Mallene mine dør :-(

Nå har jeg kjøpt flere maller og dem har dødd innen 1. døgn..
Noen som vet hvorfor?
Sjekket vannet mitt i går og da var alt bra, dem sjekket alt..
Eneste jeg fikk tall på vat at ph var på 7..
Også, noen som vet hva slags art det er?

Jeg har guppy'r og 2 neontetra i akvariet..

Her er det noen bilder av den som døde for et par timer siden..
(Denne kom i akvariet mitt i dag)
Nå døde den 2. mallen min som jeg kjøpte i dag
Inaktiv bruker
Du skjekket vell nitrit målingene og gh?
Ser fiskene merklige ut, har dei flekker, ting som ikkje skal vere der eller ting som ikkje stemmer?
har du sjekket at dei var friske da du kjøpte dem i butikken?
Slik er veldig viktig og jeg har faktisk brent meg på slikt,
sjekk at dei andre fiskene er friske og viss dei er sjuke ville jeg ha byttet vann og vasket heile akvariet, planter alt, vask at grundig og godt.
Men dei kan og ha død av stress foreksempel, best ta å sjekke dei dø fiskene om du finner symptomer på sjukkdomer og vask heile akvariet uansett om dei andre fiskene er friske, det kan vere bakterier i vanet, kok sanden og spyll plantene godt.
Sjekk dei andre fiskene grunndig. Dei døde malene kan ha tatt med sykdom
så spør andre nerme akvaristar om hjelp, kanskje deei veit noko?
Inaktiv bruker
ph`en er normal for malene ikkje sant, oppsøkk råd hos nermeste akvarist feks nabolaget, kanskje han\ho har råd, hjelp?
Jeg lurer litt på hva du gjør når du kommer hjem og slipper mallene oppi akvariet. Akklimatiserer du de skikkelige? Har du byttet vann etter at de ankom akvariet ditt? Om du har det, hvordan byttet du vann?

Hvor store er disse forresten? Ikke lett å bedømme størrelse ut fra bilder
Det høres ut som du ikke testet vannet selv med dråpetester, men lot zoobutikken gjøre det? De brukte strips antar jeg, ikke dråpetester? De vil helst være kjappe, det er jo forståelig, men det er dessverre det samme som at resultatet overhodet ikke kan stoles på. De stripsene gir ikke engang en anelse om de faktiske forhold etter min mening.

Du bør gå til innkjøp av egne tester. Et par å starte med, de viktigste, er en for ph-testing og en for nitritt-testing. JBL er et veldig bra merke og pålitelige tester, det selges bl.a. her hos Aquamanias.

Når det gjelder Ancistrus er de dessverre svært ømtålige overfor forandringer så lenge de er små. Opptil en størrelse på 4-4½ cm kan de finne på å stryke med, dersom noe ved vannet endres eller endres for brått. Å bli fanget inn i butikk, pose-transportert og kanskje sluppet ut for brått i nye vannforhold, er ofte nok til at de dør av sjokket.

Men jeg må spørre som Elin; hvordan gikk du frem for å akklimatisere dem, og hvor lang tid brukte du? Og ikke minst: hvor lenge har akvariet vært i drift?
Inaktiv bruker
kor stort er akvariet foresten?
korleis er dei andre fiskene, det vill eg gjerne vite.
såg fiskene fine og friske ut da du kjøpte dei?
du har vell husket å tillpasse akvariet malene ikkje sant?
eg vill helst ha bilde av dei andre fiskene og vete korlies dei har det.
Dem tok full sjekk på vannet,tror det var sånn 5i1..
Dem ville sjekke vannet før jeg fikk kjøpe flere fisk..
Hadde 5 neontetra + 1 malle og bare 2 neontetra overlevde, derfor ville dem sjekke vannet mitt først..
Dem trodde neontetran døde pga at ph var på 7..

Alle fiskene der og her hjemme ser helt friske ut, dem tar godt vare på fisken der..

Første fiskene kom i vannet på påskeaften, da har jeg hatt akvariet med vann en liten stund..
Før fiskene flyttet inn, tok jeg i aquasafe..

Det jeg har gjort når ny fisk har kommet hit er å:
1:legge posen i vannet, sånn at den har blitt kjent med teperaturen.
2:hatt i vann i fra akvariet og i posen med fiskene, og latt det ligge en liten stund i akvariet..
3: åpnet posen og latt fisken svømme i akvariet..

Så jeg tenkte å bytte ut litt av vannet til lørdag..
Har lest at man helst skal bytte litt av vannet hver uke..

Di mallene jeg har hatt har vært på ca 3 cm, denne typen skal visst bli rundt 5-6cm lange..
Jeg husker ikke hva slags malle det er..
Akvariet mitt er på 19l, men får et på 26l neste uke..
Skal prøve å ta et bilde av akvariet jeg..
Var ikke så lett å ta bilde nei..hehehe..

Mallene du har hatt er Ancistrus oppdrettsvarient, disse blir 15cm.
Ser ut som mallene dine er vanlig ancistrus sp. oppdrettsvariant? De blir 12-15 cm lange. 19 liter er alt for lite for de fiskene du har, 26 liter også, men jeg tror ikke de døde av det.
Neontetra skal også tåle en PH på 7.0

Hvor lenge kjørte du inn karet før du slapp fisk i?
Okei..

Skal ha et stort akvarim senere, et på rundt 100l..

Jeg hadde akvariet i bruk i 1 ukes tid før jeg fikk fiskene..
Har hatt fisk før og gjort akkurat som nå og det har gått bra..
Da hadde jeg større akvarium..
Skyllte også steinen/grusen godt før jeg la inn i akvariet..
Ancistrus yngel kan godt tåle brå vannverdi skifter, men er svakere for lave temraturer og nittrit.Mona O er nok inne på det jeg tror du bør gjøre. Dråpetester!!!! spesielt da nittrit/nitrat.PH , GH og KH er også de du trenger.Strips tester er veldig upresise, spesielt ved bløtt vann. ikke tenk så mye på størelsen på karet.Du ser selv når de begynner å bli for store og det tar faktisk litt tid.min erfaring er at de vokser saktere i små kar.Unngå også yngel med innhulet mage.
Og som Mona sier,er de stresset etc. etter kjøpet.Du kan la dem stresse ned ved å legge posen i karet og la den bare ligge der en god stund (1-2 timer) før du begynner tilvenning.
Dem brukte strips og dråper når dem testet vannet..
Men kan jo få dem til å teste en gang til og få dem til å skrive ned forskjellige verdiene på det dem tester..

Faktisk i dag, så lot jeg posen være i vannet i ca 1,5 time før jeg slapp dem uti..
Katrine Harjar
Okei.. Jeg hadde akvariet i bruk i 1 ukes tid før jeg fikk fiskene.. Har hatt fisk før og gjort akkurat som nå og det har gått bra.. Da hadde jeg større akvarium.. Skyllte også steinen/grusen godt før jeg la inn i akvariet..

Om karret er innkjørt etter bare en uke er jeg litt i tvil om.... Var pumpen ny eller var den innkjørt og tatt fra et annet karr?
Alt var helt nytt..
Vasket også akvariet før jeg tok i stein/grus..
Ok. Så dette blir litt jobb fremover, med andre ord :-/

Jeg vil gjerne be deg om å lese dette innlegget eller hele tråden,
og så denne tråden etterpå. De forklarer litt om nitritt-prosessen som oppstår tidlig i et akvarium, altså litt filter-biologi. Det er veldig viktig lærdom, og så kan du spørre her i denne tråden din etterpå om du lurer på noe.
OK?
Vet av erfaring at mange dyrebutikker sier at du skal ha litt salt i vannet når du har levendefødere som f.eks. guppy. Har du hatt det i akvariet ditt? Maller er veldig sårbare for salt ...
Har ikke hatt noe salt i akvariet..

Jeg skal få nye maller fredag 24. for da skulle dem få nye fisk..

Har nå lest igjennom begge trådene..
Mye nyttig info der ja..

Tusen takk for all hjlp jeg har fått nå, setter stor pris på det
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap