Lysrør

kan noen hjelpe meg med å svare om det finns lystoffrør som ikke avgir så mye varme? har kjøpt en akvastabil 540liter men sliter med varme fra rørene... kolben er kalibrert og funket bra i det andre karet så den er i orden....men når jeg kom hjem i dag var det nesten 35grader (krise.....) har slått av lyset og løftet av toppen (lufter for å få ned igjen tempen...) lystoppen er akvastabil med to rør (grolux tror jeg) tre sverddragere har takket for seg men ser ut til at de andre takler det..... håper på svar så jeg evt får kjøpt nye rør i morra eller gjort noe ihvertfall


Tror du bør skifte fokus, fra lysrørene til varmekolben.

Hvis det er lysrørene dine som er synderen, så må det vere en ALVORLIG produksjonsfeil på røra. Hadde det vert røra som er problemet, så burde fiskene mine vert kokt for lenge siden. Spesielt siden jeg har 2x40w på 400l.

Nei, du må nok flytte fokuset over på varmekolben. Er det temperaturskala på innstillingen til termostaten, så stemmer den sjelden. I tillegg er det desverre ofte feil på varmekolber, spesielt billige typer. (Skjer også med dyre typer, men mye sjeldnere)

For feilsøking, putter du kolben i en bøtte med vann og termometer. Så stiller du kolben på min. og sjekker tempen etter noen timer.

Tør nesten sette penger på at det er kolben som er problemet. Hvis det hadde vert lysrørene som hadde vert problemet, så burde alle med slike lysrør ha tilsvarende problem. Noe som ikke er tilfelle. Etter min erfaring er groluxs et av de beste, av de rene plantelysene. Har heller ikke hørt om noen som har hatt problemer med de tidligere heller. Men problemkolber hører man om til stadighet..


får sjekke kolben for sikkerhetsskyld da. er foresten en jæger 300watt.. en ting til...lystoppen blir jo så varm oppå at det er ubehagelig å holde hånda inntil... under lysrørene er det ei matt plastikkplate. må den være der ell? kan kanskje være årsaken til at toppen blir så sabla varm fordi det blir veldig tett inni der.. spør fordi det var ikke sånn plate på forrige karet vil kanskje få kondens der uten plata?
Hvilken produsent er det egentlig på dette lysarmaturet??
Det høres ikke ut som noe Akvastabil armatur, iallefall ikke av nyere dato...

Kan du ta noen bilder av dette og legge ut her?
det er akvastabil står akvastabil innpreget i plastikken på sida
hva tenkte du på med lystoppen mona.o? håper bildene er greie nok...
Sliter fortsatt med varmen
har hatt av lyset i natt og i hele dag...tempen hadde stabilisert seg igjen på 28-29grader og kolben gikk av og på..skrudde på lystoppen når jeg kom hjem fra arbeid klokka 4 og når jeg kikket nå er det 33grader etter 5timer...glemte å skrive det men har bygget inn karet i en benk.. foreløpig er det ikke no benkeplate oppå men når den kommer blir det verre innbiller jeg meg i og med at det er sikkert 50grader utenpå toppen over rørene...hadde du bare satt penger på at det ikke er lyset som er problemet mitt hakke
noen som har no tips ell?
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap