Vask av tørrlagt akvarium

Jeg har ett akvarium jeg prøver å få fjerna algerester og silicon på glassene på.
Har brukt aceton med grov klut, svamp etc. men får ikke vekk algene.
Glasset blir matt/grått når jeg gnikker med aceton, og ser ikke reinere ut i det hele tatt, bare mer møkkete.
noen forslag på hvordan rense dette ordentlig?

Dette er ett akvarium jeg har hatt innvendig bakgrunn i og er derfor mye silicon på bakglasset, dette er umulig å få bort virker det som, så setter nok inn en ny bakgrunn før jeg skal selge dette, men hvordan få de andre glassene helt rent når aceton ikke hjelper på algene og driten?
Barberblad...

Kjøp en slik ovns-skrape til 59,- kr på Clas Ohlson, de er beregnet for litt mere hardnakket skitt enn vanlige akvarie-algeskraper er. Silikonrester skjæres vekk ved å holde bladet i ca 45 ° vinkel, presse hardt og på det viset fjerne silikonen. Gjorde samme jobben selv for litt siden etter fjerning av en innvendig bakgrunn.

Du ser bilde av ovnsskrapen nede til venstre her.

Alger bløtes godt opp og får stå en stund før du forsøker å fjerne dem, med både barberblad og en neve hvit filtervatt. Du kan evt forsøke å dynke kalkflekker eller lignende vanskelige flekker med ren sitronsaft, siden sitronsyren løser opp "problemet" Dvs; kjøp en sitron, del den i to, og gni snittflaten mot kalkflekker o.l. og press litt så det kommer ekstra mye sitronsaft ut, la virke en stund og forsøk så å fjerne belegget. Funker på kalkflekker men på alger vet jeg ikke.

har skrapa bort meste av siliconen med skrape, er bare det tynne laget som sitter igjen på glasset, å det er umulig å fjerne omtrent,, så blir vel ny bakgrunn.
sitronsaft kan jeg prøve, har bløta og brukt filtervatt og svamp og det som er på algene :S får det overhodet ikke bort,,
flere som har innspill å komme med her
Fjærning av alger i tørrlagt akvarium
Jeg hadde for en stund siden (før jul) en katastrofe i min 450 liter. Var bortreist og jordværnet hadde slatt ut. Alt var dødt og algene hadde overtatt det som var i akvariet. Jeg hadde fra før problemer med en del alger så nå skulle jeg bli kvitt alt. Tømte akvariet for fisk planterester og bunnmaterial. Fylte opp akvariet med vann og tilsatte en liter klorin. Lot dette stå ett døgn og startet avtapping. Vasket så glasset med rødsprit og tørket godt med tørkepapir. Fylte opp med rent vann og tappet av ca 6 ganger, før algetabletter blr lagt inn i begge pumpene (12 tab i hver) Lot dette stå å gå i ca 30 dager før jeg la inn ny sand og planter. Deretter en stund før fisken ble sluppet oppi. Til anmerking vil jeg si at sannsynligvis var algetablettene unødvendige, men jeg ville få det hele skikkelig før det ble satt opp igjen. I dag er akvariet oppe å går med fisk og planter og jeg har ikke alger som er synlige
Håper dette er til hjelp....
er vel ikke så lurt å bruke klorin da det kan ligge igjen spor av det selv med god rengjøring og vannbytter? skal fylle vann i karet i allefall og la algene bløtlegges før jeg skrubber godt med filtervatt ,, så får jeg se om det hjelper noe.
Tørrlagt akvarie
Hvorfor be om råd, når du vet så mye bedre selv...


Har du muligheter til å skaffe deg sitronsyre, så burde den gjøre susen. Sitronsyre brukes til rengjøring av tanker og rør innen næringsmiddelindustrien. Men ver forsiktig med sitronsyren, for i de reneste formene er det vel nesten bare glass og rust/syrefast stål som det ikke løses opp. Og det er enkelt å tynne ut/skylle vekk med vann.

Prøv med eddikk i rent vann, min erfaring er at det løsner masse skit og er helt ufarlig.
Mats Hansen
er vel ikke så lurt å bruke klorin da det kan ligge igjen spor av det selv med god rengjøring og vannbytter? skal fylle vann i karet i allefall og la algene bløtlegges før jeg skrubber godt med filtervatt ,, så får jeg se om det hjelper noe.

Klorinen blir så fort brutt ned, at slik Ikaros har gjort jobbe er det helt trygt. Jeg vasker til og med filtersokkene mine i vaskemaskinen, med en liten mengde klorin for å få dem helt rene og hvite igjen (skal ikke ta vare på noen filterbakterier på disse).
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap