- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Buorm, hoggorm, stålorm, slettsnok - hvordan se forskjellen??
Buorm, hoggorm, stålorm, slettsnok - hvordan se forskjellen??
Var i dag på skogstur med noen venner, og da så vi ikke mindre enn 5 ormer. Men hvordan vite forskjellen.
De var alle mellom 70-100 cm.
3 av de var helt sorte
2 var grå/blågrönne med noen flekker,småmönsteret
Alle lå ved vannkanten å sola seg, og svömte avgårde når vi ble for forstyrrende.
har lest at både huggorm og buorm kan väre helt sorte, selv om hoggormen vanligvis er sikk-sakk mönsteret.
Kommer bilder i löpet av kvelden.
Det var forövrig en morsom opplevelse da jeg aldri har har sett dette i norsk natur selv tidligere.
De var alle mellom 70-100 cm.
3 av de var helt sorte
2 var grå/blågrönne med noen flekker,småmönsteret
Alle lå ved vannkanten å sola seg, og svömte avgårde når vi ble for forstyrrende.
har lest at både huggorm og buorm kan väre helt sorte, selv om hoggormen vanligvis er sikk-sakk mönsteret.
Kommer bilder i löpet av kvelden.
Det var forövrig en morsom opplevelse da jeg aldri har har sett dette i norsk natur selv tidligere.
Postet 25.04.09 kl 21:42
Postet 25.04.09 kl 22:37
Endret: 25.04.09 kl 22:41
Jeg har ikke peiling på slanger, men søkte opp og leste litt.Buorm
Postet 25.04.09 kl 23:11
Borm
er nok buorm ja
Postet 26.04.09 kl 09:29
Postet 26.04.09 kl 13:08
God side om norske herptiler, bl.a. med artsbestemmelsesnøkkel:
http://www.zoologi.no/herpetil/index.htm
http://www.zoologi.no/herpetil/index.htm
Postet 28.04.09 kl 23:23
Postet 28.04.09 kl 23:59
En lokal helt i programmet "Ut i naturen" på NRK kom med et tips på hvordan man kan skille buorm fra huggorm. Du skulle løfte ormen ytterst i halen og holde den ut fra kroppen med strak arm. Klarte ormen å slynge hodet opp til hånda for å bite var det buorm, huggormen har ikke sterke nok muskler til å nå opp til hånda di. Muligens lurere og mer politisk korrekt å skille dem på pupillene vil jeg tro..
Postet 29.04.09 kl 00:53
Postet 19.09.16 kl 00:20
Hans Martin StølenEn lokal helt i programmet "Ut i naturen" på NRK kom med et tips på hvordan man kan skille buorm fra huggorm. Du skulle løfte ormen ytterst i halen og holde den ut fra kroppen med strak arm. Klarte ormen å slynge hodet opp til hånda for å bite var det buorm, huggormen har ikke sterke nok muskler til å nå opp til hånda di. Muligens lurere og mer politisk korrekt å skille dem på pupillene vil jeg tro..;)
Flott metode!
Funker på slettsnoken også. Den vil også være sterk nok til å bite.
Postet 19.09.16 kl 09:32
Postet 19.09.16 kl 20:55