Malawi

Noen så vet hvilken type dette er?
lette igjennom fiskebasen, kanskje det er en blue mbuna?
Maretard
lette igjennom fiskebasen, kanskje det er en blue mbuna?[URLBLOCK1]

Heisann, nei det er ikke denne... Men takk for du prøver
Det er en Metriaclima greshakei.
Alenate
Det er en Metriaclima greshakei.

Den lignet ikke på den heller........
Mbuna
Vi kan starte med at dette er en Mbuna. Malawi deles inn i 3 genus. Mbunas, haplochromiser og aulonocara (peacock).

Dette er definitivt en Mbuna. Innenfor denne undergruppen av Malawi cicklider er det mildt sagt mange som er like

Videre kan vi si det er en hannfisk. M. Greshakei sporet er nok ikke så dumt. Det kan være en ung M. Greshakei hann. Ser også at han har slåss med noen i karet er relativt finnespist.

Husk at det er en del individuelle forskjeller også i tillegg til lokasjon i Malawisjøen. Så det er ikke sikkert alle bilder er lette å sammenligne med. En greshakei er normalt mer isblå i fargen. Din fisk er nok en del stresset av samboerne sine og dermed mørkner den i fargen for å ligne en hunn, og på den måten ikke være en konkurrent til andre hanner.

Ser også av bildene at du har andre fisker i (ikke malawi). Er du sikker på at du har optimale vannverdier? (høy Ph = 8,4 og hardt vann).

Ta en titt på den siden jeg linket til der finner du en svært omfattende profil liste så kan du evt. lete deg igjennom, men jeg mener nå M. Greshakei er et godt valg. Hunnen er brun (orange/rust aktig) så da kan du jo se etter en hun i karet ditt.
Metriaclima eller maylandia
Husk at denne fisken kan benevnes som enten Metriaclima G. eller Maylandia G.

Begge benenvnelser er korrekte enn så lenge.

Her er en artikkel om det.
Kompatibilitet
Jeg vet ikke hvpr lenge du har drevet med Malawi men vi kan all sikkert like å lese litt mer

Her finner du en artikkel om kompatibilitet når det gjelder Malawi. Tror jeg har skrevet om det en gang i tiden her på forumet. Finner ikke den tråden akkurat nå.
Fant innlegget
Hvis du blar litt ned i denne tråden finner du et innlegg jeg skrev i 2007. Der står det mye basic malawi stoff
Tusen takk for mye nyttig informasjon
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Severinsen
Reklame for plussmedlemskap