Blir ikke kvitt nh4. trenger hjelp.

Refererer først til mitt tidligere innlegg, og kopierer inn:

Postet 20.03.2009

Karet har gått i 6 uker nå men når jeg så scalarene i butikken for 2 uker siden kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Men pga slurv med rockzolid steinen kom de seg bakom den. Dette resulterte i at jeg måtte ta alt ut igjen. Sparte på over 80-90 ltr vann men tror jeg med dette ødelagte hele bakterie syklusen for nå har jeg begynt å få amoniakk. Kan dette stemme eller er ikke syklusen så bokstavelig som det blir skrevet på nettet?

Ang. avfall i begynnelsen hadde jeg en gibbiseps og noen molly yngel oppi karet første uken, men så tok jeg dem tilbake i et annet kar da jeg skulle på ferie.

Nå den 03.05.2009

Karet har nå gått med fisk fra 01.03.09. Det er ennå amoniakk i karet. Det som har vært i er 10 scalarer og 9 siamesere. Siden jeg begynner å bli kraftig lei og har prøvd mer enn jeg kan klare å huske her og nå håper jeg på hjelp av dere.

Dette husker jeg:

Kjøpte fisken på et tidlig tidspunkt da det sjelden er svarte
scalarer i Alta og ville slå til når de hadde dem. Jeg tenkte dette ikke ville bli noe problem så lenge jeg var villig til å skifte vann hver dag.
Dette har jeg gjort uten at dette har hjulpet. Faktisk blir det knapt målbar forskjell etter jeg har skiftet 50%.
Har prøvd bactozym, nitratminus amoniakk-filtermateriell for å få riktig bakteriekultur. Ved vannskift har jeg brukt aqualife/aquasafe og ph-minus for å få riktige verdier. Slik har jeg sammen med co2 anlegget holdt ph nede på et nivå som har gjort at alle fisken er berget og ser ut til å ha kost seg i karet (de har vokst mye).

Kjøpte bakgrunnsstein fra Rockzolid. Kjøpte også en hul stein som skulle sitte på bunnen. Inni denne steinen luktet det rottent etter en stund og den er nå tatt ut.

Slik har jeg søkt etter løsninger:

Når jeg innredet karet ville jeg ha en "sandstrand" i forgrunnen og derfor limte jeg stein som skulle være en fjellvegg opp fra stranden. Steinene er limt med silikon fra akvastabil. Har testet silikon i et vannglass med silikon i, uten å få utslag på amoniakk.

Har brukt "Artificial Soil" i bunnsubstratet, disse har jeg testet på samme måte som med silikonen. Egentlig lå "Artificial Soil" i bunnen av karet men noen kuler har kommet opp etter at jeg tok ut alle plantene for å slamsuge bunnen i tilfellle det lå noe i bunnsubstratet å råtnet.

Har hatt i hurtigvoksende planter i karet men de vokste seg helt utav kontroll og jeg har tatt de ut av karet som et forsøk. Vet det skal være bra med hurtigvoksende planter. Kanskje ikke så lurt men må jo ha plalss til fisken også. I tillegg er det litt forskjellige "gress" arter i bunnen.

Siste forsøk har vært at den siste uken har karet stått uten fisk. Satt inn siameserene igår men ser nå at amoniakken har steget igjen.

I tillegg har jeg lest en interessant artikkel om heterotrofe organismer. Derfor har jeg under den siste uken uten fisk i karet slått av co2, økt varmen hevet ph for å få best mulige forhold for de autotrofe organismene.

Det jeg ikke har prøvd er å fjerne bakrunnssteinen som er hul og ikke får sirkulasjon inni. Har lufttilførsel bak steinen for å få sirkulasjon på om natten uten at dette ser ut til å hjelpe.

Nå husker jeg ikke mer, det har gått så lang tid.
Men har noen fornuftige spørsmål, kommer jeg kanskje på mer.

Mvh
Leif.
Pent akvarium!

Jeg leste innlegget ditt og så litt på bildene i profilen og gjorde meg en tre-fire tanker.

1. Jeg kan ikke snakke for alle men de fleste av oss bruker bare vann i selskapsakvariumet så hva med å bare kutte ut bactozymer, pH- etc etc? Med mindre du har ekstremvann i kranen så bør det være godt nok for scalarer som det er (og det er ikke stygt ment). Kjører du CO2 så burde du vel heller ikke ha noe problem med å få ned pH om du synes den er for høy.

2. Hvordan er sirkulasjonen? Ser du har en slange ned i steinformasjonen. Dårlig sirkulasjon kan så absolutt føre til dårlige vannverdier. Bare en tanke, bildene og teksten sier ikke noe sikkert om dette. Få litt strømning over bunnen og litt småkrusninger på overflaten og se til at det er litt strømning over alt så godt det kan la seg gjøre. En god pumpe som er stor nok, korrekt montert, innkjørt (osv) skulle da enkelt fikset ett amoniakkproblem (?)! Jeg kan i det minste ikke huske å ha opplevd eller hørt om noe annet.

3. Hvis plantene vokser så er ting vanligvis ikke helsvart, bildene ser jo bra ut, har mange fisker dødd?

4. Har du målt nitrat og nitritt? Har du sjekket vannet i kranen? Har du brukt dråpetest?

5. Hvis de hurtigvoksende vokste så bra så hadde jeg heller bare trimmet de ned, og latt de vokse opp igjen. Men hvis de bildene du har ovenfor stemmer med hvordan det er nå så vokser jo de du har ute på sidene også ganske godt (sessiflora, comba eller noe sånt).

6. Hvor mye amoniakk har du målt?

7. Hvordan måler du pH, siden du tilsetter CO2 så må jeg nesten spørre om KH også.

Takk for innspill.

Når det gjelder bactozym så er jo ikke det noe jeg bruker men har brukt under oppstart. Når det gjelder andre kjemikalier så har jeg lest mye på forumet og har vel funnet ut at mange mener det er unødvendig men ikke noen har sagt at det gjør noen skade å bruke det.
Gunnen til at jeg stresser med ph er at jeg ikke vil ha høyere ph enn 7.5 og da helst 7.0 pga kobling mellom amoniakk-ph-skade på fisken.

Når det gjelder sirkulasjon så tror jeg den er ganske bra. Slangen du ser bak "steinen" går ned på baksiden og kommer ut i bunnen (se nytt bilde). Filteret skal jo være stort nok (Tetra Ex. 1200). Siden dette er et jebo kar er det filter i toppen av karet og her har jeg utblåsningen av vannet (synes ikke så godt men det er til venstre for "steinen", lite rørstykke). Det fremkommer av bilde at det er krusninger i vannet og planterester flyr passe fort igjennom vannet. I tillegg har jeg på enden av utblåsningen laget en endestykke som fjerner proteinhinnen.
Tror ikke sirkulasjonen kan være årsaken, om ikke problemet er bak "steinen" da.
Filter er montert etter bruksanvisningen.

Plantene trives visst veldig godt. Vet ikke navnet på de høye plantene jeg hadde men har hatt to sorter som har lignet veldig på hverandre og de vokste synlig fra dag til dag både i høyde og i bredde. Men det ble plagsomt mye. Har ikke mistet noen fisk. I tillegg har jeg sluppet inn mollyyngel som scalarene har fått, noen av disse har klart å komme seg bak steinformasjonen og har svømt der i flere uker uten å ta synlig skade av det. Disse er nå blitt scalare mat.

Har skjekket nirtitt og aldri fått noe utslag. Men det er vel fordi jeg ikke har kommet så langt i syklusen ennå? Nitrat har jeg ikke sjekket. Bruker utelukkende dråpetester.

Jeg har brukt 2 sett tetra dråpetester og holder på med første jbl settet. Verdiene ligger på 2-3 mg/l. Men da er også ph under 7,5 selvsagt.

Ph måler jeg også med dråpetest og Kh er på 5. Co2 blir tilført med 1 dråpe pr sekund.

Jeg må virkelig legge meg nå

Men etter å ha rotet rundt i skuffen med det rare i så fant jeg en NH3+NH4 test fra Tetra. Det ser jo ut til at vi ikke vet om du har amoniakk eller ammonium(NH3), da testen måler for det samme og siden ingen fisker er døde og plantene vokser så tipper jeg seriøst på at du har ammonium, som jo kommer av den lave pH'en som du sier, og som er ganske ufarlig for fiskene og absolutt snadder for plantene som du jo også sier vokser godt. 3 mg/l er (såvidt jeg skjønner skalaen) ganske mye så om du hadde hatt amoniakk så tror jeg nesten at du hadde sett det på innbyggerene dine. Jeg ville nok målt nitrat også, nå i begynnelsen. Det er ikke livsviktig men da vet du at filteret virker og at plantene får næring og at det ikke er for mye nitrat. Senere når du har funnet ut alt du trenger å vite så trenger du nesten ikke teste noe som helst, da går det mest på rutine.

Jeg er ikke overbevist om at du har ett problem i det hele tatt akkurat nå, og det er vel i grunn en god ting så lenge alle er friske og raske opp i karet ditt

Sitter og lurer på om jeg noengang har brukt denne NH4 testen...
Ja jeg også men jeg er sykemeldt. hehe

Der har du pinadø kanskje svaret. Jeg bruker Jbl sin test og den er kun Nh4. Og hvis Nh3+=Ammoniakk, Nh4- = Ammonium så måler jeg ammonuim. Men skal det være ammonium da i karet?
Jeg måler i et annet kar og får ikke noe utslag på testen da.
Jeg hadde nesten sovnet da jeg kom på svaret her Føler mrg nesten som Sherlock Holmes her Skal ta det når jeg våkner til igjen!
Så du lå i senga når det plutselig gikk opp for deg? Det er bra.

Jeg har jo ment at det har vært slik:

Jeg måler amoniakk og får utslag. Når jeg måler nitritt får jeg ingenting. Ergo er det ikke noen vits å måle nitrat fordi bakteriefloraen ikke har kommet så langt at den klarer å omforme amoniakk til nitritt ennå.

Har ikke kjøpt teorien ennå men det høres jo litt fornuftig ut. Men det er jo under forutsetning av at det skal være ammonium i karet noe det ikke er på mitt andre kar.

Men tenk hvor mange liter jeg kanskje unødvendig har drevet å skiftet nå. Og enda værre hadde vært om jeg ikke hadde skrevet nytt innlegg men røsket ut alt i karet for å starte på nytt.

huff og huff......

Du skriver i første innlegg at målingen er nesten den samme etter at du skifter 50 prosent vann.

Så altså; du måler 3 mg/l, skifter 50 prosent vann og måler fortsatt 3 mg/l, kanskje litt mindre men ikke 1,5 mg/l slik jeg fortsår deg. Verdien skulle jo vært halvert til 1,5 mg/l.

I så fåll så er det ikke så mange mulighetene igjen.

1. Du har 3 mg/l med ammonium i vannet fra kranen...

2. Du har næring som lekker opp fra bunnen eller fra ett slam lag over grusen eller noe. Når du skifter vann så roter du dette litt ekstra godt opp og vannverdien blir som før. DU kan jo ta en 10 liters pøs med akavrievann og skifte halvparten av vannet i pøsen med nytt, verdien skulle blitt halvert...

Det er i det minste sånn jeg ser det.
Lokegutten
Jeg har jo ment at det har vært slik: Jeg måler amoniakk og får utslag. Når jeg måler nitritt får jeg ingenting. Ergo er det ikke noen vits å måle nitrat fordi bakteriefloraen ikke har kommet så langt at den klarer å omforme amoniakk til nitritt ennå.

Jeg har mer enn en gang vært nødt til å kaldstarte en pumpe i ett innkjørt akvarium med fisk og planter. Jeg har ikke målt men kun observert at fisk og planter så ok ut. Jeg har da skiftet 50 prosent vann to ganger i uken i en måned ca, og jeg har til gode å ha synlige problemer med denne metoden. Riktignok så testet jeg aldri vannet så jeg vet ikke hva de eksakte verdiene har vært men en holder nitritten ganske godt nede om du halverer nitritt verdien to ganger i uken og når nitritt toppen skulle kicket inn i uke to-tre så er den allerede blitt halvert så mange ganger at jeg tviler på om den har vært særlig stor, uansett så blir den jo halvert igjen bare noen dager senere ved neste vannbytte. Men som sagt, målt har jeg ikke. Kanskje du har gjort noe lignende?
Er enig med deg i den teorien at mg/l burde vært halvert når man skifter 50% av vannet.
Prøvde akkurat nå med å ha 1ltr akvarievann i et litermål, tok prøve. Så helte ut 0.5ltr og fyllte opp til 1ltr igjen, og testet på nytt.
Prøve nr 1 er vanskelig å måle men farven har tydligvis akkurat gått fra grønn til blå så den er lys blå-grønn. Mens test nr 2 er lys grønn. Kjenner ikke noen av farvene igjen på skjemaet så det er vanskelig å si noe om verdien.
Tok en test til. Hadde 3dl akvarievann i litermålet og fyllte det opp til 1ltr i springen og testet dette. Prøven er nå lysere som gult som akkurat har blitt grønt, men fremdeles umulig å kjenne igjen på skjemaet.

Det er ikke noe ammomiakk i vannet fra springen.

Om det ligger noe nede i bunnsubstratet kan jo være. Men jeg har ikke mistet noen fisk så det er ikke noe større som ligger å råtner. Spørsmålet er jo den soilen jeg hadde i botn. Men denne har jeg testet tidligere. Jeg fyllte botn av en kaffekopp med soil og hadde på vann. Tok test etter noen dager og fikk ikke noe utslag. Forholdet mellom vann og soil ville overført i akvariet ville vært som om jeg hadde 10 ltr soil og 180 liter vann. Det ligger bare 3-4 liter soil i karet.

Jeg hadde en teori om at det kunne være de høye plantene og kastet dem. Ser ikke ut til at det har blitt noe bedre.

Andre tanker er jo om filteret kan være for stort? Kanskje det ikke produseres nok bakterier til å dekke arealet i pumpa?

Hvis du har lest den artikkelen jeg hadde link til i første innlegg så nævnes det:

"En annen gruppe bakterier som lever av organisk avfall og andre organismer kaller vi heterotrofe. Disse er mye mer hurtigvoksende og hardføre enn de autotrofe og kan fort ta over et filter slik at de nyttige nitrifikasjonsbakteriene blir i mindretall. Spesielt når det er store mengder organisk stoff i filteret og ved lave temperaturer blir dette en utfordring. Da kan de heterotrofe dominere og den viktige nitrifikasjonsprosessen vil avta. Derfor vil et filter ikke fungere særlig vinterstid."

Kanskje de autotrofe organisene har tatt over?
Skal vi se;

1. Du har testet vannet og fått opp farger som du ikke riktig kjenner igjen på fargekartet og det er jo en klassiker Men det viktige er jo at du ser markant endring og det holder jeg som bevis godt nok for at vannet får halvert verdiene sine når du skifter halvparten av vannet. Med mindre du har mystisk vann i kranen (og det har du ikke) så må det jo virke slik.

2. Heterotrofe og autotrofe bakterier kan jeg ikke slå neven i bordet og si noe helt bastant om men husk på at dette er snakk om en utedam. For innendørsbruk har vi jo disse innvendige og utvendige filtrene (de har vi brukt i mange ti-år), stabil temperatur, lyskontroll, vann kontroll, næringstilføringskontroll etc etc. Utedammer har ikke den samme graden av kontroll da den er...ute. De har sur nedbør, fuglebæsj, næringslekkasje fra omliggende jordbruk, frost, sollys og slike ting som må håndteres. Vi har ikke slikt inne.

Vi kan ikke direkte overføre praktiske erfaringer og problemer med utedam til ett inneakvarium er poenget mitt (kortversjonen dette). For oss "inneakvarister" så er dette ikke ett problem som er reelt under normaldrift og normalt vedlikehold og normalt oppsett i akvariet (etc), jeg har i hvertfall til gode å høre om det.

3. Pumpen din er garantert ikke for stor. Jeg kjører en utvendig pumpe på 950 liter i timen i en 70-liter og det er ingen problem. Så har vi også de som benytter sump filtrering, de har jo 150 liters akvarier som de benytter som filterhus og de har "bare" 500 liters akvarier...Det finnes rett og slett ikke noe som heter for mye filterkapasitet.

4. Jeg har anbefalt andre å teste for amoniakk tidligere men da har situasjonen vært en fullstendig annen enn den du beskriver. Da har de over lengre tid slitt med fiskedød, planter som drysser blader som ett juletre, vond lukt, sort belegg på bunnen og kanskje målt lite nitritt samt at de har hatt en kronglete oppstart og gjort en masse andre rare ting. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at du faktisk har ett ekte problem her. De fleste som starter opp ett kar måler jo kun nitritten gjennom den første kritiske måneden men aldri ammoniakken.

5. Så var det bunnlaget ditt da, ja jeg tror det er bunnlaget ditt (soilen) som lekker næring.Vi har jo også eliminert en del andre muligheter og det begynner å minke på forklaringer som er realistiske.

6. En ting som jeg ikke har nevnt og som er mulig (men jeg tviler på det) er at du kan ha overdoset med CO2, det kan drepe filterbakteriene uten at det nødvendigvis vil gå ut over planteveksten, men da burde fiskene sett syke ut. Men det er mulig...

7. Du har testet i en kaffekopp og det er ok men du testet bare i noen dager og jeg kan tenke meg at det tar lengre tid før det løser seg skikkelig og vil gi utslag, kanskje du måtte hatt en pumpe i gang også for at det skulle gitt utslag (bare en tanke). Jeg fant ikke ut hva denne næringen besto av og produktbeskrivelsen hørtes nesten magisk ut men det er vel bare den eneste muligheten som er igjen her. I så fall så er det jo bare å sette plantene på saken med å fjerne næringen

Ja det peker jo mer og mer mot soilen. Slik går det når man bor i mindre byer hvor utvalget er begrenset og man må kjøpe det de har. Klarte jo ikke vente 1 uke på å få soil tilsendt i posten.

Og ja situasjonen er jo veldig rar her i dette karet. Fisken vokser og trives. De spiser vokser og er tamme. Plantene vokser som bare juling. I filteret lukter det jord, og det skal det jo gjøre. Jeg har også begynt å få grønne alger på glasset.
Dette tyder jo på at det egentlig ikke er noe problem.

Det jeg kan gjøre er å låne testsettet til dyrebutikken her i Alta for å få testet nitrat og amoniakk.

Overkill på co2 kan jeg jo selvfølgelig ha hatt men har ikke sett noen har skrevet om det før.

Og er det soilen så er det bare å ha mer næring i karet for alle komponentene må jo være til stede for å ha god vekst? De der plantene jeg hadde på sidene var sikkert ikke så krevende og de vokste jo helt ut av kontroll. Må finne noen litt mer krevende og saktevoksende planter.

Kan jo være vi har svaret her.
Ikke værst engasjement fra din side da. Takker for det.

Ingen problem, det er jo alles ansvar å få akvaristene ut av startgropen

Angående næring så kan jeg anbefale PMDD/EI. Du har sikkert hørt om det, hvis ikke kan du sikkert søke litt på forumet. Billig og bra.

Du kan kjøpe det fra her.
Dere har vel vært innom det meste her, men det er en ting til som bør sjekkes ut. Det hender at tester blir gamle og/eller har produksjonsfeil. Det kan derfor være en god idè å gå til anskaffelse av en garantert fersk test og sjekke på nytt.

Det er forresten sjelden utslag på nitritt i et innkjørt kar. Ville ha tatt en sjekk på nitraten og se om du får noe utslag der. I såfall så fungerer prosessen.

Om ammonium/ammoniakk-testen er riktig og du får utslag på nitrat så gjetter jeg på at avfallsmengden (bunnlagsnæring/antall fisk/planterester osv) i karet er for stort i forhold til det filteret greier å håndtere. Da vil det i såfall hjelpe med økt filtrering. Synes dog det høres usannsynlig ut siden filteret er såpass overdimensjonert.

Hva slags filtermateriale har du i dette filteret?
Har brukt 2 tetra dråpetester og holder på med Jbl test nå. Den siste er riktignok en nh4 test. Derfor går nok teorien om feil og alder på testutstyret bort.

Må få testet nitrat hos dyrebutikken for å se om prosessen fungerer, må bare vente noen dager siden jeg har skiftet vann.

Nei filteret skulle nå være stort nok. Den siste uken har jeg i tillegg satt inn et innvendig filter for å hjelpe på. Dette er ikke innkjørt så det vil vel ta en tid før jeg kan regne med effekt av denne. Aqua-el heter filteret.

Filtermaterialet er det som sitter standard i filteret pluss litt hvit vatt på toppen. Det er ikke kullfilter i filteret.

Avfall i bunnen tror jeg heller ikke på, og i tillegg har jeg fjernet det meste av plantene. Så det er ikke noe avfall fra dem, men det har det nok vært litt av men jeg har plukket avfall fra plantene hver dag.

Har lagt ved bilder av karet, hvordan vannet fra filteret kommer inn i karet.
Rett og slett et lite mysterium. Regner med du har testet kranvannet også.
Det at testen blir blå er en indikasjon på forurensing. Jeg tipper det er "overdosering" av aquasafe som gjør det. Lag en testblanding aquasafe i en ren bøtte, la stå over natten og sjekk om du får positivt resultat. Dersom det er tilfellet er det ikke farlig.
Ja det kunne sikkert være grunnen men tvilsomt over en så lang tid og så mange vannbytter. Har sikkert noen ganger brukt for mye og noen gang for lite men amoniakken har vært den samme.

De tingene jeg spør meg selv om er:

a) Hva skjer bak "steinbakgrunnen". Der er det stillestående vann.

b) Det luktet rottent under den steinen jeg hadde stående litt framme i akvariet. Det tyder vel på at noe kommer fra bunnen og siver opp?

c) Siden filteret er overdimensjonert, skulle det ikke da også være overdimensjonert med bakterier i filteret. Mer en nødvendig. Og er isåfall dette bra eller dårlig?

d) Vil det være best å skifte vann ofte eller så sjelden som mulig uten å forgifte fisken? Ved skifte av vann vil man kanskje vanskeliggjøre bakterienes leveforhold?

e) Varmekablene i bunnen står på timer 15min på og 15 min av idag. Med de påslått vil vel bli mer sirkulasjon i bunnsubstratet og evt mer frigjøring av uønskede avfallsstoffer?

f) Hvor mye sirkulasjon skal det være. Har jeg plassert innsug og utblåsning
feil?

g) Hvis overkill av Co2 kan ødelegge bakteriekulturen så burde jeg vel ikke kjøre Co2 inntill karet er amoniakk fritt?
Har sjekket nitrat og der ble det ingen utslag...
Fint kar og interessant tråd.

Sank verdiene da du tok ut fisken og karet sto tomt?

Hvis du ikke byttet vann i denne tiden, tyder jo det i så fall på at du har noen bakterier som tar hånd om ammonium/ammoniakk, bare ikke mange nok til å håndtere avfallstoffene fra så mange fisk.

Hvis man forutsetter at de høye verdiene skyldes avfallstoffer fra fisken, og det er vel mest nærliggende i.o.m. at de steg når du satte siameserne tilbake, kan det jo være så enkelt at de bakteriekolloniene som omgjør ammonium/ammoniakk til nitritt ikke har vokst seg store nok til at filteret er i balanse med alle fiskene i karet.

At du ikke måler nitrat, tyder jo også på at filteret ikke er i balanse. Bakteriene som spiser nitritt og lager nitrat begynner ikke å bygge seg opp før ammoniakken er borte. Og den blir ikke borte før bakteriene som spiser ammoniakk og lager nitritt har fjernet den.

Alle vannbyttene kan jo kanskje også ha bidratt til at de ikke har bygd seg opp.

Det vanlige er jo å sette inn et par fisker og så øke gradvis slik at kolloniene rekker å bygge seg opp og filteret kommer i balanse.

Så vidt jeg vet måler både Tetra-testen og JBL testen både ammonium og ammoniakk samlet, mens det er pH som avgjør hvor stor andel som er ammonium og ammoniakk. Det følger en liten bok med JBL-testen som viser forholdet mellom verdiene og pH. Så det er nok det at du har holdt pH nede som gjør at fiskene ikke er skadet av de høye verdiene.

Skjønner godt at du vil ha verdiene ned på 0 slik at du slipper å passe så nøye på pH'n.

Selv har jeg god erfaring med å lufte vannet for å bidra til å senke ammoniakk. Men jeg har innvendig filter og da er det jo enkelt å sette utblåset halvveis over vannflata. Har fått ammoniakk når jeg har satt inn for mange fisker på en gang, dvs sju fisk i en 115 liter f.eks. Men vannbytte, lite foring og lufting av vannet har fått det i balanse.

Er det sånn å forstå at du har et annet innkjørt akvarium? I så fall kan du jo ta filterguffe fra dette og kickstarte filteret.

Håper det ordner seg. Hold oss oppdatert. Lærerikt å følge erfaringene

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap