Syke fisker
Har typen malawi fisk. Hadde ganske mange, men nå er det bare få igjen
En av de store fiskene ligger inni i ett skjelett hode og ser ut til han "hikker", ser ut til hele fisken rykker til. Dette skjer mer ofte nå.
Plecoen min ligger på overflaten å flyter (er ikke død enda) Når jeg berører borti den svømmer den ned, men ser ut til at den bare vil flyte opp igjen.
Har 2 stk av typen praktbotia og disse er helt "hyper" Og plutselig er de helt rolige og flyter helt opp till overflaten. Dette har de aldri gjort før.
Hadde ganske mange gule små malawi fisk (husker ikke navnet) Di har dødd en etter en. Noen har liksom hatt "indre blødninger" og til slutt har dødd.
Nå har jeg bare 2 stk igjen og på den ene bake på halen er det 2 gråaktige dotter, kan se ut som sopp. Plutselig rykker hele fisken til og klør mye.
De få fiskene som er igjen har i lengere tid vært veldig "slappe", har vært lite liv i akvariet. nå er det bare blitt verre.
Har medisinert dem med eSHa 2000 og skulle nå tro at dette ville hjelpe til i og med at denne medisinen er mot en masse sykdommer. Har medisinert dem for tredje dag i dag. Har testet vannet og alt er ok.
Noe er fortsatt galt. Vet ikke om fiskene mine vil leve over natten faktisk.
Noen som har peiling på dette og kansje kan hjelpe meg?
Mvh Ida
En av de store fiskene ligger inni i ett skjelett hode og ser ut til han "hikker", ser ut til hele fisken rykker til. Dette skjer mer ofte nå.
Plecoen min ligger på overflaten å flyter (er ikke død enda) Når jeg berører borti den svømmer den ned, men ser ut til at den bare vil flyte opp igjen.
Har 2 stk av typen praktbotia og disse er helt "hyper" Og plutselig er de helt rolige og flyter helt opp till overflaten. Dette har de aldri gjort før.
Hadde ganske mange gule små malawi fisk (husker ikke navnet) Di har dødd en etter en. Noen har liksom hatt "indre blødninger" og til slutt har dødd.
Nå har jeg bare 2 stk igjen og på den ene bake på halen er det 2 gråaktige dotter, kan se ut som sopp. Plutselig rykker hele fisken til og klør mye.
De få fiskene som er igjen har i lengere tid vært veldig "slappe", har vært lite liv i akvariet. nå er det bare blitt verre.
Har medisinert dem med eSHa 2000 og skulle nå tro at dette ville hjelpe til i og med at denne medisinen er mot en masse sykdommer. Har medisinert dem for tredje dag i dag. Har testet vannet og alt er ok.
Noe er fortsatt galt. Vet ikke om fiskene mine vil leve over natten faktisk.
Noen som har peiling på dette og kansje kan hjelpe meg?
Mvh Ida
Postet 25.04.09 kl 01:32
Du har en solid fiskesuppe i karet som ikke går overens mtp vannverdier etc...
Malawai kan jeg minimalt om (annet enn basic kunnskap), så jeg overlater til Malawi ekspertene å komme med tips Det som er helt sikkert er at Praktbotiaene ikke har noe i et Malawi kar å gjøre. Kravene til vannverdi er vesentlig forskjellig Sånn umiddelbart virker det som om du har et problem med vannkvaliteten. Mitt tips er: bytt vann daglig og mål verdiene hyppig. Du må velge hvem av artene du vil gi optimale forhold. Botia og Malawi sammen vil gi den ene eller andre parten osomotisk sjokk.
Malawai kan jeg minimalt om (annet enn basic kunnskap), så jeg overlater til Malawi ekspertene å komme med tips Det som er helt sikkert er at Praktbotiaene ikke har noe i et Malawi kar å gjøre. Kravene til vannverdi er vesentlig forskjellig Sånn umiddelbart virker det som om du har et problem med vannkvaliteten. Mitt tips er: bytt vann daglig og mål verdiene hyppig. Du må velge hvem av artene du vil gi optimale forhold. Botia og Malawi sammen vil gi den ene eller andre parten osomotisk sjokk.
Postet 25.04.09 kl 01:54
Du sier du har tatt tester av vannet og at du finner dette i orden. Men... bruker du strips tester eller bruker du dråper? Dråper er mer pålitelige enn stripsene. Ettersom det er Malawi du har, regner jeg med at det er et "stort" karr du har min 2-300L. Hvor mye og hvor ofte bytter du vann? Selv bytter jeg ca 30% vann pr uke. Vannbytter er viktig, spesielt ved mye og store fisk. Ellers kan jeg desverre ikke svare for sykommer etter di symptomene du nevner her
Postet 25.04.09 kl 01:56
Til Tender:
Ingen ting galt med vannet. Dette har jeg testet.
Er vel egentlig klar over at Botian ikke har noe å gjøre sammen med Malwien. Men dette viste jeg ikke for etter jeg hadde kjøpt dem. De på dyrebutikken sa jo selfølgelig ikke noe om dette.
Osomotisk sjokk??
Til loffen:
Bruker ikke strips, har dråper. Har ett karr på 250l. Bytter ca 25-30% vann 1gang pr uke.
Ingen ting galt med vannet. Dette har jeg testet.
Er vel egentlig klar over at Botian ikke har noe å gjøre sammen med Malwien. Men dette viste jeg ikke for etter jeg hadde kjøpt dem. De på dyrebutikken sa jo selfølgelig ikke noe om dette.
Osomotisk sjokk??
Til loffen:
Bruker ikke strips, har dråper. Har ett karr på 250l. Bytter ca 25-30% vann 1gang pr uke.
Postet 25.04.09 kl 06:14
Postet 25.04.09 kl 09:22
FiskeToveHvilke malawier har du da? Står litt om Malawier på fiskebasen, leste selv at noen av malawiartene eter mindre fisker:0 De egnet seg visst best med egne arter også. Eneste gule fisk som var avbildet der, var malawiål, men det er kanskje ikke det du har?
De gule er nok GOLDEN, han tenker på. 99% sikkert
Postet 25.04.09 kl 09:49
Postet 25.04.09 kl 09:56
FiskeToveokay, men så synd at ikke den også dukker opp , når man søker på malawi. Greitt å vite for sånne som meg, som er litt ferske i faget:)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772
En fin og utbredt fisk for akvarister med ciklider og malawi
Postet 25.04.09 kl 10:02
Noen andre som har tips her?
disse fiskene er det jeg har:
1 hanne av Labeotropheus trewawasae.
De minste gule e ei krysning.
Mora demmes heite Labidochromis sp.Perlmutt
Faren heite Labidochromis careuleus.
Hadde mange av denne sorten, men nå er det bare 2stk igjen.
Har også en mørke blå som heite Melanochromis cyaneorhabdos. Populært kalt"Maingano"
Plecoen min er død nå. Kom hjem av nattevakt og var veldig spennt om det fortsatt var litt liv i akvariet og det var det. Plecoen klarte ikke å "suge" seg fast, fløt bare opp til vannflaten.
Hadde osgå en kinesisk algespiser, men er også død nå.
Hva er dette? noen som har litt peiling på å erfaring på malawier?
1 hanne av Labeotropheus trewawasae.
De minste gule e ei krysning.
Mora demmes heite Labidochromis sp.Perlmutt
Faren heite Labidochromis careuleus.
Hadde mange av denne sorten, men nå er det bare 2stk igjen.
Har også en mørke blå som heite Melanochromis cyaneorhabdos. Populært kalt"Maingano"
Plecoen min er død nå. Kom hjem av nattevakt og var veldig spennt om det fortsatt var litt liv i akvariet og det var det. Plecoen klarte ikke å "suge" seg fast, fløt bare opp til vannflaten.
Hadde osgå en kinesisk algespiser, men er også død nå.
Hva er dette? noen som har litt peiling på å erfaring på malawier?
Postet 25.04.09 kl 17:26
Malawi
holdes best alene få fisker som liker så høy ph som malawin....
Postet 25.04.09 kl 17:32
Dette sier meg jo veldig lite...er kun malawi som går i dette karret, bortsett i fra denne botiaen. Skal flytte disse, men ikke før de evt blir friske slik at det ikke blir sykdom i det andre akvariet.
Hun jeg kjøpte akvariet til har hatt disse fiskene i mange år. Har ikke vært noe problem tidligere.
Hun jeg kjøpte akvariet til har hatt disse fiskene i mange år. Har ikke vært noe problem tidligere.
Postet 25.04.09 kl 17:49
Det sier egentlig en hel del. Hvis fiskene går i "Malawi" vann er det ikke så rart at de andre og deretter Malawiene sliter. Jeg vet ikke hva du mener med flere år, men f.eks Praktbotia skal normalt bli 30-40 år gamle. Botia er også notoriske spredere av parasitter. Friske fisk håndterer dette helt fint, men svekket fisk vil ikke klare dette, og da er man egentlig igang med problemer i karet. Hvis f.eks Botiaen har gått i Malawi kar over lengre tid, vil den antagelig tilslutt bli svekket og da får evnt parasitter/bakterier overtaket. Dette vil da smitte over på øvrig fisk i karet, inkl malawiene. Mitt tips er: bestem deg for hvilken fisk du vil ha og fjern de øvrige. Kjør behandling for parasitter og følg med på om du trenger antibakteriell medisin for å fjerne evnt sekundære infeksjoner. Jeg antar at det er Malawiene du vil beholde, så jeg tør ikke anbefale noen spesifik medisin, da disse virker som de er litt "særere" enn endel annen fisk re. behandling. Jeg antar at Malawi folket her inne kan gi litt mere konkrete tips.
Postet 25.04.09 kl 18:10
Postet 26.04.09 kl 15:31