Hva annet kan man mate med, utenom rød mygglarver?

hei har nå skupt øreål men den går me ciklider så er probleme at jeg ikke kan mate med rød myglerve
så er spørsmåle:hva anet en rød myglerve kan eg mata me ?
Du kan jo mate ciklider(eller er dette malawi?) med røde mygglarver da, i tillegg så har du jo hvite og svarte. Frossen artemia, cyclops, dafnier mm
Hva med rekemix? og annet frossent for?
Om du feks.legger det i en liten flaske eller noe med så liten åpning at ikke ciklidene kommer seg inn så går jo det meste bra...
Om du lager hjemmelaget rekemix kan ciklidene dine også få av denne.. mye grønt for og litt reker...
Om det er SA ciklider så skal dem ha kjøttbasert for stort sett, så du må si hva slags ciklider du har Christoffer.
Vel deter
golden (malawi)
palet
ansistrius
sae
deter er de fiskene som er i
går diskus for (frosent)
hva er SA ciklider
SA = sør amerikanske ciklider
Christoffer Helland
golden (malawi) palet ansistrius sae deter er de fiskene som er i går diskus for (frosent) hva er SA ciklider


Men hvorfor mener du at du ikke kan gi røde mygglarver til disse da?
Fisk får ikke innover-mage av røde mygglarver. De har derimot vært syke fra før! Sikkert en parasittsykdom.

Det er ingen grunn til å skylde på maten! Den butikken prater jo tull.
mona o
Den butikken prater jo tull.


Nja... myggis kan faktisk bære med seg parasitter av div slag. Jeg tror personlig ikke det skjer så ofte, men det er faktisk mulig. Dette fikk jeg bekreftet av en biolog hos Jan Holt
At de kan føre med seg noe muffins er jo altids en mulighet, men med tanke på hvor mange som forer med dette hver neste dag. Så er den faren så liten at jeg ikke ville slutta å mate med røde myggiser av den grunn.

All frossen mat har jo potensiale til å føre med seg ulumskheter, spørs helt hvordan dem er laget, behandlet/frossent/tint/ frosset igjen etc.
Jeg er 100% enig med deg, Tom K. Jeg forer jevnlig med div myggis selv. Jeg mente bare å påpeke at butikken ikke nødvendigvis pratet bare tull.
Hmmm
Jeg har en pose rækemik jeg kjøpte hos akvariforetningen idag skulle egentlig kjøpe afrikan miks:P

Men kan jeg gi dette til mine frontosa og malawi?
Ja det går
det kan du mater selv med det i det ene kare ikke dem med øreål i
Du har fire hovedsakelig planteeter og en altetende palett. Personlig ville jeg brukt mygglarver sparsommelig og bare som snacks.For å gå litt i dybden på spørsmålet om hvorfor noen sier en ikke skal gi mygglarver til ciklider så har jeg hørt tre grunner.

Hovedgrunnen er at flesteparten av afrikanske ciklider er planteetende. De har utviklet et lengre fordøyelsessytem enn kjøtteterne.

Den første grunnen jeg hørte av en erfaren malawi holder da jeg startet med dem var det dersom en gir disse fiskene kjøttfor blir opptaket av næringsstoffer ubalansert og de får "proteinsjokk" sies det. Jeg har aldri opplevd det selv eller fått noen god forklaring på hvordan det arter seg.

Den andre grunnen er at mygglarvene kan forårsake forstoppelse. Det har jeg opplevd etter å ha fått klager på noen Maylandia zebra jeg hadde byttet bort. Jeg har senere lest på internett at skallet til mygglarvene skaper dette, og internett skal en alltid stole på. Zebraene hadde gått nesten tre uker med mygglarver og så ut som de hadde svelget små ballonger. Overforing med mygglarver i tre uker ville nok hatt samme resultat med eller uten skall.

Den siste grunnen har jeg bare hørt en gang . Jeg overhørte en kunde i en butikk som hadde spesialbestilt en obskur fisk spørre innehaveren om det var sant at denne fisken var allergisk for rødemygglarver? Innehaveren svarte at nei det var en kjøtteter. Kunden påsto da at, nei han hadde hørt at den arten han hadde bestilt var sårbar for en eller annen bakterie som ofte fantes i mygglarvene før han gikk. Innehaveren fortalte at kunden var veldig erfaren, og at det kunne jo hende det var sant? Derimot er det sant at mennesker kan få allergiske reaksjoner, men det står jo på pakken.

Min mening er at du bruker ikke mygglarver i et kar med bare planteetende. Dersom det er en blanding av forskjellige arter skader det ikke en gang i blandt. De fleste fiskeartene feirer jo begravelser med å spise opp avdøde selv om de er planteetende.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap