Norske vannplanter

Nå som våren er i full gang, så tok jeg turen nedom sandstangen i øyern. Der fant jeg masservis av planter jeg tok med meg hjem. Klarte bare å identifisere en av dem som var elvemose som vokste på noen steiner.

Da jeg kom hjem, la jeg dette oppi et egent kar på 63l. Tempraturen ligger rundt 19 og pH 7.0.

Plantene stortives og fokser som f... !!! Blir spennende og se hva som kommer til å skje fremover!!

Skal prøve å få tatt noen bilder etterhvert også
Vil gjerne se bilder når du får en mulighet. Jeg synes dette høres ganske spennendes ut og har så smått tenkt å prøve litt selv med norske planter. Dette er ganske sikkert en av de tingene som vi akvarister ikke har nok kunnskaper om ennå.
flott

jeg vil også lære mer om dette. håper det kommer bilder slik at jeg vet hvordan planter jeg skal se etter
Norske vannplanter pleier vel som regel å ikke klare seg over tid innendørs, ettersom de får det for varmt. De makter en norsk sommer, men selv da er jo vannet i norske innsjøer og elver langt lavere enn et akvarium.

Man får jo ikke temperaturen lavere enn det som er i rommet akvariet står i, og norske innendørstemperaturer ligger over den langsiktige trivselstemperaturen til vannplantene hentet ute.
Her er bildene =)
Hvis dere ser på akvariene mine, finner dere akvariet med norsk innhold.
Skal holde det oppdatert
Har også identifisert den gress lignenede planten til å være "krypsiv"
;d
Skal si det vokser fælt her! =)
Jeg har funnet tre-fire norske planter selv nå. Jeg har ikke tatt bilder ennå men de ser da ut til å vokse helt greit. Får se om jeg ikke finner noe på biblioteket for å finne navn på de, på nett finner jeg ingenting.

Jeg tror ikke temperatur vil være ett stort problem da det kan bli riktig så varmt langs vannkantene sensommersdag så jeg innbiller meg at de vil lett tilpasse seg en noe høyere temperatur. Heller vil jeg tro at følgende kan bli ett problem:

1. De vil kanskje i dvale til høsten
2. Store krav til sterkt lys, de vokser tross alt om sommeren hvor det er lyst store deler av dagen.
3. Sære krav til pH/CO2 kan godt tenkes å bli en utfordring, mange av vannene er ganske sure og det er slett ikke sikkert de vil være fornøyd med en pH på 7,5.

Den ene planten la jeg ikke merke til før jeg kom hjem, den er skikkelig rød og ligner på hornblad, ganske stilig men det ser ut til at de nye skuddene i akvariet er grønne.
Så kult Du må prøve å ta noen bilder av de
Nå har jeg et 300 liters kar med norskt innhold
Bare å se på akvarie listen min
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap