Juwel rio 240liter. innvendigpumpe spørsmål.

Hei


Jeg lurer på denne innvendigepumpen til dette karet, eller det jeg mener er ikke selve pumpen men denne sorte boksen i hjørnet som er til pumpa, svamper og varmekolben.

Er det mulig ta ut denne? har prøvd men synes den sitter som limt inni karet.
Har dessverre opplevd at en fisk har klart kile seg innunder på siden, den er død men for den ikke ut.

Har også en malle om har klart å kommet seg inni den, ser den noen ganger der nede, lever men for den ikke ut. Er også endel skitt der den boksen går helt inntil glasset.






Du må bruke en tapetkniv for å få den løs. Skal du ha den på plass igjen så må du lime den med akvariesilikon e.l.
Hvis du har økonomi til det så kasser den boksen. gjem den i ett skap eller på loftet, og gå til innkjøp av en utvendig pumpe. Når du får fjernet det orginale juwelhuset virker akvariet strørre på en måte...
Sånn å forstå. Ja da for det kanskje bare være veldig møkkete inntil glasset bak da.

jeg har også en fluval 304 utvendigpumpe som er koblet til. Men jeg vil bruke den innvendige også

Bare lurer på om jeg må bite i det sure eple å tappe karet temmelig mye for vann å hente ut denne mallen som lever i bunn.pluss fjerne den døde fisken, er vel ikke sundt la den råtne opp?
Å bite i det sure eplet er ikke riktig begrep, føler jeg da...
for å fjerne den kassa gir mer rom i akvariet.

Ta det som et søndagsprosjekt, når du har tid til det... det er ikke så mye jobb
Trond Stegarud
Bare lurer på om jeg må bite i det sure eple å tappe karet temmelig mye for vann


Neida. Har du et tynt knivblad, kan du kutte filteret løs selv om det er vann i akvariet.
Jeg har et Juwel Rio 300l der jeg sto foran samme utfordring. Jeg skulle bytte ut det innvendige filteret med ett utvendig.

Jeg forsøkte tapetkniv, men festene ligger såpass utilgjengelige at det viste seg umulig. Løsningen ble å bruke en ståltråd (meget tynn) og file gjennom festene. Dette var ingen enkel oppgave og tok laaaang tid. Det største problemet var å tre ståltråden rundt festene, selv filingen var grei nok.

Avstanden mellom glasset og boksen vil nok vanskeliggjøre å bruke kniv, men kanskje det er mulig om den er meget lang og tynn. Tapetkniv var som sagt ganske ubrukelig for meg.

Uansett, så virker akvariet større når den store boksen er borte, og så unngår man alle problemene med skit og fisk som forviller seg inn i den

Lykke til med jobben!
Men dennee Fluval 304 pumpa er ikke den i minstlaget til hele karet?
Planen er å beholde denne innvendige kassen, men skulle gjerne rengjort bak den, ser ut som masse mugg på sidene.
Når jeg fjernet det innvendige filteret mitt, brukte jeg en sånn skrape de rengjør komfyrer med. kostet 10 kr på Europris. Enkelt og raskt.
Varmekolben
hva med varmekolben kor gjør dokker av denn
BOBWILLY
hva med varmekolben kor gjør dokker av denn





Setter den et annet sted, denne Varmekolben som følger med karet må du passe på at toppen ikke er under vann. Er jo liksom lagd for å henge på filterkassen, men en sugekopp så er problemet løst.
min er ganske undervann, hva kan skje hvis hele er under over lengre tid?
De fleste varmekolber kan du ha hele under vann, men den som følgte med Juwel karet (i hvertfall rio 400) skal henge på den hempa i filterhuset. Hvis hele kolben havner under vann så går den i stykker. Det gjorde min uten at jeg merket d. Puttet hendene oppi karet for og fikse noe. Fikk meg en karamell jeg sent vil glemme.
ja for jeg har hatt den heeelt undervann nå i 3ukers tid. fant dette festet akkurat som jeg hang den på. Kolben fungerer iallefall ennå. nære på
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap