Vurderer sommerfuglciklide!

Hei!

Etter mange måneder med min favorittfisk: Stjernedanio, har jeg funnet ut at jeg vil bytte ut fiskebestanden min litt.

Fiskene er solgt så i karet mitt går det bare for tiden Otto'er, Kuhlii ål og en L-333 samt endel reker.

Fisken jeg nå har lyst å prøve meg på og har fått ett veldig godt øye til er da:
Sommerfuglciklide.

Denne fisken ser bare helt utrolig ut og fargekombinasjonen er jo ikke noe mindre imponerende
Jeg vet det finnes mange tråder om denne fisken men håper ikke jeg blir skutt ned av den grunn, da jeg har lest en god del av dem og fremdeles klør meg litt i hode

Lurer litt på hvordan denne går sammen med f.eks di andre fiskene jeg har?
Oppsettet mitt består av veldig mange røtter og endel javamose ellers ikke så mye planter.
Kjøpte også litt "gress" jeg tenkte jeg skulle plante i det ene hjørnet
Det er også snakk om ett 112l

Så videre lurer jeg også hvor mange av disse her burde jeg ha sammen?
ser dem ikke er i kategorien "stimfisk" men dem danner seg par som holder livet ut??

Og videre ser jeg at dem er "middels" i vansklighetsgraden i hold av dem, hvorfor er den "middels"? hva som gjør den litt vanskelig å holde??

Og vil denne gå løs på mine kirsebærreker?
Plager den andre fisk??
Skjønner at den holder seg endel nede mot bunnen så jeg tenkte kanskje jeg kunne hatt en liten stim med f.eks Neontera også?
Er dette en god idè eller??


Takker for all hjelp.
Hei du! =)
Ja, sommerfuglcikliger er en utrolig fin fisk!! Disse har vært fast innventar i mine kar de siste 3 årene. Har for øyeblikket en god slump av dem i 720 literen min sammen med masse andre fisk, bl annet da kardinaltetra og discus. De kan være litt hissige, så noe mindre fisker enn mellomstore kardinalterta ville jeg nokk ikke anbefale å ha dem sammen med. Det er også lurt å ha omtrent 2 hunner pr hanne, da hunner er svært gode motiv for slossing!
Masse planter, røtter og huler er også å anbefale slik at de kan komme seg litt unna hverandre om nødvendig.
Jeg har hatt dem sammen med mye forskjellig fisk, men utenom kardinaltetra aldri noen andre som er mindre enn dem. Dette vil du nåkk selv også finne lurt når du får dem hjem og ser dem i aksjon!
Det er ikke noe problemer å holde dem om du har gode rutiner på ting som vannbytte og foring, og har et karr som er godt innredet. Forer du dem litt med oksehjerte og mygglarver vokser de fort og blir om mulig enda finere, men husk at dette er kraftkost, så allt med måte.
Selv om de går en del på bunnen liker de også godt å leke oppe i plantene, noen av mine store bregneplanter ser ut til å være en absolutt favoritt. Disse liker også tetraene.
Legger ved et bilde av to av mine halvvoksne hanner til inspirasjon! En fantastisk fin fisk som ikke er for stor, ikke for liten og gjør masse utav seg!

Lykke til!!
Bare for å legge til litt i forhold til svaret over:

Sommerfuglciklider er parfisk og i en 112 vil jeg maks anbefale 1 hann + en hunn. 2 hunner er ikke å anbefale grunnet at det er stor sjangs for at når det har blitt dannet et par at de kommer til å jage den enslige hua til hun blir veldig stressa og til slutt dør. I en 720l som personen over har, så vil det går greit siden at dette karet er såpass stort. Og da vil den enslige hua ha mulighet til å stikke av og finne seg et område i karet hvor paret ikke holder til, men i en 112l er det ikke nok plass.

Grunnet at dem er vanskelige å holde kommer av hvordan dem blir avlet frem på og at dem dermed har dårlig immunforsvar og veldig utsatt for infeksjoner, sopp og andre ulumskheter som andre fisk ikke er.
Så dem krever meget bra vannkvalitet og regelmessige vannbytter etter min erfaring, med en Ph på mellom 5,5 og 6,5.

Har du mulighet til å kjøpe viltfangede individer så hadde jeg satsa på det, da disse ikke er tukla med fra menneskenes side som tenker cash forran kvalitet på fisken.

Når det kommer til å plage andre fisk, så er dem stort sett snille og rolige så lenge dem ikke har egg/yngel. Men om du skulle være så heldig å få dette så vil paret sette all fisk som kommer for nær egg/yngel på plass. Men dette er sjeldent noe stort problem, og en stim med tetraer vil dem også sette pris på
iDuddits.
Hei! Lurer litt på hvordan denne går sammen med f.eks di andre fiskene jeg har? Oppsettet mitt består av veldig mange røtter og endel javamose ellers ikke så mye planter. Kjøpte også litt "gress" jeg tenkte jeg skulle plante i det ene hjørnet Det er også snakk om ett 112l


De er veldig gla i å legge egg på anubias eller på flate steiner som f.eks skifer. Anbefaler deg å legge inn det.

iDuddits.
Så videre lurer jeg også hvor mange av disse her burde jeg ha sammen? ser dem ikke er i kategorien "stimfisk" men dem danner seg par som holder livet ut??


sommerfugler bør kun være 1 hoe og 1 hanne men det er viktig å huske at de er monogame og de velger partner. Man kan ikke sette sammen en hoe og en hanne og regne med at de parrer opp. Men om en av partene dør vil de parre opp på nytt. og i en 112 liter, max 1 par. Jeg har to par i min 240 og det er akkurat nok i forhold til plassen de trenger.

iDuddits.
Og videre ser jeg at dem er "middels" i vansklighetsgraden i hold av dem, hvorfor er den "middels"? hva som gjør den litt vanskelig å holde??


Mange mener sommerfugler er vanskelige å holde. De er litt skjøre for svingninger i vannverdier og blir lett stresset. Dette med vannverdier er så som så mener jeg. I mitt kar har jeg ph på 7.1 og kh på 2,5 og fiskene stortrives med flotte farger og lek og slossing. Det viktigste er at fiskene får god tid på seg til å venne seg til nye vannverdier og/eller at de har gått i liknende vannverdier i dyrebutikken.


iDuddits.
Og vil denne gå løs på mine kirsebærreker? Plager den andre fisk??


Har liten/ ingen tro på at den vil gå løs på kirsebærrekene. Sommerfugler er rolige fiske, eneste den vil gjøre er å jage dem vekk hvis de kommer for nærme men hos meg lar de tilogmed vifterekene (som er 5-6 cm store) gå inne på territoriet.

iDuddits.
Skjønner at den holder seg endel nede mot bunnen så jeg tenkte kanskje jeg kunne hatt en liten stim med f.eks Neontera også? Er dette en god idè eller??


Absolutt! Sommerfugler bør ha enten kardinaltetraer eller neontetra rundt seg. Sommerfugler er nervøse fisker og det er tetraene også. Å ha en stim med neon eller kardinaler rundt seg beroliger sommerfuglene. Når tetraene er rolige er sommerfuglene rolige. De fungerer som en varselalarm for sommerfuglene.

Håper dette ga deg noen svar. Sommerfugler er nydelige fisker, men det kan være at du mister de første du kjøper men ikke mist motet for det. Jeg mistet den første gruppen jeg kjøpte men det hadde litt med dårlige rutiner for vannbytte og at jeg bare hadde flakfôr. Nå får de røde mygglarver, rekemiks, mysis, cyclops og artemia. Svarte mygglarver skal i tillegg få sommerfuglene fortere i lek.

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer^^
Heisann!

Takker for svar imidlertid så klarte jeg ikke å holde ut ventingen så jeg gikk til anskaffelse av 2 par

Fikk beskjed om at dette var iiingen problem, og jeg tok det for god fisk:P
Men får bare håpe det går bra, nå har dem vært oppi karet siden i går kveld og dem ser ut til å komme godt overens (eller hvordan det skrives)

Men rekene mine derimot:P
ajaja, dem skulle så absolutt vært fjernet før jeg introduserte fisken, første dem gjor var å prøve å spise dem, men rekene er såpass kjappen at jeg tror ikke dem har klart det, selv om når jeg slo på lyset i dag tidlig var det betraktlig mindre reker i karet, men når jeg kikker i kriker og kroker er det veldig mande der, og ikke minst i javamosen, så tror det går bra, men jeg kommer til å fiske ut endel av dem.

Tenkte etterhvert å få tak i en stim med en tetra type, men har ikke bestemt meg hvilken det blir.

Og vil bare til slutt si at himmel og hav for noen vakre fisker, desider favorittfisken min for tiden.
Håper jeg klarer å få dem i lek.

Men da jeg skulle mate dem i dag tilig, da med TetraMin Crisps var dem virkelig ikke intressert men skal jeg bare fortsette å gi dem dette di neste dagene til dem vil spise det eller?
Dem enset ikke maten pga. rekene hadde dens hele og fulle oppmerksomhet, men uten at dem fikk tak i noen.

iDuddits.
Det er også snakk om ett 112l Så videre lurer jeg også hvor mange av disse her burde jeg ha sammen? ser dem ikke er i kategorien "stimfisk" men dem danner seg par som holder livet ut??


Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er oppstått et rykte om at de danner par som varer livet ut. Ciklider bytter gjerne partner om det faller seg sånn. Det er ikke noe livsvarig, og ingen troskaps-ed er avlagt mellom partene
Men ja, de danner par, og dette paret vil da være fiendtlig innstilt til andre fisk (også sin egen art) dersom de kommer for nær det området paret har "kuppet" som sitt eggleggingssted og oppbevaringssted for nyklekte yngel.
iDuddits.
Og videre ser jeg at dem er "middels" i vansklighetsgraden i hold av dem, hvorfor er den "middels"? hva som gjør den litt vanskelig å holde??

De er litt vanskelige fordi denne enormt populære cikliden er så masseprodusert at den er blitt svekket av det pga ukritisk valg av oppdrettsfisk. "Alle" får lov å formere seg, man velger ikke ut de friskeste og sterkeste individene. Dermed får også svakheter i fisken formert seg videre og spredd seg.
De er altså blitt ganske sarte, de dør lett, og de tåler "ingenting" når det gjelder dårlig vannkvalitet.

iDuddits.
Og vil denne gå løs på mine kirsebærreker?

Ja, selvsagt gjør den det. I likhet med alle andre fisk som får fatt i en reke, så vil den gjerne anse reker som levendefôr.
Ciklider er rovfisk. Det gjelder alle. Tetraer er også rovfisk. De er utstyrt med små tenner!

iDuddits.
Plager den andre fisk??.

Nei, ikke nevneverdig. Men om de danner par og får egg og yngel å beskytte, vil de selvsagt jage vekk alle uønskede fisk fra området de har avkommet sitt. Det er naturlig. Og det må du ta hensyn til når du velger tank-samboere til paret.

iDuddits.
Skjønner at den holder seg endel nede mot bunnen så jeg tenkte kanskje jeg kunne hatt en liten stim med f.eks Neontera også? Er dette en god idè eller??.

Neontetra er enda en fiskeart som vil spise alt de kan av rekene dine, spesielt rekeyngel (de minste). Så du får velge selv Men kirsebærreker er nå veldig flinke til å formere seg fort og villig, så det kan hende alt du merker er at bestanden av reker kanskje ikke øker så fort lenger. Det går litt saktere, men du vil garantert ikke miste alle. Men en del ryker nok inn i gapet på ciklider og tetraer.

Hvis du ønsker at sommerfuglciklide paret skal få lov å formere seg, bør du egentlig ikke ha noen flere fisk. Men om ikke dette er så viktig, så kan du jo velge disse neontetraene du nevnte. Sommerfuglciklidene bruker tetra-stimen som "tilstands-barometer". De ser på tetraene... er tetrastimen fremme i det åpne og stimer rolig rundt? Da er det trygt å komme frem også for sommerfuglciklidene. Eller skvetter tetraene nervøst inn i plantene og gjemmer seg? Da er det best for sommerfuglciklidene også å gjemme seg.
Sånt sett er det greit med en annen stimfisk som sommerfuglciklidene kan bruke til å lodde stemningen.
De nervøse ciklidene tenker slik ;
"Fish is out and about and everything is normal" leste jeg en gang Det passer bra, for det er slik det fungerer.


L-maller er eksperter på å røve egg fra ciklider, forresten. De tar dem i nattens mulm og mørke, når ciklideparet er i en døs og ikke passer så godt på.

Inaktiv bruker
Mygglarver
jeg slenger meg inn på denne tråden, jeg har både boliviansk sommerfugl, og den vanlige ramirezi. Nydelige fisker forresten! Men så står det i profilen til ramirezi at den ikke tåler røde mygglarver så godt. Men kaiamor skriver at hun fôrer med røde mygglarver, så da er det ikke så farlig likevel???

Har røde mygglarver, men har vært litt usikker på om jeg skulle prøve å fôre med det, og svarte får jeg ikke tak i.. Så nå har fiskene kun fått flakfôr og artemia, og noe tetra tips. Den siste er faktisk ikke så populær, det er derimot flakfôr og artemia..
Det er nok kanskje litt myte, dette at sommerfuglcikliden ikke tåler røde mygglarver...
Saken er den at HVIS de røde mygglarvene er feil oppbevart, dvs de har fått tine og så fryses igjen, kanskje en eller flere ganger, så vil det kunne oppstå usunne og farlige bakterier i fôret. Røde mygglarver blir lett bedervet!
De MÅ være dypfryste hele tiden! Dette betyr at er man på en handlerunde, skal man kjøpe mygglarvene aller sist på turen, og dra rett hjem og putte dem i fryseren. De skal også pakkes godt inn i avispapir fra butikkens side, så de holder best mulig på kulda på veien hjem.

Korrekt oppbevarte mygglarver er fin føde for mange ciklidearter. Jeg tror ikke sommerfuglciklidene har noen spesiell sarthet for akkurat mygglarvene. Jeg tror det bunner mere i farlige bakterier, og sommerfuglciklidene er veldig ømtålige for sykdom og bakterieangrep. De dør lett, de har ikke så stor motstandskraft mot sykdommer, dessverre.

Det lønner seg definitvt å holde sommerfuglciklider i så lav ph man kan. Helst lavt nede på 6-tallet. Feil ph har nok drept langt flere sommerfuglciklider enn mygglarver har gjort! Det er nesten garantert, fordi veldig surt vann inneholder veldig lite bakterier. Jo høyere ph, jo flere bakterier. Bakteriestammer som er harmløse for andre fisk, kan drepe sommerfuglciklidene fordi de er genetisk tilpasset et liv i så surt vann at de gjennom evolusjonen ikke har utviklet motstandskraft mot en rekke bakterier som finnes normalt i vann med høyere ph. Som for eksempel Altum (Pterophyllum altum). De dør som fluer om ph er for høy.

Men det er lett å skylde på fôret når man ikke gidder å tilpasse ph til fisken, ikke sant?

De er også glade i litt varme. Det er best om temperaturen er på den øverste delen av tjuetallet.

Passer man på dette, ph og temperatur, tror jeg i grunnen man kan komme langt.
Boliviansk sommerfuglciklide er kjent for å være noe mer hardfør enn sin akvarieoppdrettede, nære slektning (den vanlige sommerfuglcikliden).
Hei.

I dag da jeg kom hjem fra jobb så jeg den ene sommerfuglen min ligge mellom glasset og yngelkaret (har reker oppi) og der lå den veldig stille, mistenksomt stille, så da jeg dytte yngelkaret ut fra glasset dalte den stille og rolig mot bunnen, og den ene hun'en kom bort og dyttet i den og småbet i den.

Jeg tok med en gang test av:
No2 : 0
PH : 6.0
No3 : 12.5

Jeg hadde som jeg skrev i ett ant innlegg problemer med pumpen min, da min utvendige pumpe gikk i stykker kjører jeg bare på en fluval 2+ men med filtermasse fra det andre filteret.

Ellers byttet jeg også en 20-30liter av 112l.
har også satt opp varmen litt da vannet holdt 20-21 grader i går, men den viser ikke mer enn 23 grader nå.

Noen som har noen tips om hva det kan vær?
Og grunnen til jeg ble enda mer skeptisk var at det lå 2 døde reker i karet også.

Takker for all hjelp.
Ikke noe morro dette her.
men lurer på om vannet har steget mange fler grader da det kjenne veldig varmt.

Lurer på om termometeret er ødelagt.
Fluval 2 er altfor lite til en 112 liter. Webzoo har skrevet fabrikantens info om det, og det er 90 liter. Og siden man alltid kan omtrent halvere det produsentene sier, så holder en Fluval 2 til kar på kanskje 60 liter....

Jeg mistenker problemer med vannkvaliteten, selv om testen for nitritt sa noe annet. Hvilket merke bruker du, og er det dråpetest?
Noen ganger må man stole mer på fiskenes atferd enn hva tester viser. I dette tilfellet tror jeg du skal stole mer på fiskene og de døde rekene du fant...! Bytt vann og fort deg å skaffe et passende filter så fort som overhodet mulig. Det er svært, svært viktig at filterkapasiteten er tilpasset akvariestørrelsen det brukes i. Det er ikke bare å slenge inn noe som helst, det må ha biologisk kapasitet til å rense vannet også.
Viktig:det er volumet på filtermedier som er viktig, altså hvor mye filtermateriale det er plass til i filteret!
(ikke hvor mange liter filteret eventuelt måtte pumpe).

Fluval 2

PS!
Hvor mange grader er det i rommet akvariet står? Det vil aldri synke under romtemperaturen, så lenge det er gått minst 12 timer eller mer siden forrige vannbytte med kald(-ere) vann.
Dette termometeret er det mest presise akvarietermometeret jeg har prøvd!
Takk for svar.

Jeg byttet ca. 10 liter vann med kaldt vann for det vannet i akvariet var veeldig varmt, har ett digitalt termometer og en slik strips, og det digitale viste 23 grader, men stripsen indikerte opp over 30 grader, og etter min følsomhet i fingrene så tror jeg heller stripsen er den rette.

er vel etpar å 20 grader i rommet, kan variere etpar grader ettersom om jeg har vinduet oppe eller igjen.

Ellers bruker jeg tetra sitt dråpetest sett.

Jeg vet at denne Fluval 2+ ikke er tilstreklig for dette karet men jeg håper jeg kunne bruke den som en nødløsning frem til helga da jeg får den nye delen til pumpa da.

Men vil det hjelpe hvis jeg i tillegg bytter 20-30 liter vann til dagen??
Nå ble jeg utrolig flau, er jo komplett idiot.
Har klart å komme borti knappen som velger Ute/inne og jeg så på inne temperaturen
Ja, den ene døde uheldigvis men jeg fikk slengt ut varmekolbene og byttet litt vann så det sank gradvis ned til 26 grader og nå har alle det bra igjen.
Bortsett fra den ene hannen.

Har da 1 han og 2 hunner.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap