Krokbøyd platy

Platyene og guppyene mine har en tedens å bli krokbøyde og tynne. De spiser mye og virker i starten normale i oppførsel, men plutselig dør de. Det er noe som rammer en av disse fiskene innemellom men ikke mer enn en og kanskje to. Det er en stund siden det skjedde sist, men nå har jeg et nytt tilfelle. Hva slags sykdom kan dette være, og hvordan behandler jeg det?
Hei
hatt samme problemet jeg lurer mest på om det er dårlige gener eller rett og slett fisk som har vært sykelig fra starten av.
Det er jo mulig, men det er litt rart når de på begynnelsen har sett helt normale ut... men ikke vet jeg...
Har hatt noen av disse vi også. Har fremdeles ikke funnet ut hva det kan være for noe. Er en stund siden vi har hatt platy-dødsfall, men ser det er en som begynner å bli krokbøyd nå. Ingen som vet hva det kan være?
Mine molly-hunner, ble etter en stund( begge fikk yngler) krokbøyde, og døde(av hva,vet jeg ikke). Mener å ha lest et eller annet sted her(?),at fisker som fødes i innavl, er mer utsatt og svakere, regner med at det blir en god del slike tilfeller med innavl,eller?
Så kanskje er det grunnen, at genene ikke er som de bør være? Ikke vet jeg.
Når de blir både tynne og krokbøyde så får det meg til å tenke på det som står under endetarmsorm i sykdomsartikkelen. Et søk på forumet på knekk guppy gav i tillegg disse trådene.
Ja vi har forsøkt å medisinere med flubenol, og nå det siste som var på markedet som var tilnærmet likt flubenol. Ser likevel ikke ut som om det har hjulpet. Vet ikke hvilken annen medisin vi skal prøve. Har både esha exit og esha 2000, men jeg mener det var noen som sa at disse ikke var vitsi å prøve for denne typen sykdom?
Har heldigvis vært forskånet for slikt så jeg kan ikke komme med mer informasjon enn det som er å lese i de trådene. Ikke særlig morsomt når fiskene er syke og medisinen ikke fungerer
Bump
Jeg bumper denne tråden selv om den har et par år på nakken
så sliter jeg som bare det med å holde liv i mine platys....

og jeg begynner å bli #!&%(/! frustrert...

Har akkurat samme problem med mine platys
som først ser ut til å trives og er normale...... og så blir de magre
og får mer eller mindre ikke tydelig knekk men halefinnen holder de ofte
betydelig lavere en resten av kroppen.

så blir de stående på bunnen noen dager og er lite intressert i å svømme/spise

Så finner man dem oftest blandt hornblad/flyteplater der de ligger
og får "støtte" og er så sløve att man kan pirke på dem med fingern
uten større respons og da vet man att snart er den borte...

Er det noen som har blitt klokere på hva det kan vara ?

Har over en håndfull år bak meg i hobbyn og vannverdier er under kontroll
og mine guramis, corydoras, ancistrus, blødende hjerter, reker, snegler, paletter
+ stimen med både kardinaltetras OG dverkardinaler stortrives...

Men det å holde liv i noen platys mer en 3 måneder er UMULIG.......

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap