Algespiser til malawikar? går det ann?

Heisann! Jeg skal snart få meg fisker i akvariet mitt. Det er 180l.
Der skal det bo noen golden og socolofi-fisker.
Jeg lurte på om det går ann å ha algespisere sammen med de?
L-maller kanskje? Eller andre algespisende dyr...?
Og hvor mange fisker for mange i i en 180l?
Jeg skal ha 5 golden og 5 socolofo. Er det passelig med 5 av hver?
Ja det går då fint an
har pleco å gibens å ansistriuas oppi mit malawi kar
Inaktiv bruker
du kan jo anvende snegler, dei er i mange varianter og er svert fine å se på, og vaskar akvari mykje så du slepper ein del
Jeg liker ikke så veldig godt snegler... Sliter litt med å få vekk de sneglene som lurte seg med plantene. Men de er nok sikkert praktiske. =)
Det er mange kule pleco. De fleste blir veldig stor for akvariet mitt, og mange skal ha større plass enn jeg kan tilby dem. Det er noen sånne jeg kan ha i karet. Jeg fant ingen fisker da jeg søkte på gibens og ansistriuas.

Men siden Malawifiskene er fra Afrika, så lurte jeg på om det finnes algespisende fisker fra Afrika også?
de heter Gibbiceps og Ancistrus. men gibbien blir nok for stor for ditt kar den også så ancistrusen er nok den beste alternativet.
Gibbi og pleco er heller ikke store algespiserene i forhold til Ancistrus sp.

Husk at i ett malawi-kar er noen algesorter ønskelig, da disse mbunaene beiter på alger...

Det å ha ancistrus og andre maller med malawi har blitt diskutert mye. Det er flere som har positive og negative erfaringer. Søk gjerne på forumet for å finne disse trådene.

Sålenge du ikke forer for mye, skifter vann regelmessig, har lys på i 8-10 timer døgnet blir ikke algeproblemet noe problem.

Det finnes også hauger av tråder i forumet ang. alger, algespisere i malawikar og alger i malawikar... Ta en titt
Eplesnegler spiser mye alger og er enkel å kontrollere veksten på=) Hvis du ikke vil ha flere, kan du bare fjerne "maiskolbene" med egg som de legger i armaturet eller på dekkglasset over vann. De er også relativt lette å selge til andre.
Jeg var ikke klar over at de beitet på aler. Fiskene har flyttet inn i akvariet mitt idag. De spiser på noe hele tiden. Sikkert alger Så jeg tror ikke det vil bli behov for algespisende fisk eller snegl. Ihvertfall ikke foreløbig.
Tusen takk for alle svarene jeg har fått!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap