Agassizii har noen oppdrettet disse i fangenskap

corydoras agassizii som blir solgt i butikk er v.f, synts d er gøy å få yngel på noen som skal hvere vanskelige å få til man (må ha hjort noe riktig da). hvis noen vet og gidder å svare:;takk
Det er lite å finne når det gjelder oppdrett av Corydoras agassizii. Jeg sjekket på Corydorasworld (side for betalende medlemmer), og den store Corydoras-guruen Ian Fuller har ingen oppdrettslogg på disse. Av de 12 personene som har registrert der at de holder denne arten, er det kun èn person som skriver at han har en "Breeding group". Og det er altså blant mennesker som meg, fullstendig Corydoras-frelste, hehe og mange av disse mannfolka har holdt på i en del år med Corydoras. Det finnes noen som har holdt på i både tjue, tretti år, og jeg tror Ian Fuller selv har vel holdt på i bortimot 40 år med Corydoras!

Planetcatfish er det ingen som har registrert oppdrett på arten heller, men likevel finnes det bilde av en "juvenile" (veldig ung fisk)blant bildene av arten der. Vet ikke om det betyr at den er oppdrettet i akvarium, eller om den er viltfanget så ung.
Det kan hende at den har blitt oppdrettet i akvarium ved noen få sjeldne tilfeller likevel, men at disse personene ikke har registrert det noen kjente steder for Corydoras-interesserte.

Som du skjønner er det nok en vanskelig art å få til oppdrett på. Hvorfor er ikke godt å vite. Men i likhet med lignende arter (flere arter som ligner av utseende), som f.eks. C. schwartzi og C. ambiacus, er disse av en eller annen grunn ikke like lette å få i lek som andre Corydoras-arter. Hvorfor disse artene som oftest ikke reagerer like lett på kjente triggere som de fleste andre artene, er det ingen som har funnet ut av enda. Men C. schwartzi har ved noen få tilfeller blitt oppdrettet i akvarium, selv om det er svært sjelden (veldig sjelden, når man tenker på hvor vanlig den arten er i handelen).

Jeg har lett etter informasjon om oppdrett av disse artene flere ganger, for å se om det kan ha dukket opp noen pålitelige kilder eller konkrete oppdrettsrapporter siden sist, men har hittil ikke funnet noe man kan stole på. Enkelte nettsteder bruker åpenbart "copy and paste" på alle Corydoras-arter under avsnittet "Breeding", og limer inn nøyaktig samme informasjon på alle Corydoras-arter uten hensyn til om de faktisk HAR blitt drettet i akvarium eller ei. Så mye av informasjonen man finner der ute er dessverre bare slurvete lagt inn på det viset, uten research på forhånd. En side som jeg vanligvis har funnet mye bra informasjon om Corydoras på, er SeriouslyFish, men der ser ut til å ha brukt nettopp kopier/lim av tekst på sin info om Corydoras agassizii.

Som du skjønner... her har du en spennende utfordring foran deg Det er bare å sette i gang Hadde vært morsomt om du fikk det til, selv om det kan bety både ett og to års jobbing.
Agassizii
d linkene om corydoras viste jeg ikke eksisterte,takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap