Forslag til l-maller for nybegynnere innen l-malle verden?

Hei.
Lurte på om noen kunne komme med forslag til hvilke L-maller som er greie å begynne med for akvarister som ikke kan så mye om L-maller enda.

Har ikke lyst til å begynne å kjøpe dyre maller, som er vanskelige å holde, for folk som ikke har så mye erfaring.

på forhånd takk for svar..
L maller
du har den vanlige ancistrus (.oppdretsvarianten) se kunnskapsbasen topp 100.mest populere..har sett de koster fra 49 kr i butikk . du har også...du kan jo se om du liker banjomaller,, sjokolademaller..er billige maller ..

De fleste Hypancistrus er greie maller å forholde seg til. Jevnt og trutt vannbytte og grei tilgang til for så klarer de seg helt fint enten du er nybegynner eller ikke.

L-144 er en grei malle. ellers er det jo diverse andre L-maller som er enkle å få til, men prisen kan fort bli et par/tre hundrelapper pr stk (yngel/ungfisk)
Maller
Hei.
Takk for svar...
Jeg har noen ancistrus, som jeg synes er veldig fine, men vil også gjerne ha noen litt mer spesielle
Banjomaller er jeg ikke så interessert i, men sjokolademallen liker jeg godt.
Kan godt betale ca 200 kr for en malle, men er greit å vite at de er greie å holde.
Bare en liten pressering. I familien Loricariidae som består av 7 underfamiler Loricariinae - Ancistrinae - Delturinae - Hypostominae - Hypotopomatinae - Lithogeneinae - Neoplecostominae er det ca 1.000 arter.

Her oppdages det stadig nye arter, eller mulige nye arter. Disse mulige nye arter gies ofte et L nummer i påvente av å bli beskrevet vitenskaplig.

Det sier seg dermed seg selv at L nummer merkede maller dermed ikke behøver å være de enkleste mallene for en nybegynner, siden det kan være lite informasjon rundt disse mallene.

Siden L nummer ikke er som sagt ikke er vitenskaplig beskrevet dukker det også opp fisk som f eks har flere L nummer, og fisk som ikke skulle ha hatt L nummer. I den siste klassen er sannsynligvis L144. Denne mallen er fanget, etter det jeg kjenner til, mulig en gang og med et individ. De fiskene som selges som L144, er senere oppdrettet i stor skala, men finnes nok ikke som egen art i naturen.

Får å gjøre forvirringen komplett er det også enkelt maller som har beholt L nummer sitt etter at de er beskrevet, f eks H. zebra som nesten er mere kjent som L46, eller maller som er beskrevet og har miste sitt L nummer og dette nummeret er gitt til en ny og helt annerledes malle.

Du finner også en del Loricariidae beskrevet med LDA nummer.

Så når Geir sier at feks hyperancistrus er greie fisk å starte med stemmer dette ofte. Her kan du kjøpe både beskrevne arter og L nummer.

Hypancistrus inspector og Hypancistrus contradens ble f eks tidligere ofte solgt som L201. Dette viste seg derimot å være to forskjellige arter.

L66, 318, 333, 400 og til slutt 401, kan kanskje være samme art, og når muligens noen av de dyreste L maller nemlig L236 og L250 kanskje bare er meget vakre enkelt eksemplarer av de ovennevnte L nummer, skjønner dere sikkert at dette ikke er helt lett å holde oversikt over.
Maller
Takk for kjempe bra svar. Nå føler jeg at jeg vet litt mer.
Da vil jeg lese litt om hypancistrus i første omgang..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap