Ancistrus har lagt egg

Jeg har 2 hunner og en stor hanne. Kom hjem fra Oslo i hælga og da så jeg plutselig under ene steinen at de har lagt egg og ei lita klyse egg en annen plass.

Jeg har hørt at det tar ca 14 daga te dem klekke. Stemmer det? Hvordan ser du om det har blitt befruktet og om det er noe i alle eggan?
De tar ikke så lang tid for dem å klekke, men det kan ta opp mot det før hannen slipper dem avgårde. Når det gjelder om dem er befrukta så har jeg aldrig giddet å sjekket, siden det alltid er mellom 50-100 yngel som komme rut hula. Men så lenge hannen passer på egga så er de befrukta, ellers har jeg opplevd at hannen har kvittet seg med de og kasta de ut av hula.
Hvis eggene er gulaktige så er de antaglivis befruktet. Siden det er lagt egg to steder i karet er det godt mulig bare den ene klysa er befruktet. Der hannen ligger og passer på. Hvis noen av eggene blir hvite og/eller hårete er de blitt mugne og da må du fjerne dem. Kan fort skje når hannen ikke får passet på begge klysene.
Ancistruss yngel
det er ikke så lett å se om dem er befruktet men eggene skal være gule. det som gjør at ancistrussen din har lakt egg rundt om i karet ditt er fordi du må ha en hule eller noe som den kan gå inn i, da er det lettere for hannen å passe på dem. hannen vifter hele tiden på eggene for at di skal få tillgang til nytt vann. ikke bytt mye vann nå da eggene/yngelene er vældig skjøre i begynnelsen.jo varmere vann det er i akvarie jo fortere klekkes eggene.i begynnelsen trenger du ikke å fore di opp da di har en matreserve på kroppen som di eter av di første 14dagene.hvis du har tetra eller andre store fisk i akvariet ditt vill dem ta yngellene når di blir frittsvømende. det kan også være at hannen ikke slipper dem ut av hulen sin hvis han ikke er trygg på omgivelsenne. det er nå det blir gøyt videre for deg. etter noen måneder når du skifter vann i akvariet ditt vill di legge egg igjen. dette er noen kjikkelige yngle maskiner. Håper dette er noe som kan hjelpe deg videre. lykke til med yngellene. ps sikkert mye stave feil her
Jeg har en hodeskalle som hannen er så veldig glad i å være, men eggene har de lagt under en stor stein som jeg har. Ser ut som de har dyttet de godt under og lenger under steinen, men har itj sett noe til at hannen har ligget å passet på dem nei.

Skal jeg flytte dem inn i hodeskallen eller skal jeg bare la de ligge?
Ville heller prøvd og legge de i ei fødekasse med en brusestein oppi. Hannen har valgt å gi F i eggene og da tviler jeg på om han plutselig vil pleie de hvis du flytter eggene til han.
Jeg tok eggene oppi ei fødekasse og det var ikke så mange egg som jeg trodde det var. Jeg ser det er 11 egg som er gule med en liten rød prikk inni. Også er det 6-7 stk som er helt blanke og tomme.

Er de klekket da eller? Jeg tror også at det er noen egg som er spist opp. Går det an? Ang brusestein er det vanlig grusstein eller?
De hvite er nok ikke befruktet eller har mugnet, fjern de. En brusestein er en slik sten du har på enden av en luft pumpe for å knuse boblene. Når jeg sa brusestein mente jeg med tilkobling til luftpumpe. Brusestein koster ca 15 kr i dyrebutikken. Har du ikke brusestein eller luftpumpe. Sett fødekassen forran utblåsninga til pumpa/filteret ditt, slik at du får bevegelse på eggene.
Ja sånn stein ja hehehe!!!
Katrine
Ja sånn stein ja hehehe!!!

He he. Ja. Kan jo sikkert putte en vanlig grus stein hvis du har veldig lyst
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap