Klar til oppstart?

Jeg lurer på om jeg kan få fisker til å leve i akvariet mitt nå. De fiskene jeg hadde tenkt meg å putte oppi er 1-2 Ancistrus sp, 6-8 Corydoras aeneus, 10-15 Neontetra, kanskje kirsebærreker, og sandsnegler. Ikke alle på en gang, men etterhvert.

Jeg har følgende utstyr:

100l akvarium med overlys
Hjemmelaget hmf filter m/ 5cm 20dpi filtermatte, opptil 750l i timen sirkulassjonspumpe
Varmekolbe m termostat
Sandbunn m elvesand
Javamose og andre planter etterhvert
En rot og noen limte steinhuler, formasjoner

Jeg har kjøpt en nitritt måler, har lest om fiskeløs cyckling av filteret og skal prøve å få til det før jeg putter fisk oppi.

Vil de fiskene og dyrene jeg har valgt trives med samme vannkvalitet og temperatur?

Tåler snegler å gå i nitritt holdig vann under en fiskeløs cyckle?

Trenger jeg et annet bunnstoff?

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på?
Hei
Du har valgt en god filterløsing. HMF er effektive filtre. Du kan gjerne sette varmekolben bak filtermatten, så synes den ikke i karet.

Sandbunn er rett valg når du skal ha corydoras. Hvor grov er sanda du har?

Jeg syns det er greit med sandsnegler som jobber seg rundt i sanden så den ikke blir for kompakt. Sandsnegler er hardføre og tåler endel nitritt.

Ancistruser kan komme til å jage corydorasene dine, da disse liker de samme skjulestedene. Jeg har otocinklus som algeetere sammen med corydoras.

Har du fyllt vann i karet og satt igang filteret? Det bør være fiskeløst i 4 uker før du setter inn fisk (etter å ha testet vannet og tatt et stort vannbytte).

Ville ikke ha satt inn reker under innkjøringen av filteret.

Jeg får filteret imorgen så setter igang syklusen da, skal la det stå noen uker før jeg setter i fisk.

Sanda er hentet i elva, er ganske finkornet, vil gjette under 1mm i kornstørrelse i snitt og ganske rund. Skjellsand er mer dekorativt, har nok av det ute i fjorden, men lurer på om vannet vil bli for hardt da.

Har ikke vurdert otto, bør kanskje gjøre det om den går bedre sammen med de andre dyrene
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap