Blå acara

Jeg kjøpte et lekspar i blå acara i vinter. Da jeg var og henta de hadde de nettopp fått yngel, noe som resulterte i at yngelen ble spist opp også av sine egne foreldre. Ynglene var nyklekka, så den forrige eieren visste ikke om de. Vi fikk oss begge et lite sjokk da vi tok opp hula.
Fiskene har funnet seg god til rette i mitt akvarium, men har enda ikke fått noe yngel... Noen som aner hvorfor? Ho-fisken er også mye større enn hannen, og jager han litt rundt til tider. Har romansen forsvunnet?
Ttt
ting tar tid. har de bra nok vann kvalitet ?tempratur ikke for mye fisk rundt de? passelig huler osv?
Jah, vannverdier er ok, bare 3 corydoras, kuhlii-ål og en L144 sammen me de. 3 huler som de kan velge og vrake i og masse fine planter så yngelet kan gjemme seg i...
Stort akvarie da?
viss det er stort nok så blir det vel. hatt de lenge?
Det var jammen lang tid ja. Særlig da de har hatt yngel før.

Hadde to hunner i et kar og kjøpte to hanner i påsken.
Har de nå i hvert sitt kar, og de har begge hatt yngel en gang og er i gang med andre. Begge parene la egg med bare noen timers mellomrom, så de er visst i samme "syklus". Det var første gang på begge parene, så etter halvannen uke ble yngelen borte i begge karene så godt som samme dag. Merkelig de skal oppføre seg så likt da de er to par i forskjellig kar. =)

Ene paret la egg igjen i dag da, så kan jo håpe på at de klarer det denne gangen.

Men hva er temperaturen i karet ditt? Og har du et flatt underlag de kan legge eggene på? Mine har lagt egg på et Anubisblad, en skiferstein og en rot.
Jeg kjører 27-28 grader og det ser ut til at de liker dette veldig godt.
Forer også med proteinrik mat, litt mye egentlig, men tar hyppige vannbytter. Ca 30% hver 4.-5. dag.

Håper du får til etterhvert.
Hehe, høres koslig ut da
Jeg har flere huler bare, en rot og noe skifer... Men legger de ikke egg i hula? Kanskje hvis de har lagt egg ute i det fri så er de spist opp? Av corydorasene?
Jeg også har ca 27grader i vannet.
De andre fiskene du har ikaret er jo gode egg røvere og alle liker huler. Så kanskje det er feilen?
Hjelp, mitt lekspar blå acara has gone mad!
Da jeg kom hjem nå så jeg at ho-fisken min har angrepet hann-fisken såpass at han nesten ikke har hale igjen og ryggfinna er meget amputert... Hva er det som skjer??? Har tidligere skrevet om at jeg syns det tar så lang tid før de legger egg, men nå er det ikke lenge igjen for hann-fisken min ser det ut som... Jeg skifter vann ofte, bruker akvasafe og vannverdiene er ok.
De legger ikke egg i hule nei. De vil ha et flatt og rent underlag. Altså behøver ikke være vannrett, men iallefall en glatt overflate. Huler har ikke mine brydd seg noe om.
Da eggene klekker til wiggles har foreldrene gravd en grop delegger de i til de er frittsvømmende.
Men merkelig oppførsel på dine altså. Siden de har vært et par...

Men kanskje de bare ikke har funnet seg til rette i karet med samboere og miljø ellers??

Men skulle hannen din ta kvelden anbefaler jeg å kjøpe voksen hanne av en her inne på Akvaforum om han har noen igjen. De er virkelig store og flotte og OSER respekt i karet. Hunnene mine nærmest dånte da de kom og fant hver sin make etter en halvtime.
Okay, ja... For de hadde yngelet i en sånn liten lekshule da jeg kjøpte de. Jeg kjøpte samme hule til de så de skulle trives, men da er det nok det at corydorasene mine har ødelagt for dem:/ Så da må jeg enten kvitte meg me dorassene ell. acarane...
Haha, syns jeg se de damene dine jah
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap