Slamkryper

Så, etter å ha egentlig mista interessen for akvarium og fisk. Har jeg enda hatt interessen for amfibier og slikt. Men siden dette ikke er lov så har jeg vurdert å få meg slamkryper.

Er ikke sikker på hvilket akvarium jeg skal bruke i så fall, enten blir det 160 eller 60 litern. Blir jo enklest med 160 men tar mer plass og filterløsning er vanskelig.

Skal jo bare ha en så det blir ikke noe trøbbel med territorium. Hadde i vertfall ikke planlagt 2 stykker. Ved 60 litern har jeg planlagt litt, Legger ved en tegning om hvordan det nok blir i det tilfellet. Det er på størrelsen 60x30x30, så blir nok en ca 7 cm med vann da. Går en isoporøy halvveis gjennom karet, kanskje dekka med sand og litt slikt. Landområdet skal nok være litt større en det er her, for litt planter.

Aller største problemet blir jo filtrering uansett kar. I det lille må jeg ha et lite men kraftig filter som klarer å holde en slamkryper og kanskje 1-2 eremittkrepser.

I det store er problemet da at rekker ikke slangene som sitter ned. Det er snakk om et fluval 305. Det skal jo ikke lenger ned en 17cm fra toppen til der innsuget slutter, så det blir 23 cm med vann, minimum, Kan jo kanskje klare å få til noe med dette, Da blir det jo noen fisker i lag. Black molly eller noe slikt.

Så vis noen har inspill eller forslag tar jeg gjerne imot det.
Synes slamkryper er ett utrolig sjarmerende og søtt vesen, og har lekt med tanken på å engang skaffe meg en slik. Men etter å ha sett hvordan de oppfører seg i vill tilstand har jeg ikke samvittighet til det.

De er superaktive og småløper rundt i grupper, mens de jeg ser i dyrebutikkene sitter som regel helt i ro og har liten plass å boltre seg på.

Dette er min personlige mening, og jeg har ikke studert dette inngående. Jeg har bare gjennom observasjon fått inntrykk av at de oppfører seg atypisk stille og sturende i fangenskap i forhold til i naturen.
Vet at dem lever i grupper i naturen, men mangen som sier at det er vanskelig å holde flere.

Lurer og på hva slags miljø dem lever i, tenkte mer på å lage en liten biotop for den(dem).

Og hvilken er den vanligste arten? asiatisk eller afrikansk?

Noen som har noen linker til noen sider eller gode forum? Ville gjerne fått lest masse før jeg får en.
Du kan jo bare søke på slamkryp
du søker bare på slamkryp
vet du for du for skøpt?
Har prøvd å søke litt etter dem, fant ikke så mye, får gå gjennom noen bøker og leksikon hjemme.

Vis du mener hvor jeg får kjøpt det så får jeg bestillt inn hos Tropehagen Zoo på M44.
Er ikke sikker på den, tror det er ca 150-200 kr stk.
EivindG
Er ikke sikker på den, tror det er ca 150-200 kr stk.


Hvorfor bestiller du ikke fra han på sirevåg?
Det vil jo bli billigere. Mener at jeg har sett at de har slamkrypere der.
Jo blir jo billigere, men må nesten se hvor mye, for det er jo ganske dyrt med reise for en voksen. Så teit det.
Jeg skal bestile på m44
vis det er 150 kr stk så blir det 3 stk på meg vist dete er 200 kr stk så blir det 2 på meg :P
Slamkryper og nitritt?
Lurer på noe fra dem mer erfarne holderne av slamkryper.

Påvirker nitritt slamkryperne? De puster jo mest gjennom huden, men de har jo en del kontant med vannet. Har prøvd å lete men finner ikke så mye.
hei.

Jeg hatt både indisk og afrikansk,vet ikke hvorfor men likte best den indiske..
De var gjerne litt mer aktiv og mindre.
Jeg foret de indiske med mel ormer,mine var livredd sirisser
Fant ut etterhvert at de hadde best av å ha 2 land deler,så de kunne ha hvert sitt revir..
Jeg hadde de i et 100liters kar med ca 30-40 liter vann.
Det du må passe på er at dekkglasset er tett,luft tempen skal være lik med vann tempen
Jeg hadde utvendig eheim filter,hadde en fontene oppi,så det ikke ble store strøminger...
Har en egen topp jeg har lagt til, kan se om den ikke kan bli helt tett til og med.
Lurer litt på det med filteret mest, siden det må eller bør ha minst 17cm ned fra toppen og til vannet. Det vil si at jeg enten må bore hull, eller ha ganske høy vannstand. Ville jo hatt så lav vannstand som mulig men for det om ha landområde nok til å ha et par planter.

Hadde tenkt meg og etterhvert da å plante et mangrovefrø. bare for å få testet det ut. Så så spennende ut atte.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap