Forskjell på svarte og røde mygglarver?

hva er egentlig forskjellen? er den ene bedre enn den andre?
Da jeg spurte om dette i butikk, fikk jeg vite at sorte mygglarver er mer næringsrike enn de røde, men at de fleste fisk foretrekker de røde om de får velge sjøl.
Nei, det er de Røde som er mest næringsrike.
Det er helt det motsatte som det du sa er riktig.
Ok. Da skal jeg si i fra om det i butikken, for jeg er 110% sikker på at de sa at sorte er mer næringsrike. Grunnen til at jeg er så sikker er at jeg allerede hadde kjøpt røde, og vurderte å kassere disse for sorte!
mine fisker liker begge deler (matvrak) men ingenting slår iveren og hysteriet når jeg forer med røde myggiser... enkelte opplever og at fisken tar røde mygg, men rynker på nesa av sorte. så er ikke bare næringsinnholdet det kommer an på. forskjellen på dem er vel det at det er to forskjellige arter mygg.. man har hvite mygglarver og :p
Sorte mygglarver har høyest næringsverdi.
Platy-fan
Nei, det er de Røde som er mest næringsrike. Det er helt det motsatte som det du sa er riktig.


Det du sier her Platy-fan er fullstendig feil!

Sorte mygglarver har mest næringsinnhold.

Her er en artikkel om forskjellige frossenfor typer.

Det står om sorte mygglarver: "Populære mygglarver, som aksepteres av de fleste fisk. Har høyest næringsinnhold av alle typer mygglarver."
de fleste fisk foretrekker røde mygglarver, men det å fòre med røde mygglarver hele tiden er ikke noe bra, så man kan bytte mellom svarte og røde.

fisken liker også svarte mygglarver men som sagt foretrekker mest røde.
jeg gir fiskene mine både svarte og røde mygg og det er like stor reaskjon på begge typene.
Bare et lite spørsmål, sånn litt utenom dette. Men om jeg tok hoven min ned i dammen hvor vi har en million mygglarver på våren/sommeren, vil jeg kunne bruke disse som fôr til fiskene mine??
Ikke bare kan du gjøre det men det er og anbefale
Vidar Alfei
[QUOTE=Platy-fan]Nei, det er de Røde som er mest næringsrike. Det er helt det motsatte som det du sa er riktig.


Det du sier her Platy-fan er fullstendig feil!

Sorte mygglarver har mest næringsinnhold.

Her er en artikkel om forskjellige frossenfor typer.

Det står om sorte mygglarver: "Populære mygglarver, som aksepteres av de fleste fisk. Har høyest næringsinnhold av alle typer mygglarver."

Å!!, Det glemte jeg! Jeg må hatt blanda med om det er de røde eller de svarte mygglarvene som man har støre sjanse for å bli alergisk av!
Dumme meg!
når jeg har foret med røde mygglarver har jeg ikke brukt hansker eller annet utstyr enn mine bare hender.

Såvidt jeg har forstått får man allergiske reaksjoner dersom man ikke tåler røde mygglarver fra før av. Tror ikke man kan utvikle en allergi mot røde mygglarver, dersom du da ikke blir utsatt for moderate mengder over lengre perioder...

Men hva slags mygglarver er det å finne i Norges vassdrag?
Alexus
når jeg har foret med røde mygglarver har jeg ikke brukt hansker eller annet utstyr enn mine bare hender. Såvidt jeg har forstått får man allergiske reaksjoner dersom man ikke tåler røde mygglarver fra før av. Tror ikke man kan utvikle en allergi mot røde mygglarver, dersom du da ikke blir utsatt for moderate mengder over lengre perioder... Men hva slags mygglarver er det å finne i Norges vassdrag?


man kan bli allergisk av røde mygglarverh elt uten videre jo. og hvis dette skjer må man slutte med røde mygg eller så vil allergien bare ble værre.
Alexus
Men hva slags mygglarver er det å finne i Norges vassdrag?

I hvert fall røde.
Røde mygglarver fra Fina Fisken: Mye brukt fôr som kan brukes som hovedfôr for de fleste fisker.

Næringsinnhold:
- Råprotein; 6,6%
- Råfett; 1,0%
- Karbohydrater; 1,2%


Svarte mygglarver fra Fina Fisken: Et bra tilleggsfôr for små og middels store fisker, stimulerer lekslysten.

Næringsinnhold:
- Råfett; 3,4%
- Råprotein; 7,2%
- Karbohydrater; 2,0%


Som oftest står det en liten omtale om de forskjellige frossenfôrtypene på fryseren hos zoo-butikkene. Hvis ikke kan du nok spørre om å få se omtalen. Det står også på de fleste posene hvilket næringsinnhold det er i de og hva det nytter seg til.

PS! Hvis du har sommerfuglciklide er det mange som opplever at de dør etter de har spist røde mygglarver. Vær obs på det.
Christin.h
PS! Hvis du har sommerfuglciklide er det mange som opplever at de dør etter de har spist røde mygglarver. Vær obs på det.


De dør ikke av mygglarvene, dette er bare en myte uten hold i fakta. Så dette er feillære som plutselig har blitt noe som alle tar får god fisk.

Det som derimot er klart er at denne flotte fisken avles frem på en slik måte, at den blir veldig vare for vannverdiene. I tillegg så virker det som dem har dårligere immun forsvar, som sansyneligvis kommer av utstrakt bruk av hormoner etc under oppdrett. For når ungfisk av disse fiskene i butikken er helt utfarga er noe galt, da den i naturen aldrig ville hatt slike farger som så ung.

Og siden denne fisken er så populær, så er det om å gjøre å få fisken til å vokse fortest mulig, samt farge ut på kortest mulig tid slik at dem kan selges. Og jo raskere dette går, jo mere penger tjener desverre de som dretter dem.

Og jeg har hatt mange eksemplarer opp igjennom tidene, hvor noen aldrig har fått røde myggiser mens andre har...og desverre så tåler dem alle veldig lite og dør ofte uten at man kan skjønne eller se grunnen.
fiskeren
man kan bli allergisk av røde mygglarverh elt uten videre jo. og hvis dette skjer må man slutte med røde mygg eller så vil allergien bare ble værre.


Mener du da at man kan utvikle allergi av disse små mengdene av røde mygglarver, eller at man kan kan få reaksjoner dersom man skulle være allergisk fra før?

beklager OT, men har lurt på dette lenge.
Man kan utvikle allergien etterhvert, eller være allergisk fra før.. Og som en sier her MÅ man slutte å fore med disse hvis man merker at man er allergisk, eller kan man utvikle allergien mer..Og tilslutt ikke kunne grave i jord, pga metemark har noen av de samme stoffene.. Høres ekstremt ut, men det er tilfelle. Det finnes jo folk som blir syke hvis noen åpner en pose peanøtter i samme rom.. Så allergi er ikke å spøke med!

Foresten finnes det flere forskjellige myggarter i norge, og alle har selvfølgelig et larvestadium.
De enkleste å fange er sorte og hvite. De hvite blir svevemygg som ikke stikker, mens de sorte blir stikkmygg.
Hvite mygglarver er rovdyr som spiser små dyreplankton, og skal vistnok være i stand til å spise feks nyklekket yngel av betta og andre supersmå yngel. Men hvem prøver å fore yngel med mygglarver?
De sorte er vegetarianere, og derfor må de voksne hunnene drikke blod for å skaffe proteiner til eggleggingen.
De hvite skaffer seg proteiner gjennom byttedyrene de spiser.

Jeg mener å ha lest at de hvite er mer proteinrike enn de sorte, mens de sorte inneholder leksfremmende stoffer.

De røde er vanskeligere å finne i noen særlig store mengder. Og der de finnes er det gjerne sterkt forurenset vann. De ligger nedgravd i slamlaget i bunnen og er røde pga hemoglobinet de har i blodet.

Hvis jeg husker rett er dette riktig
Tom Kristiansen
[QUOTE=Christin.h] PS! Hvis du har sommerfuglciklide er det mange som opplever at de dør etter de har spist røde mygglarver. Vær obs på det.


De dør ikke av mygglarvene, dette er bare en myte uten hold i fakta. Så dette er feillære som plutselig har blitt noe som alle tar får god fisk.

Takk for at du sier fra om dette.
Fiske_Arne
Jeg mener å ha lest at de hvite er mer proteinrike enn de sorte, mens de sorte inneholder leksfremmende stoffer.


Hva som er mest proteinrikt av sorte og hvite er jeg usikker på men sorte skal visst være leksfremmende samtidig som røde er mer snadder og meget tungt fordøyelig og derfor ikke må gis så ofte. Jeg gir mine sommerfuglciklider røde mygglarver ca en gang i uke og de elsker det. og det gjør corydorasen også.

Når det gjelder allergi har jeg annerledes oppfatning en flere her og har hørt at noen (få) reagerer på mygglarver men at det enkelt kan kureres ved å bruke pinsett til å fôre med eller plastikkhansker. min erfaring er at man reagerer ikke på røde mygglarver med mindre man har direkte fysisk konktakt. Mulig jeg har feil her men det er ihvertfall min erfaring og folk jeg har snakka med sin erfaring
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap