Baktopur og munnråte og avlivning

I løpet av de siste dagene har 4 fisk dødd og jeg oppdaget at dem var hvite rundt munnen. Alle fiskene ble kjøpt i løpet av de siste 4 dagene så sykdommen fikk de med seg fra dyrebutikken. Jeg dro da til butikken og forklarte symptomene og fikk Baktopur. Dro hjem, medisinerte karet og tok ut resten avguppyene. De er nå i karantene.

Mitt spørsmål er - er Baktopur så ille som det sies. Hvis Ja, hva gjør jeg nå som jeg har medisinert allerede?

spørsmål to : Hvor lenge bør guppyene være i karantene? en av dem er litt hvit rundt munnene, men spiser og virker ok. Skal jeg avlive henne?
Plussmedlem
Hva mener du med "Baktopur så ille som det sies"?
Hvis du tenker på filterbakterier så vil disse også lide av denne medisinen.
Baktopur skiller nok ikke mellom "gode" og "dårlige" bakterier.
Ja Loomis, det var det jeg mente. Har du noen gode råd?
Plussmedlem
Hvis du ikke har anledning til å "hente" filterbakterier fra et annet filter etter medisineringen så må du være flittig med vannbytter og måling av vannverdier fremover.
I tillegg bør du fôre minimalt slik at det blir mindre avfallsstoffer i karet.
Filteret vil da bygge opp ny "bakteriekultur".

Guppyene dine bør være i karantene til de ikke viser symptomer på mere sykdom. Går de fortsatt på medisinkur?
Jeg synes ikke du trenger å avlive denne guppyen som går i karantenekaret hvis den spiser. Gi den en sjanse til å bli kvitt sykdommen.

Kjørte du kuren ferdig i "hovedkaret"?
Oki, Jeg tok inn medisiner idag, i morgen skal det være opphold så ny dose på fredag. jeg kan hente filterbakterier i et annet kar. Når skal jeg sette dem inn? I karantenekaret guppyene går i er det medisiner da jeg tok vannet fra det store karet. De får ny dose på fredag dem å.

Jeg blir helt stressa av dette, plager meg at jeg kjøpte syke fisk og det kan gjøre at mange mine søte små dør!'

Tusen takk for gode råd Loomis !
Det er forskjell på Baktopur og Baktopur Direct. Jeg mener Baktopur inneholder bl.a. Acriflavine som også finnes i Esha 2000, om jeg ikke husker feil. Det kverker bakterier, men er ganske mildt slik at de fleste filterbakterier overlever. Baktopur Direct derimot, inneholder Nifurpirinol som et er kraftig antibiotika som kverker alt av bakterier, også filterbakterier.

Du bør ha fiskene i karantene en god stund etter de er symptomfrie. De er sannsynligvis også noe svekket som kan føre til mobbing blant andre friske fisker, så det er greit også å ha de litt ekstra for seg selv så de kan bli foret godt opp og komme seg til hektene. Jeg ville nok hatt de i karantene en måneds tid etter de er friske.

Hvis ikke Sera Baktopur funker så kan du ha Columnaris, da må du få tak i Direct-varianten fort som fy... Følg nøye med på utviklingen fremover. Observer de flere ganger daglig. Sjekk etter kraftig pusting og fargeendringer på kroppen.
Den Baktopur jeg kjøpte er ikke direct - står bare Baktopur på den. Jeg har et problem med karantenekaret, nå er de i et stort glass. Har en pumpe men ikke akvarium. hvor lenge kan de være i et stort glass med vannbytter hver dag?
Vanskelig å si. Friske fisk kan klare seg i kummerlige omgivelser en god stund, men dette er syke fisk. Syke fisk som attpå er plassert i særdeles ugunstige omgivelser. Vanskelig å spå, dessverre. Anbefaler å finne noe annet til de så fort som mulig.
Ok ... da skal jeg se å få skaffet meg et større kar. En bøtte med pumpe i er nok ikke noe særlig det heller. Stakkars fisk.

Takk for hjelpen
Plussmedlem
Martina
I karantenekaret guppyene går i er det medisiner da jeg tok vannet fra det store karet. De får ny dose på fredag dem å.

OK. Da forstår jeg det slik at du medisinerer begge steder. Du har jo allerede introdusert bakterier/smitte i hovedkaret.

På utenlandske forum nevnes det at Baktopur også kan skade filterbakterier. Bl.a. her.
Men det er neppe like skadelig som Direct.
Ja, jeg medisinerte hovedkaret først, for så ringe butikken for å advare dem om den smitten de har i karene. De anbefalte å flytte guppyene. Samme dagen døde en rødmunntetra. I natt døde enda en guppy og nå kan jeg se at den siste huen også er hvit rundt munnen og på siden av kroppen. Da er det bare en guppy igjen en han. Han virker ok. Rart at alle hunfiskene dør og blir syke først. Trist å se fisk dø
Vannverdier
Foreløpig så ser det ut som at vannverdiene er bra. Ingen nitritt i vannet, lurer på hvor lang tid jeg bør være på vakt.

Alle hunguppyene døde hannen klarte seg men ble helt psyko og angrep alle andre fisk. Er nå i bootcamp til han får nye damer om en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap