Kampfisk, hva er normalt??

Jeg har kjøpt akvarium, el fiskebolle kanskje blir mer riktig. Siden jeg ikke har noen lufttilførsel i den ble jeg anbefalt kampfisk. Så nå er jeg den stolte eier av en nydelig kampfisk og en snegle for renholdets skyld.

Spm 1; Når kan jeg bytte ut noe av vannet, fikk med vann fra butikken pga bakterieflora??? Tipper at det er ca. 5 liter i bollen nå.

Spm 2; Hvorfor lager fisken bobler i overflaten, slike som blir liggende langs kanten??

Spm 3; Hvorfor lager den en sånn merkelig klikkelyd innimellom??

Spm 4; Hvor mye mat trenger egentlig en enslig kampfisk?? Er også bekymret for snegla som skal leve av alger og sånt, lite av det nå som alt er nytt??
I bolle skal du bytte noe av vannet hver eneste dag. Dette er fordi det ikke er noe filter som bearbeider baktierene i bollen, så det kan fort bygge seg opp giftstoffer i vannet som ikke er bra for fisken.

Kampfisker lager såkalte boblereder når de er klar for å parre seg.

Klikkelyd? Har hørt noe som minner litt om en klikkelyd når fisken drar til overflaten for å slurpe i seg luft.

Kampfisken skal ha en liiten klype mat en eller to ganger dagen, følg med hvor mye og hvor fort den spiser, la den hvertfall spise seg mett. Snegla burde få noe mer enn bare alger å spise, legg i en agurk, salatblad, eplebit eller noe i den dur. Husk å ta det ut iløpet av 24 timer.
Tempratur på vann
Takk for raskt svar Hvilken temperatur bør det være på vannet som jeg skal erstatte? Holder det med å bytte sånn ca ett vanlig vannglass?
Så nær temperatur som vannet i bollen som mulig =)


edit; Og ca ett glass ja.
tusen takk for svaret nok en gang Da står vannet på benken for å få riktig temperatur. (usikker på om jeg kunne bruke lunkent vann fra springen), og snegla koser seg nå med en bit agurk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap