Lukt i akvarie

lurte på hvordan få vekk/redusere lukt fra akvarie?? det lukter vanlig akvarielukt(nyslått gress el noe i den dur), lukten kommer ut i rommet som det står i,det er ikke det største rommet og det er ikke så mangen muligheter til å lufte ut.... noentips hvordan redusere lukten??har prøvd med vannbytter osv.. takk for svar..
Har du dekkglass/heldekkende armatur? Jeg har 7 kar på det lille kontoret mitt, og lukter ingenting..
Plager lukten av et vanlig, friskt akvarie deg, så vet jeg ikke helt om akvariehobbyen er det riktige for deg. Den lukten er der. Det er ingen måte å få vekk lukten på.
Men jeg skjønner ikke helt at den skal være plagsom? Det pleier ikke være det, folk har jo akvarier både i stuen og på soverom uten at det merkes.

Hva slags lysarmatur har du på akvariet ditt? Er det enkelt eller heldekkende? Dekkglass?
Tazmanian79
lurte på hvordan få vekk/redusere lukt fra akvarie?? det lukter vanlig akvarielukt(nyslått gress el noe i den dur), lukten kommer ut i rommet som det står i,det er ikke det største rommet og det er ikke så mangen muligheter til å lufte ut.... noentips hvordan redusere lukten??har prøvd med vannbytter osv.. takk for svar..


Har selv erfart at overforing kan gi lukt, så kanskje er det grunnen?
Malletabletter lukter også litt, en stund etter det er hatt oppi. Ellers har jeg en rot, som også gir fra seg litt lukt.
Vi må nok bare finne oss i litt lukter når vi har akvarie, tenker jeg.
Men er det litt vond lukt, er det stort sett overforing,tror jeg


Har selv over 1000 l mefd akvariumer i stuen vår og det lukter overhodet ingen ting.
Får man en "plagsom"lukt av et akvarium ja da tror jeg det er noe galt med økosystemet/vannet.
takker for svar.... lukten i akvariet , plager ikke meg men min kjære samboer... =) har en rot akvariet og forer med malle tabletter... skal prøve meg litt fram.. har dråpetster og vannet er bra..
Hadde heldekkende armatur på 60 literen, og da kunne det finne på å komme små "vindpust" med akvarielukt. Fjernet foringsluka på denne så det ble en åpning, etter det har vi ikke merket noe. Sikkert fordi det luftes ut kontinuerlig?
Jeg vil nok anta at det er overfôring. Har en kone som er glad i å fôre("dakkar fisken. Han er jo så sulten...spiser hele tiden..."). Etter en stund så lukter det råtnende fôr av akvariet.
Dårlig lukt..
har du bakgrunn (innvendig) i akvariet ditt?
Har hatt et akvariet på lån en stund, og har omtrent fra første stund merket dårlig lukt fra akvariet!
La det ned i går, vasket det etc. og når jeg luktet oppi der i dag, la jeg merke til at det er selve bakgrunnen som det lukter vondt av. Lukter nesten råttent :P

Når det gjelder de to siste svarene her, så var de i grunnen svar på ikkenoe :p
Trådstarter har ikke trådstarter sagt et ord om "råtnende" eller dårlig lukt, har han vel?
Derimot sies det klart at det er vanlig akvarielukt, som fuktig gress/jord det lukter, akkurat slik det skal.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap