Mating av filter?

Har i de seneste to timene fulgt med på diskusjonen i tråden "mulig sykdom" angående innkjøring av akvarium. Ettersom jeg er helt ny i dette her ( satt et kar på 110l igår ) er jeg skikkelig forvirret nå .

Men uansett , mitt spørsmål er hva snakker man om? - mating av filter i innkjøringen av akvarium? Hva vil det si?


Dette kan gjøres på flere måter. Det å "mate" filteret vil si å øke den biologiske belastningen i karret.

Dette gjør du ved å sette inn planter og innredning i første omgang. Når planter mister blader så brytes disse ned og ender opp som mat til bakterier. For å øke belastningen ytterligere så kan du ta litt fiskefor å slippe ned i karret annenhver dag. Dette brytes også ned og blir til mat for bakteriene.

Husk på at du ikke gir for mye. Blir næringsinnholdet for høyt i karret så vil algene trives. Planter vil motvirke dette. Det er vanlig å benytte noen hurtigvoksende i starten slik at man slipper algeoppblomstring.
Mating
Kort sagt, et akvarium bør stå ca fire uker med vann og gjerne planter, før man har fisk i det. På de fire ukene skal det dannes en bakteriekultur i filteret som kan ta hånd om avfallsstoffene etter planterester og fisker når de settes inn.

I den fire ukers innkjøringen av akvariumet kan man en gang i uka ha oppi noen flak med mat, slik at bakteriene i filteret får noe å jobbe med.




Og så kan andre som er enda mere kyndige fortsette med å forklare dette med vannverdier osv.
Nitrat zero?
Ok, da tror jeg at jeg skjønner det så langt jeg makter. Har tenkt å vente i 4 uker til akvariet er klart.

I dyrebutikken kjøpte jeg noe som heter Nitrat zero, har noen erfaring med det ?
Har ingen erfaring med "Nitrat zero", men tviler på at det vil hjelpe så mye.

Det sikreste er å følge de 3 T ene (ting tar tid).

Du kan finne en del informasjon her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?action=search&criteria=start%20av%20filter
Ut fra navnet så skulle man tro at dette middelet vil fjerne nitrat fullstendig. Om dette stoffet fungerer, noe jeg ikke helt er overbevist om, så er det i såfall dårlig nytt for plantene i karet ditt. Nitrat bør ligge på rundt 10-12 før plantene blir fornøyd, men bør heller ikke bli liggende så mye over 20 i lengre tid for fiskenes skyld.

Nitrat er sluttproduktet etter at bakteriene i filteret har tatt seg av avfallet i karet og ved ukentlige vannbytter på rundt 25-30% så er det sjelden at det blir for mye nitrat i et kar med planter i, så lenge det ikke overbefiskes. Dette tilsetningstoffet er altså egentlig helt bortkastet.

Nitritt og ammoniakk/ammonium derimot bør alltid være på null i et innkjørt akvarium.
Nitritt
Jeg beklager, jeg går i sur i kemien her. Det var selvfølgelig Nitritt Zero jeg hadde kjøpt.

En ting til jeg lurer på er når er det hensiktsmessig å begynne å måle verdiene på ph, gh og lat det der? Og når er de til å stole på ? Leste et sted at nitritten når et topp 2 uker etter oppstart , så måling og vannbytter før det er viktig/feil?

Hvis du vet om en erfaren akvarist i nærområdet, eller enda bedre en akvarieklubb. Ta kontakt med noen.. Få litt god "bakteriesuppe" fra et velfungerende akvarium. Dette er den beste oppstarten på et filter, og du kan korte ned ventetiden betraktlig.
Men ikke dump oppi masse fisk med en gang.
Hvis du vil lære om vannkjemi så står det ganske godt forklart i "Akvariets lexicon" en "bibel" for akvarister
Prøv å sette inn en annonse med tittel: "Filterbakterier ønskes på Bærums Verk".

Det er viktig at det går kort tid fra guffa tas ut av et godt innkjørt filter og helles over i ditt nye kar. Derfor er det veldig fint å si hvor du holder til slik at du kan komme i kontakt med noen i nabolaget. Det er helt sikkert akvarister på Bærums Verk som kan hjelpe deg med dette.
Tusen takk for mange gode råd jeg skal gjøre som foreslått !
Ellers bør du jo følge med på tråden "mulig sykdom" også Er inne på noe morsomt der etterhvert og
Jepp
Å ja, jeg har fulgt på med den tråden fra starten av rene romanen den.
Fiske_Arne
Ellers bør du jo følge med på tråden "mulig sykdom" også :-) Er inne på noe morsomt der etterhvert og :-)
Nåja, heller masse usakligheter, og arbeid for moderatorene som måtte rydde etter voksne mennesker, syns jeg da.
Nils Vollstad
[QUOTE=Fiske_Arne]Ellers bør du jo følge med på tråden "mulig sykdom" også :-) Er inne på noe morsomt der etterhvert og :-)
Nåja, heller masse usakligheter, og arbeid for moderatorene som måtte rydde etter voksne mennesker, syns jeg da.
Hvis du ikke klarer å se at den tråden etterhvert ble både nyttig og lærerik skjønner ikke jeg hva du gjør som moderator inne på dette forumet.
Krittiserer ikke det som ble tatt bort, for jeg kan se hvorfor du tok bort noe av det. Men siden du tar på deg "voksenhatten" din synes jeg faktisk du burde se at det faktisk kom mange nyttige og gode tips underveis også
Det som er nyttig og lærerrikt synes jeg er bra, men "skit kasting" og trakassering utført av voksne mennesker synes jeg hverken er morsomt eller lærerrikt, Fiske_Arne! Dette da uansett hvilken hatt jeg måtte ha på meg.

Hvis du er usikker på hva jeg mener kan du lese innlegg 66 i denne tråden.
Det er jeg helt enig i, og som jeg skrev kritiserer jeg ikke at du modererte denne tråden, det jeg kommenterte var bare at du ensidig kritiserte tråden. For jeg synes det etterhvert kom frem mange både gode, morsomme og matnyttige tips.
Det er jo ganske vanlig at det blir slik "krangling" på nettforumer.
Prøver å holde meg for god til å kaste skitt tilbake, og tror jeg greide det i den tråden. Håper ikke du eller andre synes jeg tråkket over grensen på hva som kan skrives. I såfall vil jeg gjerne vite hva

Og jeg vet godt hvilken jobb moderatorer gjør. Har selv vært moderator på noen nettsteder, og problemet er oftes å moderere i rett tid.. Ikke for mye og ikke for sent.
Filteret har fått mat
Filteret ble stappet full med filterbakterier fra et annet akvarium igår. Når kan jeg eventuelt ha i fisk. Måler 0 i nitritt, men er det fordi jeg måler for tidlig før nitritttoppenn eller fordi at akvariet er klart for et par fisk?
Hvis alt har gått i forhold til planen vil det ikke komme noe nitritttopp fordi du rykket 30 dager frem i spillet.
Så ja, du bør faktisk sette inn et par fisk nå, og så følge med på nitritten om noen dager.
Martina
Filteret ble stappet full med filterbakterier fra et annet akvarium igår. Når kan jeg eventuelt ha i fisk. Måler 0 i nitritt, men er det fordi jeg måler for tidlig før nitritttoppenn eller fordi at akvariet er klart for et par fisk?

Du trenger ikke vente da
Siden du har tatt filterbakterier fra annet kar, skipper man jo innkjøringstiden man normalt må vente seg gjennom Med filterbakterier tilført via kickstarting slik du har gjort nå, kan du i grunnen sette inn fisk i dag om du vil. Evt vente en dag dersom vannet er uklart eller grumsete, eller du ikke er ferdig med innredningen eller lignende
Jeg pleier å sette inn fisk dagen etter, siden jeg vanligvis har veldig mye nytt og litt kjølig vann oppi et slikt nystartet kar og det er ofte litt uklart vann. Derfor venter jeg bare til dagen etter, og så settes det inn de fiskene som skal bo der
Så moro!
Det var da fint å høre!

Akvariet er ferdiginnredet og vannet er krystallklart. Tenkte å starte med 3 guppyer eller 3 seilfinnemolly . Høres det ut som en grei start?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap