Underlag

Hei

64l. akvariumet mitt har hel topp som går over glasskantene. Dette fører til at det renner litt vann over kantene. Siden vannet fordamper litt og blir kjølt ned igjen.

Det er da vann under akvariet og det fører til at det den står på blir ødelagt.
Hva er best å bruke under akvariet.
Har fått et forslag om at jeg skal bruke tynn isopor under, men er det noe annet som er penere eller mer efektivt?

Når vannet "tørker" krystaliserer det seg og ser ut som "brunt sukker".
Trur ikke det er så bra for møblet akvariet står på...

Geir
du kan ha et hånkle på siden å tørke av litt hver gang du går forbi (er det jeg gjør), er ikke noe fint ut om det er vann på siden av akvariet, uansett hva det står på.
Det står nedi en ramme så det legger seg under hele karet. Kan jo ikke drive å flytte det fram og tilbake for å tørke under hele tiden. Går bare å flytte på det under vannbytte.

Må da være noen andre som har samma problem?!?
Forebygging av fordampning over kanten i akvariet
hei jeg anbefaler å kjøpe akvariesilikon å legge en kant med silikon på inn siden avtoppen så vannet blir stoppet å drypper ned i akvariet før det kommer over glasset. så slipper du hånkle å greier.


mvh R.H
Hva
med å bruke dekkglass? Vil ikke det forhindre at vannet renner over kanten?

Jeg har også heldekkende topp men med dekkglass. Har aldri opplevd at vannet har rent nedover kantene.
Dette er nok ikke noe høykvalitets-lysarmatur, er jeg redd. Det skal ikke renne slik utenfor. Kondensvann skal renne ned i akvariet igjen hvis armaturets patent er gjennomført skikkelig og er uttenkt på riktig måte

Har du noen anelse om navn eller produsent av det?
Dersom akvariet ditt har standardmål for den akvariestørrelsen, kunne du jo vurdere å bytte armatur til noe annet som fungerer bedre ?

Du skriver 64 liter. Vanlige standard 63 litere pleier å ha målene 60 x 30 cm, og derfor fås det mange ulike lysarmaturer med disse målene.
Du skriver at du har rammekar? Ikke sett det på noe underlag da slike akvarier er konstruert for å stå på rammen, mens et underlag kan føre til at hele bunnplaten blir belastet.. Det kan føre til at den sprekker, og da blir det mer enn kondensvann å tenke på:/
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap