Hvilke dvergciklider kan jeg ha med sommerfuglciklide?

Har nå et 240 liters kar med 5 sommerfuglciklider. Har nå fått et par ut av disse og skal selge de 3 resterende sommerfuglene. Men har lyst på et annet par ciklider i karet også. Hvilke andre dvergciklider med flotte farger går godt overens med sommerfuglene? Har veldig lyst på palettciklider. noen som har erfaring med de to sammen?

Resterende innbyggere er:
8 stk corydoras adolfoi
1 stk L144
25 stk Kardinaltetra
4 stk Viftereker
Palettciklider er veldig hissige, de kan lett overta hele 240 literen uten noe problem. Så mye stress takler ikke en stakkars sommerfugl.

Fins mange fine apistogramma arter som er mye roligere.
Selv ville jeg valgt en sør-amerikansk dverg ciklide i tillegg til paret med sommerfuglciklide.

Og her har du mange valgmuligheter:

-Boliviansk sommerfugl ciklide(fetteren til den du har nå
-Kurvciklide
-Rød kurvciklide

Og mange apistogramma arter, men om du går for en slikt par så kan dette gå ut over coryene dine. Selv har jeg en 240l med Apistogramma Panduro og Apistogramma sp. aff. cruzi (Picuruyacu), samt en stim på 10 voksne corydoras sterbai. Og dette har gått smertefritt foreløpig, men apistoene kan også finne på å nappe øynene til coryene, men dette har jeg ikke selv erfart.
Dette kan skje grunnet at apistoene har revir og når dem har yngel, så stiger agresiviteten mye, og siden corydorasene ikke skjønner seg på revir så blir det kræsj noen ganger.

Så her må man følge med om det skulle gå galt.
katjakaj
Palettciklider er veldig hissige, de kan lett overta hele 240 literen uten noe problem. Så mye stress takler ikke en stakkars sommerfugl. Fins mange fine apistogramma arter som er mye roligere.


Apistogrammaer er ikke spesielt mye roligere enn paletter når dem har yngel, bare for å ha sagt det. Potensielle fiender til ynglene vil bli jaget, og noen ganger kan det gå hardt for seg.
ok. de sommerfuglene jeg har nå bryr seg fint lite med corydorasen. de har alltid bodd sammen og corydorasene får faktisk ligge inne på territoriet til sommerfuglene hvis de oppfører seg pent ^^ har aldri sett de har vært noe tegn til interesse engang for corydorasene. ja bolivianske er jo også flotte sommerfugler men det er ikke fare for kryssing der? de er jo nært beslektet?
Hva med
sjakkbrett ciklider? eller regnbue ciklider?
Kaiamor
ok. de sommerfuglene jeg har nå bryr seg fint lite med corydorasen. de har alltid bodd sammen og corydorasene får faktisk ligge inne på territoriet til sommerfuglene hvis de oppfører seg pent ^^ har aldri sett de har vært noe tegn til interesse engang for corydorasene. ja bolivianske er jo også flotte sommerfugler men det er ikke fare for kryssing der? de er jo nært beslektet?



Det jeg skrev angående corydoraser gjaldt apistogramma, ikke med sommerfugl ciklider, for det går fint

Er ikke fare for krysning mellom sommerfuglciklide og boliviansk sommerfugciklide.
ok så med andre ord er de to en god sammensetning? de har vel endel av det samme lynnet og?
Både vanlig sommerfugl ciklide og den bolivianske har veldig lik oppførsel, også når det kommer til å være aggresiv når dem har egg yngel. Og i en 240l så burde de også ha mere nok plass til å lage seg et revir hver.

Jeg har selv også hatt den sammensetningen i 240l min, før jeg gav opp sommerfuglciklider og det gikk veldig bra.
Alle ciklider er vel egentlig hissige når det gjelder å beskytte yngel ?
katjakaj
Alle ciklider er vel egentlig hissige når det gjelder å beskytte yngel ?


Det er sant, men er fremdeles stor forskjell fra art til art.
Christoffer Helland
gul dvergciklide:)


Dette er Apistogramma borelli til info.
var fin den ja... nei jeg får se. heller kanskje litt mot et par sommerfugler til eller et par bolivianske sommerfugler. må snakke litt med samboern som er borte i helga:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap