Akvariet har sprukket!!

I dag har akvariet mitt sprukket
må jo være ganske dårlig kvalitet da jeg fikk det helt nytt til julen 2008!
så nå skal jeg inn etterpå og prøve og få et nytt ett......
men er litt redd for at fiskene skal dø, har de oppi en svart balje som vi kjørte i full fart og kjøpte, før alt vannet skulle rant ut!!!
men der er det ikke plass til varmekolbe eller pumpe
hvor lenge er det, det nye akvariet må stå før jeg kan pute oppi fiskene igjenn??
er det noe jeg burde huske på??
skal jeg ta bare vann fra springen oppi det nye akvariet?(tror det gamle vannet er ganske dårlig....)
håper på tips
Altså, det er tusen ting som kan ha ført til at akvariet sprekker og ikke alle har noe med kvaliteten på akvariet å gjøre.

Akvariet trenger ikke stå noe som helst før du har oppi nye fisk; det som er viktig er filteret. Du har et filter i det gamle karet ditt; ta ut det og sett det i en bøtte med akvarievann og start opp filteret. Da kan det stå å gå der helt til du har fått satt opp det andre akvariet og du kan ha oppi fisker med en gang. Du må selvsagt sette det gamle filteret inn i det nye karet.

Iom at det kanskje haster litt med å få det nye akvariet opp på beina så kan du fylle det med lunkent vann; jeg ville da for sikkerhets skyld takk en klunk med aquasafe oppi. Får du tak i nytt akvarium i dag?

Ja, du skal ta vann fra springen og opp i det nye akvariet (hvor skal du ellers få vann fra?)
Hei!
Fiskene vil klare seg fint i noen timer uten varmekolbe og pumpe hvis de står inne i rom tempratur, men verre hvis det blir dager...!

Det som er viktig her er å ikke la pumpa ligge tørt og uten sirkulasjon..... Filterbakteriene er gull verdt når du skal sette opp karet på nytt senere i dag!!! Vil spare deg for hele innkjøringsfasen på ca 3-4uker... Så sant du ikke har innebygget filterpumpe skal det ikke mere til enn å bruke en bøtte...

Så lenge du tilvenner fisken vannet litt etter litt, er det ikke noe problem å bruke nytt vann fra springen!..
Lykke til
takk for svar
tror jeg får tak i et nytt kar i dag
hvordan skal jeg tilvenne fiskene vannet?
har de nå oppi en stor svart balje alle de voksene og ynglen i et lite reise akvarium....
På samme måte som når du har kjøpt deg ny fisk...
Hell litt etter litt av det nye vannet oppi til fiskene, slik at det vannet de er i nå, sakte men sikkert blir likt det nye vannet...

F.eks hvis de er i en 10l bøtte ville jeg tatt ut 1l akvarie vann av bøtten, for å så helle på 1l av nytt vann. Så hadde jeg ventet ca5 min. for å så gjøre det samme igjenn... dette hadde jeg gjort ca 3-4 ganger...
Da vil fisken sakte men sikkert blitt tilvendt det nye vannet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap