Hjelp!

Jeg oppdaget for ca. et par uker siden at den ene sverddrager hunnen min hadde fått en hinne over det ene øyet.
Siden hun ellers virket normal og de andre fiskene var friske så regnet jeg med at det kom av stress. Jeg hadde akkurat tatt en skikkelig rensk i akvariet, flyttet på steiner og skiftet mere vann en jeg vanligvis pleier. I tilleg hadde jeg gitt bort flere av fiskene som ikke var egnet i et så lite akvarie( bråkebøttene), så det var nesten halparten av fisken igjen. på samme tid var hun stor som et slagskip med egg. Så det var ganske sansynlig stress.
Men ettersom dagene gikk, ble det verre. Hinna over øyet hennes ble tykkere, finnene hennes begynte og se frynsete ut, og etter at hun hadde fått ungene sine så jeg at hun var blitt veldig tynn. Jeg fulgte manisk med i akvariet heretter for å se om hun ble plaget, men jeg kunne ikke se noen tegn. Hun spiste godt fremdeles, men så fort det ikke var mat og få begynte hun å hjemme seg i huler og under planter på bunn.
For litt over en uke siden begynte den utrolig vakre sverddrager albino hannen min og få prikker på finnene, det så også ut som om han blødde litt på tuppen av sverdet sitt. men nå løp jeg til dyrebutikken i panikk og kjøpte medisin mot hvitprikk, Sera costapur. hunnen var så dårlig på det stadiet at jeg trodde hun skulle kvelde når som helst, hun hadde fremdeles ikke noen tegn til hvitprikk. jeg behandlet dem i 5 dager uten resultat, det var på stedet hvil.
Etter å febrilsk lete på akvaforum prøvde jeg klønete på varmekuren. skrudde varmen opp til 31 grader, hadde det der i 3 døgn, før jeg hørte at det bare gjorde vondt verre hvis ikke temperaturen ikke var over 32 grader, så jeg skrudde opp en grad i et døgn. dette ga heller ingen effekt. på dette stadum hadde jeg bare lyst til å grine og var bestemt på å utføre nødavlivnig av hunnen som lå og peste på bunnen, men da hun fortsatt har fart i seg når det kom til mat aventet jeg enda en dag. jeg fortsatte og behandle med medisin.
I går satt jeg på en stol og så på de syke fiskene med gråten i halsen og skulle til og ta hunnen. da oppdaget jeg en bitteliten partikkel i vannet som bevegde seg, med lupe kunne jeg se noe som lignet på en nærmest mikroskopisk orm, Den var hvit maks 2 millimeter lang og tynnere enn en sytråd, den var så liten at det var helt utrolig at jeg kunne oppdage den, etter flere timers gloing i akvariet så jeg at det var mange av denne buktende "ormen"
jeg fikk tatt en i et glass og prøvde å helle medisin over for å se om den reagerte på den. Den sluttet umidelbart å bevege på seg. Da prøvde jeg i despersjon om medisinere mer i akvariet, jeg så flere ormer som ikke bevegde seg og hunnen som var døden nær svømte rundt i vannet og virket bedre. men etter noen få timer ble alt tilbake til sorgen igjen, hun så på bunn og peste og jeg så fremdeler urørlige ormer, men også noen som rørte på seg. Hva kan dette være og hva gjør jeg. Scalare paret og botiaene mine virker friske, men alle virker litt stresset.
ingen av fiskene klør seg.
håper det er noen som har noen svar.
Kan noen hjelpe meg?
Er det noen som har noen ide hva disse "ormene" kan være og hvordan jeg kan bli kvitt dem?
Har du lest sykdomsartikkelen?
Hvor ofte skifter du vann i akvariet og hvor mye?
Hei
Hadde/har selv noen ganger slike små,hvite marker, som liksom svømmer rundt omkring. Husker ikke hva de hette(leste på nettet om dem),men de er visst ikke farlige. Hvorfor de kommer,er jeg usikker på.
Hos meg fungerte de mer som mat for fiskene(de spiste dem),jeg har molly-og platy fisker.
Hunnen din er nok sikkert syk. Det er visst vanlig at fødsel tar på for enkelte av hunnfiskene,dessverre.
Begge mine molly-hunner døde etter å ha født. Den ene av dem ble også svært tynn( vet ikke hvorfor,dessverre).
To av mine fisker har hatt et slags hvitaktig belegg rundt/på øynene + litt på kroppen. Den ene var hunnen,som nå er død.Den andre var min gule molly-hann, som lever i beste velgående.
Det eneste jeg brukte,da jeg så belegget, var Ektozon,noe som skulle hjelpe for sopp/parasitter; og det hjalp mine iallefall.
Har enda ikke brukt annen medisin,da jeg er usikker på om medisiner gjør mer skade,enn gjør fiskene friske.
Håper andre kan gi råd til deg. Ville bare fortelle at jeg har opplevd lignende ting, men da med molly-fisker.
Dette med hinne på øynene kan også bare være feile verdier på vannet...
PH, GH, KH, Salt? osv.
Glemte å si at jeg også alltid bruker Aqua-sana( vannforbedringsmiddel), hver gang jeg skifter vann( fikk beskjed om at det var lurt fra betjening på dyrebutikk). Ektozon,skal visst være salt,tror jeg,som hjelper og beskytter fiskene mot sopp/parasitter(står på bruksanv.)
Den gule molly-hannen har iallefall ikke hatt noe mer av belegget
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap