Vanskelig å feste lysrør på rammeakvarium

Hei!

Har et akvarium med plastramme på ca 20 liter. Vet ikke om det er nøyaktig samme, men det ligner på dette. Men mitt har ikke glass oppå.

Har et Arcadia Arcpod 11w lysrør som er litt vanskelig å feste skikkelig. Det skal skruves fast på glasset, men da jeg kjøpte det, tenkte jeg ikke på at det kunne bli vanskelig å feste det siden det er ramme på akvariet. Men fikk skåret bort en del av plastrammen med kniv, og med litt teip og tråd holder lysrøret seg der, men er bestandig litt redd for at det skal falle ned i akvariet!

Kom på at jeg kanskje kan fjerne plastrammen på den ene kortsiden helt, der som jeg har festet lysrøret? Hva tror dere om det? Det er litt løst, så tror jeg skal få det av. Tror at lysrøret blir enda stødigere om jeg får bort kanten helt, for jeg får ikke bort mer med kniv..
Hva om du bare fjernet hele rammen som er problemet? Sitter sikkert ikke så veldig godt silikonert fast antar jeg på et så lite karr. Bruk evnt en stanly kniv rundt kanten for å få løs rammen. Fjern deretter restene av silikonen som ligger langs kanten rammen var
loffa
Hva om du bare fjernet hele rammen som er problemet? Sitter sikkert ikke så veldig godt silikonert fast antar jeg på et så lite karr. Bruk evnt en stanly kniv rundt kanten for å få løs rammen. Fjern deretter restene av silikonen som ligger langs kanten rammen var


Ja, det hadde vært en mulighet. Du tror ikke akvariet blir litt svekket da? Eller er rammen kanskje mest for pynt?

Men bør jeg ta bort bare de fire som ligger rundt toppen av akvariet eller kan jeg ta alt sammen?
laila_katrin
[QUOTE=loffa]Hva om du bare fjernet hele rammen som er problemet? Sitter sikkert ikke så veldig godt silikonert fast antar jeg på et så lite karr. Bruk evnt en stanly kniv rundt kanten for å få løs rammen. Fjern deretter restene av silikonen som ligger langs kanten rammen var


Ja, det hadde vært en mulighet. Du tror ikke akvariet blir litt svekket da? Eller er rammen kanskje mest for pynt?

Men bør jeg ta bort bare de fire som ligger rundt toppen av akvariet eller kan jeg ta alt sammen?


På et så lite karr har ikke de tynne plast listene noen støtte funksjon ville jeg tro. Er vel mest for pynt ja. Holder vel med å ta av på toppen da det er hva som er ditt problem. Har selv et slikt lite karr som jeg bruker som klekkekarr for egg fra corydoras. Plastlistene er der fjernet, da de var mer til brydderi enn til glede...
loffa
[QUOTE=laila_katrin][QUOTE=loffa]Hva om du bare fjernet hele rammen som er problemet? Sitter sikkert ikke så veldig godt silikonert fast antar jeg på et så lite karr. Bruk evnt en stanly kniv rundt kanten for å få løs rammen. Fjern deretter restene av silikonen som ligger langs kanten rammen var


Ja, det hadde vært en mulighet. Du tror ikke akvariet blir litt svekket da? Eller er rammen kanskje mest for pynt?

Men bør jeg ta bort bare de fire som ligger rundt toppen av akvariet eller kan jeg ta alt sammen?


På et så lite karr har ikke de tynne plast listene noen støtte funksjon ville jeg tro. Er vel mest for pynt ja. Holder vel med å ta av på toppen da det er hva som er ditt problem. Har selv et slikt lite karr som jeg bruker som klekkekarr for egg fra corydoras. Plastlistene er der fjernet, da de var mer til brydderi enn til glede...
Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve det
Supert
Skulle bare si at når har jeg tatt bort øverste rammen og akvariet står der enda Og lysrøret sitter som støpt!!
laila_katrin
Skulle bare si at nå har jeg tatt bort øverste rammen og akvariet står der enda;) Og lysrøret sitter som støpt!!


Godt du ble fornøyd med utfallet ;- =)
laila_katrin
Kom på at jeg kanskje kan fjerne plastrammen på den ene kortsiden helt, der som jeg har festet lysrøret? Hva tror dere om det? Det er litt løst, så tror jeg skal få det av. Tror at lysrøret blir enda stødigere om jeg får bort kanten helt, for jeg får ikke bort mer med kniv..


Jeg har dratt av plastrammen på ene kortsiden på min 19 liter, av akkurat samme grunn som deg For å kunne skru fast/montere et lys der. Det finnes mange typer lys til småakvarier som festes slik, etter samme prinsippet. Jeg har Arcadia ArcPod jeg også, men jeg har også et lignende lys som heter Aquatic Nature Spectralux. Dette er det jeg har montert på 19 literen min nå.

Jeg bare tok tak i plastrammen, og vrikket den av. Den løsnet med en gang. Så var det bare å skru lampen fast

Slik ser det ut hos meg. Som man ser, man kan bruke dekkglass selv om en av kortende-rammene er borte.

ETTER-REDIGERT: Hehe, ser nå at du allerede har gjort det (jeg leste bare første innlegg i tråden før jeg svarte)

[External Image]
Takk likevel
Takk for svar selv om jeg har fått ordnet de nå

Ser at ditt lys er høyere opp enn mitt. Min har ikke sånn feste sånn som din, men går det bra selv om det bare er noen cm over vannflaten?
Har mistet pakken som lyset ble sendt i så er helt uten bruksanvisning og sånn :s
Jada, jeg har brukt Arcadia ArcPod på samme måte tidligere
Men den er litt for rosa i lyset og passer ikke overalt synes jeg. Derfor brukte jeg den ikke her.
Dessuten har mine ArcPod'er nå blitt så ripete i dekkplasten over lyskilden at de ser ikke ut... :p Jeg har bare slengt dem rundt og lagt dem i kasser med annet rart, så plastdekslet over lysrøret har blitt skikkelig ripet opp og det stenger for litt lys.
mona o
Jada, jeg har brukt Arcadia ArcPod på samme måte tidligere :) Men den er litt for rosa i lyset og passer ikke overalt synes jeg. Derfor brukte jeg den ikke her. Dessuten har mine ArcPod'er nå blitt så ripete i dekkplasten over lyskilden at de ser ikke ut... :p Jeg har bare slengt dem rundt og lagt dem i kasser med annet rart, så plastdekslet over lysrøret har blitt skikkelig ripet opp og det stenger for litt lys.


Det var litt dumt at dine var blitt riper i, men du lærte meg at jeg ikke må slenge den rundt:p Egentlig er jeg ikke så veldig glad i fargen på lysrøret. Blir litt rosaaktig og bleik farge i akvariet. Hvis jeg skulle skifte farge, må jeg ha helt ny da, eller kan jeg kjøpe bare nytt lysrør?

Har det foressten noe å si for fiske hvilken farge det er? Tenker på vanlige akvariefisker da. (Har slørhale og platy nå. Blir nok ikke mer avanserte raser enn det på noen år så).
Nei, fiskene bryr seg nok minimalt om det er hvitt eller rosa lys. Det er veldig mange fisk som egentlig synes det er bedre med noe dempet lys (ikke så skarpt og hvitt).

Jeg vet ikke om noen nettbutikk som har de spesielle, buede kompaktlysrørene som ArcPod'en bruker. Men Webzoo selger jo selve [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2422&HKatID=]ArcPod lampen[/URL] (inkl rør), og jeg tror da de skal kunne skaffe lyskilden også når originalen er utslitt. Send en email og spør? Evt hør med Aquamanias?
Om den finnes i andre lysfarger til denne lampen, nei det aner jeg ikke dessverre. Har aldri sett det.

ETTER-REDIGERT: Det ser ut som det kun er dette ene røret som finnes for disse lampene. Se eksempel her. Det er ingen som har noe annet enn "Original Tropical" som er Arcadias ene lysrørstype (produktnavn også på vanlige lysrør)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap