En del spørsmål

Hei, har nettopp kjøpt akvarier (1 uke gammelt).

Dette er på 220 liter.

og har da følgende spørsmål:

Har jeg for mange fisk?
Jeg har

6 pakistaner botia
5 indiske glassmaller (de står i ro hele dager og er aktive om natten).
21 neon tetras
13 rødmunn tetra.

MEN: Spiser pakistaner botiaen ALGER?

Og har jeg PLASS til flere fisker?

Jeg ønsker å ha oppi
4 stk siamesiske algeetere
4 stk "otto"
For å ha rikelig med algespisere

og + en eller annen fisk til som kan gå litt uten grupper.

Blir dette for mye STIMER?
Har jeg plass til FLERE stimer? Noen som går i overflaten f.eks?

NEON TETRA stimer bare av og til. Kan jeg skaffe noen Kardinal Tetraer slik at de stimer bedre?

Tilslutt
BLACK GHOST,
har jeg plass til en slik en i en 220 liter?

Håper på kjappe svar da jeg er snart innom fiske butikken..

og ja mulig dette blir for mye, men gi meg ditt råd på hva som vil bli en fornuftg sammenseting.

og en ting til.
Kjøpte et skip som jeg satte oppi. dette skipet er hult under, så jeg laget en hule til de fiska som trenger det.

skipet er stort når det fungere som hule også. Blir det noen som helst form for SIRKULASJON i en slik hule. og trenger jeg dette?

TAKK FOR ALLE SVAR!
Boneman
Hei, har nettopp kjøpt akvarier (1 uke gammelt). Har jeg for mange fisk? Jeg har 6 pakistaner botia 5 indiske glassmaller (de står i ro hele dager og er aktive om natten). 21 neon tetras 13 rødmunn tetra.

Ja, du har altfor mange fisk og det ser dessverre ut til at du her har gjort alt galt Det er altfor mange, satt inn altfor tidlig!
Les innlegg nr 2 i denne tråden, der står det om den viktige innkjøringsperioden et akvarium må gjennom.... med giftig nitritt.

Boneman
MEN: Spiser pakistaner botiaen ALGER?

Nei.

Boneman
Og har jeg PLASS til flere fisker? Jeg ønsker å ha oppi 4 stk siamesiske algeetere 4 stk "otto" For å ha rikelig med algespisere

Nei, egentlig ikke, og absolutt ikke nå. Vent minst fire uker, kanskje mer. Årsak: finner du ut når du har lest innlegget jeg linker til ovenfor...

Om en måned eller to kan du begynne og tenke på alge-etere. Ikke nå.

Boneman
Blir dette for mye STIMER? Har jeg plass til FLERE stimer? Noen som går i overflaten f.eks?

Ja, jeg synes det blir mye stim, stim og stim Men det er smak og behag. Personlig synes jeg det blir veldig rotete og litt småkaotisk med mer enn to arter stimfisk i et akvarium. De blander seg, svømmer hit og dit, er litt overalt. Så det blir igrunnen ikke noe stim til slutt, bare masse, masse fisk spredd overalt.

Boneman
NEON TETRA stimer bare av og til. Kan jeg skaffe noen Kardinal Tetraer slik at de stimer bedre?

Bevares, du er virkelig kjøpegal etter flere fisk...
Jeg må bare gjenta det jeg sier ovenfor; ikke en eneste fisk til nå før det er gått minst en måned. Og da må du ta det forsiktig. Setter du inn en haug med fisk på en gang, overbelastes filteret og man får nitritt veldig lett.

Boneman
Tilslutt BLACK GHOST, har jeg plass til en slik en i en 220 liter?

Unnskyld, men har du overhodet gjort noen research what so ever på fiskene du går og planlegger eller allerede har skaffet deg?
Black ghost skal ha mye, mye større plass enn din 220 liter. Du bør egentlig slå fra deg den med en gang.
Les om fiskene du ønsker deg i Fiskebasen her på Akvaforum, og les deg frem til hva du kan ha og hva du ikke kan ha, hva som passer sammen og hvilke skal ha omtrent like vannverdier, fôring osv.

Boneman
Håper på kjappe svar da jeg er snart innom fiske butikken..

Det der er overhodet ikke måten å starte akvariehobbyen på. Styrte til butikken og kjøpe fisk som en gærning første uka.... det er problemer i vente. Dette fant du kanskje ut grunnen til, ved å lese den linken jeg ga deg ovenfor.

Når du skal i fiskebutikken nå, bør du helst ikke kjøpe en eneste fisk. Ingen!
Det du derimot er anbefalt å kjøpe, er to dråpetester for vannverdier. Merk, dråpetest, ikke stripstester!
EN for måling av nitritt, og en for måling av ph.

Og mens du likevel er ute og handler i dag; kjøp deg 2 - 3 bøtter til akvariebruk. Du kommer til å trenge dem fremover for å bytte vann, siden du må redde fiskene du allerede har kjøpt fra nitrittforgiftning og død.
Husets vaskebøtte egner seg overhodet ikke til akvariebruk, da rester etter rengjøringsmidler er ren gift for fisk. Kjøp derfor egne bøtter, og skriv gjerne på utsiden av bøtten med sprit-tusj; "Kun til akvariebruk!"

Boneman
og en ting til. Kjøpte et skip som jeg satte oppi. dette skipet er hult under, så jeg laget en hule til de fiska som trenger det. skipet er stort når det fungere som hule også. Blir det noen som helst form for SIRKULASJON i en slik hule. og trenger jeg dette?

Nei, du trenger ikke noe sirkulasjon inne i den.

Boneman
TAKK FOR ALLE SVAR!

Tja, det spørs jo om du er så glad og har lyst til å takke lenger nå, nå som du har lest svarene jeg ga
Det ble vel ikke akkurat de svarene du ønsket å få. Men de er 100% ærlige og den harde realiteten

PS!
Hvor gammel er du? Legg det gjerne inn i profilen din her på AF. På en måte litt greit for andre å vite sånn ca, om man "prater med" en 12 åring eller en 38 åring når man svarer Det handler kun om hva man har forutsetning til å forstå i svarene som gis. En 12 åring er jo langt i fra den kunnskapen en voksen person har.
Heisann
Takk for mange gode og nyttige svar,
(jeg er 34 forresten..)

Vel du har rett,
idag så våknet jeg opp og 6 av disse rødmunntetraene var død..

Det var tragisk, og det ser ut til fler av dem er i ferd med å få samme skjebne.

Jeg har selfølgelig kjøpt sand, og filter, tar vannprøver vær dag av nitritt, og ventet en uke før jeg kjøpte fisk.

Satte først ut 3 pakistaner botiaer, og 10 neon tetra, og de så ut som de stor trivdes.

Så dum som jeg var så tok jeg litt av. Full av begeistring...

Jeg har også satt ut i noen stener, som jeg skyllte godt.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal "få liv" i fiskene igjen, eller redde dem som er i ferd med å daue.

Det er kun rødmunntetraene som ser ut til å mistrives.

Også en ting til,
når jeg skal bytte vann- tar jeg da helt kaldt vann fra vasken, eller skal det holde en viss temperatur?

Fiskene virket som de hadde det bra i 2 dager, og lurer da på om det kan ha noe med stenene og gjøre, for de ble dårlig dagen etter dem kom inn (men de har jo bare vært der i noen få dager).

Og i så fall, burde ikke det da virket inn på alle fiskene, og ikke bare en gruppe.

Sorry visst dette er rotete skrevet, jeg måtte skrive i en fart..

Takk for svar!
Grunnen til at du ikke fikk nitritt på testresultatet etter en uke, er at det tar ca to uker før nitritt-toppen kommer. Filterets bakteriekultur følger en ganske fast prosess, som tar så og så lang tid. Derfor fikk du sikkert ikke utslag etter en uke. Men legg til en uke til... og der har du det plutselig.
Steinene har nok ingenting med det å gjøre, det har med tiden som har gått siden du startet filteret og akvariet.

Det som nå har skjedd, er at nitritten har kommet hos deg. Fiskene dør av nitrittforgiftning. Den eneste måten å redde dem på, er å tynne ut giften mest mulig. Dette gjøres ved daglige vannbytter. På denne årstiden er kaldtvannet i krana veldig kaldt. Men, jeg anbefaler aldri noen å bruke vann fra varmtvannsberederen å spe ut det kalde vannet med, ettersom det kan inneholde mye muffens fra det ekle bunnslammet som dannes i en varmtvannstank over flere år. Har du mulighet til å sette vann i balje eller bøtte, og la det stå og rom-temperere seg til neste dag? Da kan du i så fall nå først ta et vannbytte på ca 30% i akvariet med kun kaldt vann. Da vil ikke temperaturen synke så drastisk mye.
Når du er ferdig, setter du kaldt vann i bøtter og baljer til i morgen. Evt må du kanskje ta et vannbytte til i karet i kveld. Nitritten er svært giftig, og egentlig bør man skifte 50% hver dag. Men det blir for iskaldt nå. Så derfor er mellomlagring av kaldtvannet lurt, man kan ta mye større vannbytter da, og få tynnet ut giften enda bedre.

Nitrittnivået vil holde seg høyt i ca to til tre uker til, kanskje tre og en halv uke. Men så, etter at akvariet har vært i drift i ca 32-35 dager, vil du brått se at nitritten forsvinner. Du får ikke mer utslag på tester. Dette skyldes at da er innkjøringsperioden fullført, filterbakteriene har rukket å kolonisere filteret ditt og gjør nå jobben med biologisk rensing av vannet.

Da kan du gå ned til et par vannbytter i uka. Ha det slik en stund, et par uker, og så går du ned til et vannbytte pr uke, det er helt normalt og en fin vane å ha. Jeg bytter vann på mine kar en gang pr uke, og det holder
Jeg har vært på Europris og kjøpt 30-liters plastkasser med lokk (de koster vel ca 70kr per stk. Når de ikke står fulle med vann har jeg akvarieting i den, slamsuger, algeskrape, akvariesalt, aquasafe osv. Veldig greit.

Har lokket over løst når jeg har vann til lufting i de, for å hindre støv og hår i å komme oppi.
På Europris har de også de hvite 30 liters tønnene jeg bruker til vannlagring
De er egentlig ment for vinlaging, og lokk følger med hver tønne.

mona o
På Europris har de også de hvite 30 liters tønnene jeg bruker til vannlagring:) De er egentlig ment for vinlaging, og lokk følger med hver tønne.

Husker du prisen på de?? Interessert!!
Ja, de kostet en hundrelapp pr stk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap