Utvendige filtere; slangenes ulike utforming.

Etter snart fire år som akvarist og nesten like lang tid med erfaring på utvendige pumper mener jeg å ha noe kunnskap om dette med filterkapasitet osv. Nå klør jeg meg virkelig i hodet her.
Jeg plages med mine utvendige Fluval pumper. (305 og 405)
Se innlegget i min egen tråd. (innlegg 243)
De går tett etter kort tid - det vil si det er min 305 som har virkelig problemer.

Hva er forskjellen, fordelen, ulempen ved de ulike utformingene på slangene (rillet kontra glatte) til da foreksempel fluvals utvendige pumper og eheims utvendige pumper?
Hei du
jeg har en tetra tec ex 1200 som det er "glatte" slanger på uten riller og den gikk mange månder før det gikk tett. men sånn rent uti fra fysikkens verden er vel glatte slanger best da. bare spent på hvordan det vil gå med min nye fluval fx5 for den har riller i slangene viss det blir et problem så er det bare å bytte vettu mvh odd egil bjeldvik
Takk for innspillet odd egil.
Mine eheim pumper suser og går og jeg har ikke noen problemer med disse.
Har laget meg den rutine at jeg hvert halv-år tar av slangene og rengjør disse. Dette er forebyggende arbeid, de er slett ikke tett.

Siden jeg ikke klarer finne årsaken til problemene med mine fluval utvendig, så må jeg jo bare forsøke gå igjennom ting for ting. Og da er slangenes utforming ett av punktene. Riflete slanger kontra glatte.
Slangene til 305 gikk i søpla i går. Min mann er sikker på at det er de som er problemet.
Og ja, han planlegger å forsøke bygge om - sette på glatte eheim slanger.
Selv er jeg ikke like sikker. Derfor er jeg ute etter andres erfaringer og meninger om de ulike slangenes utforming på de utvendige pumpene.

mvh
Lillian Ulriksen
Derfor er jeg ute etter andres erfaringer og meninger om de ulike slangenes utforming på de utvendige pumpene.mvh

Jeg har AM-Top med glatte slanger og relativt kort erfaring med dette, så det blir mest spekulasjoner fra min side. Jeg vil tro at det er bedre forhold for groe i rørene dersom det er riller. Dette øker jo overflatevolumet og "groe" får feste i rillene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap