjempestilige! Kanskje jeg kan prøve de om noen år i et mye større akvarie.


http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?fish_id=2331

på den linken kan du se alle som har diskus i akvairene sine gå bare inn å se så får du vurdere selv om du vil kjøpe diskus:P

Kjøpe diskus vist det er det du har lyst på... Du kan jo gå opp en akvariestørrelse etterhvert vist det blir aktuelt.

MadShadow
Kjøpe diskus vist det er det du har lyst på... Du kan jo gå opp en akvariestørrelse etterhvert vist det blir aktuelt.


Men hvis discusene mistrives i det lille akvariet, og blir stygge og avlange, så har toget gått for dem; da er det for sent å få dem store, runde og fine, selv om de flyttes over til et større akvarium.
Men jeg ville ikke ha noen ulykkelige fisker... Jeg vil at de skal trives hos meg. Får heller prøve meg på discus når jeg har blitt litt mer enn en nybegynner, og med større akvariet selvfølgelig

Mest sannsynelig var det veldig bra at du ikke kjøpte et stort nok akvarie til diskus.. enda. Disse fiskene er vanskelig, og sjansen for at det hadde gått galt er stor nok om man er nybegynner, noe som bare ender i skuffelse, nå får du opparbeidet deg litt erfaring før du hiver deg på diskusfronten... om du ikke finner en ny favoritt på veien..
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap