Er du sikker på at du vil ha katt?

Jeg sitter ofte å kikker innom finn.no sitt "gis bort" torg. Der er det hver eneste dag dyr, og spesielt katter, som gis bort. Blir nesten provosert over mengden det virkelig er.

Virker som folk ikke tenker gjennom om de skal ha dyr men tar de til seg på impuls, og så går lei de etter at de er blitt voksne. Jeg vet noen har allergi men slikt kan man ofte teste ut på forhånd før man går til skrittet å ta til seg ett kjæledyr.

Er også mange som gir bort kattunger og det gjør meg enda mer forbanna. Synes ALLE som ikke har tenkt å drive avl på sine katter, eller har eiere klare burde kastrere sine katter. Det er så utrolig mange katter som går løse rundt om i Norges land så man trenger ikke flere.

Oppfordrer alle som har katter som går ute til å kastrere disse for å forhindre en forøkning av løskatter som går for lut og kaldt vann, sommer som vinter.

Dette gjelder også de som har hannkatt da disse ofte går ute å parrer seg med løskatter som får kull på kull med kattunger.

Her er forøvrig min stolthet. "Tiger" som kikker ned på samboeren sin "mingus"
[External Image]
Om alle bare tenkte som deg - og meg! Skremmende hvor liten respekt noen mennesker har for det ansvaret det faktisk er å ha et dyr.
Fint bilde forresten, er det en toller som slapper av under sofaen?
Ja det er en toller. Bildet er ikke helt nytt. Tolleren er nå 11 måneder gammel.

De to går godt sammen. Når man kommer hjem fra jobb kommer de begge løpende til døra. De er veldig søte sammen. noen ganger går katta lei maset fra hunden, men da stikker han ut eller går å legger seg ett sted han får være i fred
Er vel minst like mye kaniner og andre gnagere... Ikke lett å bli kvitt nei.
Selv har jeg katt og fisk Disse tørr jeg da å påstå at lever i sus og dus..

Mye av problemene med katter og dyr er at de formerer seg..
Ikke alle som tenker over kastering og dermed ender de opp med både 1-2 kull før de rekker og gjøre dette... Tar ikke lang tid får en katt å bli gravid på nytt.. Og gi bort 4-8 unger er en vanskelig oppgave den dag i dag..

Selv er min kastert selv om det er hann.. så min får iværtfall ikke gjort noen gravide hehe

Mange tenker heller ikke på vaksiner, markurer, se etter flott, øre midd, øyekatar og mye annet som katter ofte kan få..

På en eller annen måte burde jo faktisk katte eier/hunde eier fått en liten lekse om hva man må passe på å gjøre før man bare ga dyra bort/solgte dem.

Synes selv katter også skulle hatt en pris lapp.. + at det burde fulgt med en hånd bok

Inaktiv bruker
Ja, jeg er sikker på at jeg ønsker meg katt og en hund =D
Men denne gangen blir det nok fra den lokale dyrebeskyttelsen..
Og ikke før om noen år til jeg bor fast på et sted. Vil ikke mens jeg leier.

Bilde av mine to yndlinger, som dessverre ble avlivet under mine foreldres skilsmisse når jeg var 14. (sikkert bare for å gjøre hele opplevelsen av at familien ryker litt sterkere.....)
Enig
deter vanvitigt de har 0 respekt for dyre tenker bare på sit beste :/
Kan ikke fatte hvorfor man må betale så mye for sterilisering/kastrering. Burde vært bevilget mere penger for at slikt skulle vært billigere, nå koster kastrering ca 1500-2000kr og sterilisering 2000-3000kr.

Er hundemenneske, liker ikke katter så godt. Men synes fortsatt at de burde behandles godt!

Kawamo
Kan ikke fatte hvorfor man må betale så mye for sterilisering/kastrering. Burde vært bevilget mere penger for at slikt skulle vært billigere, [B]nå koster kastrering ca 1500-2000kr og sterilisering 2000-3000kr. [/B]

Da ville jeg tatt en ringerunde og brukt en annen veterinær. En rask googling viser at kastrering av hankatt koster rundt 6-700, av hokatt en drøy tusenlapp. Betalte i underkant av 600 for å kastrere hannkatten her nylig.
Vipsen
[QUOTE=Kawamo]Kan ikke fatte hvorfor man må betale så mye for sterilisering/kastrering. Burde vært bevilget mere penger for at slikt skulle vært billigere, [B]nå koster kastrering ca 1500-2000kr og sterilisering 2000-3000kr. [/B]

Da ville jeg tatt en ringerunde og brukt en annen veterinær. En rask googling viser at kastrering av hankatt koster rundt 6-700, av hokatt en drøy tusenlapp. Betalte i underkant av 600 for å kastrere hannkatten her nylig.

Hver vår pleier det i tillegg å være kampanjer hos dyrlegene på billig kastrering/sterilisering mm. Da jeg tok eldste pusedamen min betalte jeg ca 1500 kr for sterilisering, tatovering, vaksiner og ormekur. Har nå en pusedame på snart et år i tillegg. Hun er ikke sterilisert enda da jeg faktisk ønsker et kull på henne før jeg gjør det.
her i moss har man nå om dagen GRATIS kastrering/sterilisering av alle katter,det er en kampanje sammen med dyrebeskyttelsen her i byen.de har gjort dette i noen år,husker jeg tok min for tre år siden og tok da en full pakke med kastrering,øremerking,chip og vaksine og betalte 500 totalt.

sånt tlbud burde man hatt over alt og spesielt på vårparten da det er da de fleste kommer i løpe tid.

en annen ting jeg har stusset på er at det står i dyrevernloven at det er forbudt å kastrere hann hunder,hvorfor det?like lett for en hann hund å stikke av å kose seg med nabotispa som katten.
Folk hadde nok kastrert kattene sine hadde det ikke vært så dyrt.
Tja, i hvertfall flere hadde nok gjort det. '
Folk kunne også egentlig begynt å ta betalt for å gi bort katter? Sånn, par hundre kroner for katta? Tenker spesielt på en veninne av meg som bor der hun bor og kommer bare til å bo der i kanskje 1 år til.. til hun slutter på videregående. Hun fikk vel kanskje katta av en venn eller noe, og tenkte "nemmen den var søt, en sånn vil jeg ha siden det er så kjedelig hos meg". Vet ikke. Jeg spurte hva hun skulle gjøre med katten når hun flytta, og hun sa "tja... det veit jeg ikke." Kan bare tenke meg katta som venner seg til området rundt skolen vår (hun bor ca 10 meter fra skolen) og alle kosene og alt, og kanskje den rømmer hvis den blir med henne til et nytt sted?
Og vòila, du har en ny løskatt!

Flytting og katt behøver ikke å være så galt..
Selv har jeg gjort dette 2 ganger..

Først å fremst burde man jo ikke kaste ut katta første natten når man har flytta.. Du burde alltid ha noen ting som katten kjenne tegner som seng/sin plass/hjem. Som den kan være litt alene om den er trøtt og sliten..
Dette er det bare å ta med seg.. La katten gå inne en uke eller to med mye kosing og klapping... Gjærne ta en tur rundt huset i bånd 1 gang om dagen..

Så lenge kattene skjønner at de har fått nytt hjem så går det bra!
Faktisk kanskje flere katten som trives bedre i sitt nye hjem akuratt som eiern?

Hadde en svæær hann katt som alltid var ute å fikk juling fordi han aldri gjorde motstand.. Så flyttet vi og vips ble han den nye sjefen i gata.. Alt snudde seg for han...

Så dette kan jo være positivft for noen katter også.. Men klart de har jo venner akuratt som oss.. Så det kan hende man må en tur å hente katten ved det gamle hjemmet om den har vært alt for lenge ute

Jeg flyttet tre ganger, jeg, med samme katt med på flyttelasset Først innen Oslo, så til en forstad utenfor Stockholm i Sverige, og så til sist hjem igjen til Oslo til en enda et nytt bosted Og jeg holdt katta inne minst en måned før hun fikk gå ute på hvert nye sted. Dette for å "prege henne" skikkelig til nytt hjem, og lufteturer ute i bånd nesten hver dag i denne tilvenningsperioden. Da lærer katten seg hjemstedets lukter og hvordan det ser ut, og kan lett orientere seg og finne hjem igjen selv senere. Det er veldig viktig!

Det er en god idè å tilvenne katten å gå i sele/bånd allerede fra den er liten kattunge, og så bruke det en gang i mellom gjennom kattens levetid slik at den ikke glemmer det. Det går helt fint, så lenge de er vant til det fra de er små. Man vet aldri når det blir behov for å bruke sele på den senere i livet, så det er en smart idè å gjøre katten vant med det fra den er liten.
Ellers har det lett for å bli bare "baluba" eller en sta katt som legger seg boms på bakken og nekter å gå

Katten min, Gizmo, er 11 år gammel nå og sterilisert.
Fikk henne i Nesna i Nordland der jeg studerte, og reiste med henne hjem til foreldrene mine i ferier og høytid. Så bodde jeg 3 år i Bergen, før hun måtte flytte hjem til mamma og pappa da jeg ikke kan ha henne der jeg nå bor.
Pga samboers rottweiler, og by-beliggenhet..
Og hun har alltid vært med på hytte-turer, har 2 hytter i slekta.
Så hun har egentlig flyttet masse ganger..hehe. Det gjelder å kjenne sin egen katt, ha noen ting som katten kjenner godt tilstede. Matskål, en av dine gensere eller noe som den har pleid å ligge på.
Og når det gjelder "flytting" til steder den kjenner fra før, er min erfaring at det er ikke no problem i det hele tatt. Da bare slipper jeg den ut fra buret med en gang vi har parkert, selv om det er noen hundre meter fra hytta. Halen til værs og full fart oppover stien.

Ellers så prøvde jeg bånd på henne Mona , men gjerne ikke tidlig nok, og jeg var gjerne ikke tålmodig nok... men det gikk ihvertfall dårlig.. hun likte det mildt sagt særdeles dårlig.. og lusket seg såvidt bortover med magen subbende langs baken før hun som du sier la seg på bakken og nektet plent å gå videre

Så jeg har måttet klare meg uten, noe som kan by på problemer når man er på reisefot og katten må ¨på do :o
Men med reise-do og innlåsing på tog-toalett, hurtigbåt-toalett eller lignende så har det gtt fint
(Luckystrike)
Hei, så nydelig katt og for en skjønn hund! Skulle jeg hatt hund hadde det klart vært den rasen

Mamma har i følge tester sterk allergi mot katter, men hun har aldri merket noen utslag, heldigvis

Legger ut et bilde av katten min som ble tatt på natten når han sitter med "albuene" på vinduskarmen og stompen godt plantet til sofaen og spionerer ut i mørket.

Og et annet når han slapper av i vinduskarmen.
Jaa!!! jeg vil ha fisk, katt og hund!!
Enig med dere alle her, og tenkte at jeg skulle benytte anledningen til å fortelle om våre dyr.

Bilde 1:
Våre to katter fra Dyrebeskyttelsen. De har vært hos oss i 1 år nå og lever det glade liv. Betalte 600,- pr.katt og da var de sterilisert, øremerket(tatovert), chipmerket, vaksinert og fått ormkur. De er beste venner og veldig avhengig av hverandre.

Bilde 2:
Dobermannen Mickey(som dessverre måtte avlives for 1,5 år siden pga. av kreft)sammen med nabopusen Kossi. De var nok ikke spes. gode venner, men det gikk som regel bra.

Bilde 3:
Rhodesian ridgeback'en Bono som kommer til oss på lørdag(!) Gleder oss masse, samtidig som vi er litt spent. Begynner å bli en stund siden vi hadde en liten valp i huset.

Hilsen oss på Ekeberg
Inaktiv bruker
Enig!
Det er altfor lett for folk å skaffe seg katt, og ikke mange setter seg ned for å lære om hvordan de skal holde en katt heller, den går for lut og kaldt vann, blir ikke sterilisert og etter noen måneder vil de kvitte seg med den. Mange feil som blir gjort, folk flytter og tenker ikke på at katten må holdes inne noen uker for å finne seg skikkelig til rette, med det resultat at den rømmer. Kattunger skal egentlig holdes hos moren i 12-13 uker før den avvennes/selges/gis bort. De fleste blander dette med hunder, og gir bort kattungen når den er 8 uker. Dette står lett tilgjengelig på nettet, men tviler på at gjennomsnittet kan dette.

Om alle bare hadde kastrert hannkattene sine(unntatt dem som skal i avl) så hadde antallet katter gått ned drastisk! Det er heller ikke så himla dyrt at folk ikke kan gjøre det heller, de fleste tenker ikke over at det å kjøpe en moteriktig olabukse til 1200kr flere ganger i måneden er helt greit, men å kastrere hannkatten for 500-700 kr det går ikke.....

Selv har jeg både hund og katt + flere større dyr. Kattene har vært med på 4 flyttinger, to er kastrerte og 2 til skal steriliseres da det er så mye hannkatter rundt her som ikke er kastrerte. Frustrerende!
Bli fosterhjem for dyrebeskyttelsen! :)
Hiver meg på denne jeg og. Er så hjertens enig med alle innleggene her. Katten har fått formere seg så mye at den nesten blir sett på på samme måte som et skadedyr av mange. Hvor mange har vel ikke hørt noen si at det "bare" er en katt.
Det er vel slik at katten synker i verdi fordi det er så mange av dem at de er vanskelige å "bli kvitt" (finne nye hjem til). Man får dem bokstavelig talt kastet etter seg. De blir dumpet utenfor hus/ bygninger slik at andre må ta seg av de (om de får tak i dem), dumpes langt oppe på fjellet, de blir kastet i elva... Noen folk er så utrolig feige og kjipe at de setter dyrene i stor fare for å lide en seig død i stedet for å kjøre dem til vetrinæren for å få de avlivet på en skikkelig måte. Og i tillegg avlives det friske, fine kattunger i hopetall hver dag hos vetrinærene rundt om i landet. For å unngå dette må vi bare streve for å forandre folks holdninger til kastrering/ sterilisering. Har hørt noen dumme unnskyldninger for ikke å kastrere katten også.. Men det er flere fordeler enn ulemper med å kastrere.
De fleste som er innom denne tråden vet nok dette.
MEN hvis du mener du vil ha en katt / ønsker selskap det året du går på skole og bor alene på hybel for eksempel... så kan jo alternativet være å bli fosterhjem for en katt eller to? Sjekk opp muligheten for dette der du bor, snakk med din lokalavdeling for Dyrebeskyttelsen: [I]Det er et skrikende behov for folk som kan passe katter i kortere og lengre perioder!!!
Hvis du kan avtale en periode på forhånd, krisehjem, eller fosterhjem på ubestemt tid, så kan du være med på å redde livet til en eller flere katter! Du redder en katt samtidig som du ikke tar på deg det fulle ansvaret som det er å eie en katt som blir mange år gammel. Og du får treffe flere forskjellige katter om du velger å fortsette med en ny etter at den første får et permanent hjem.

Vil også minne om at katten ikke får fult utviklet stedsans før den er ca 12 måneder gammel, så det hjelper ikke alltid å holde katten inne den første måneden den har kommet i nytt hjem hvis den f.eks. bare er 5 mnd. gammel. Da kan den gå seg bort (bli skremt av noe og ikke finne veien tilbake f.eks.) Og husk at katter blir kjønnsmoden tidlig! Allerede rundt 6 mnd. !! (Husker ikke om det har blitt nevnt, vil ta det med når jeg er så godt i gang..)
Som jeg skrev i en annen tråd så er det vel mange uenigheter når det gjelder kastrering av hannkatter også hos dyrlegene. Min dyrlege syns det er en uting at hann katter skal kastreres han mener det er de med hu katt som burde ta et ansvar(sterilisering). Han mente at en hann katt kan bli mobbet og få mye juling, han mener at mange bagatiliserer at kattter blir mobbet av andre katter, når en katt ikke tør gå mere en 400 meter fra huset den tilhører har den det ikke godt. Jeg må ærlig si at jeg vet ikke så mye om dette og vil heller ikke ta noe parti i saken. Har selv to katter, men det er mest for at jeg bor in the middle of nowhere og det er mye jorder her. masse jord rotter og mus. De holder seg unna huset når jeg har katter. Har en hukatt som er ca 14 år gammel (sterilisert) som jeg fikk av dyrebeskyttelsen tror jeg. Pusen var funnet ned dynket i diesel og var sterkt mishandlet om det var fra tidligere eiere eller noen som har hatt det morro vet ikke jeg. Har også en hannkatt som ikke er kastrert ca 8 mnd gammel. Er litt usikker på om jeg skal kastrere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap