Neon tetraene dør og guppyene svever i overflaten.
Kan noen hjelpe meg med hva jeg må gjøre?
Jeg har plukket opp alle neontetraene i dag. 6 var døde og 4 var i ferd med å dø. Gyppiene svømmer sammen i overflaten. Står mest stille. Noe av yngelen er også oppe i overflaten.
Jeg har renset filteret og byttet 1/3 vann. Ingen for i går og i dag.
Hva mer kan jeg gjøre? Må jeg bare vente å se om gyppiene klarer seg?
Jeg har plukket opp alle neontetraene i dag. 6 var døde og 4 var i ferd med å dø. Gyppiene svømmer sammen i overflaten. Står mest stille. Noe av yngelen er også oppe i overflaten.
Jeg har renset filteret og byttet 1/3 vann. Ingen for i går og i dag.
Hva mer kan jeg gjøre? Må jeg bare vente å se om gyppiene klarer seg?
Postet 21.05.09 kl 12:53
Postet 21.05.09 kl 12:55
Postet 21.05.09 kl 18:40
Hei
Jeg har et 65 l kar og skyller filteret i akvarievann. Akvariet startet jeg i oktober og jeg ventet vel ca 2 uker før jeg satte i fisk. Filter er et som hører til akvariet. Finner ikke noe merke på det desverre....Står bare [AA]
Gyppiene har nå begynt å svømme litt rundt, så jeg håper jeg klarer å beholde de. Jeg fortsetter med å bytte vann i morgen. Regner ikke med at det kan skade noe.
Gyppiene har nå begynt å svømme litt rundt, så jeg håper jeg klarer å beholde de. Jeg fortsetter med å bytte vann i morgen. Regner ikke med at det kan skade noe.
Postet 21.05.09 kl 21:14
Endret: 21.05.09 kl 21:26
Nitritt?
Har du sjekket vannet for nitritt? Hvis det er høyt nitrittinnhold er det eneste som hjelper å bytte 50 % av vannet i flere dager på rad til nivået er tilbake til normalen. Litt pes nåe det står på, men definitivt en stor gevinst ved at fiskene overlever og får det mye bedre Lykke til!!
Postet 22.05.09 kl 22:29
Nitritt igjen...
Beklager, husket litt feil fra da jeg hadde nitrittproblemer... Det var følgende råd fra tante Astrid jeg fulgte: "Har du ikke fisk i så er det bare å lene seg tilbake og vente. Er det fisk i så må du belage deg på 30% vannbytter en til to ganger om dagen til nitritten er borte for at fiskene skal overleve. " For meg så fungerte denne "oppskriften" helt utmerket! Lykke til - igjen!!
Postet 22.05.09 kl 22:34
Hei jeg bytter vann for harde livet. Jeg har ikke noe å måle med.... Jeg burde sikkert hatt det, men er litt fersk, og har aldri hatt noe problemer før....
Det ser ut som gyppiene klarer seg. Noen små har kanskje tatt kvelden, men det begynte å bli litt i fleste laget.
Tenkte jeg skulle prøve med litt mat i dag før jeg bytter vann.
Takker for mange gode råd. Hvor får jeg tak i og hva bør jeg ha for å måle vannet med?
Det ser ut som gyppiene klarer seg. Noen små har kanskje tatt kvelden, men det begynte å bli litt i fleste laget.
Tenkte jeg skulle prøve med litt mat i dag før jeg bytter vann.
Takker for mange gode råd. Hvor får jeg tak i og hva bør jeg ha for å måle vannet med?
Postet 23.05.09 kl 17:35
Jeg er ikke veldig erfaren selv, men har rukket å erfare at det er lurt å måle litt... Her har du noen nyttige tips ang. emnet på akvaforum. Bestille kan du f.eks. gjøre fra webzoo.net eller kjøpe i en "fiskebutikk" i nærheten av der du bor. Det er ofte billigere på nettet, men trenger du noe kjapt er det muligens lurt å ta en tur til "nærbutikken". Godt at fiskene begynner å livne til igjen! Masse lykke til videre!
Postet 23.05.09 kl 22:37
Postet 24.05.09 kl 16:26