Snegle...hvilken art?? + grått vann

Nå har jeg lest litt her inne og funnet ut at en snegle tydeligvis ikke bare er en snegle, så da undrer jeg hvilken art er min snegle

Den er lysbrun/beige, med mørke brune striper langs "ryggen", noen som vet hva jeg mener??

Jeg synes også at vannet i bollen min begynner å bli ganske så grått + at det har en oljeaktig hinne. Har byttet noe av vannet i dag, uten at det gav en nevneverdig endring i farven....Hva er dette?

Hmm....jeg som trodde det var enkelt å ha en liten bolle med en fisk.

Kan se litt av snegla på bilde...
Tja
syns det ligner litt på eplesnegler jeg da men,jo mindre kar jo vanskeligere er d mener jeg da=)
Jeg synes det likna en posthornsnegle?

Den oljeaktige hinna er proteinhinne som kommer av lite vannbevegelse. Det kan du få bort ved å rette filterutblåset mot overflaten hvis du har filter, eventuelt sette inn en luftestein. Proteinhinna er ikke farlig for fisken.

Det grå vannet kan komme av planarier eller infusorier. Er det små hvite "mark" i vannet? De er iallefall snacks for fisken din=)
For å bli kvitt det kan du fore mindre
Kan
være det også ser nesten ut som en av vær
En av vær? Jeg har da bare ei snegle, det er den lysebrune rundingen nedenfor planten på bildet
Hva er en luftestein??

Ok
syns jeg så to hehe luftestein er ein stein som er tilkoblet en luftpumpe, sånn som lager bobler i vannet vettu hehe
okey. jeg har ikke pumpe jeg. Det var dumt, det hørtes jo litt fancy ut med en sånn stein da
Lykke
Nå har jeg lest litt her inne og funnet ut at en snegle tydeligvis ikke bare er en snegle, så da undrer jeg hvilken art er min snegle :-) Den er lysbrun/beige, med mørke brune striper langs "ryggen", noen som vet hva jeg mener?? Jeg synes også at vannet i bollen min begynner å bli ganske så grått + at det har en oljeaktig hinne. Har byttet noe av vannet i dag, uten at det gav en nevneverdig endring i farven....Hva er dette? Hmm....jeg som trodde det var enkelt å ha en liten bolle med en fisk. :-) Kan se litt av snegla på bilde...

Synes det ser ut som en Asolene spixi (Sebraeplesnegle) jeg..
Koster
vel et par tre hundre i en dyre butik maks liten bolle krever liten pumpe så pent å se til + at vannet får litt mere bevegelse og oxygen
Takk for svar. Jeg har kikket på linken som var lagt ved, og farven og stripene stemmer, men min snegle er ikke rund, men mer innhul for å si det sånn Kan det være den typen snegle da?
Snegla du har er en Marisa eplesnegle eller marisa cournatietis(stor posthornsnegle) Den kan bli 6 cm i diameter. Nydelig snegle.
oi...så stor!! Og jeg som har den i en liten glassbolle som tar ca 5 liter..... Jeg ble anbefalt den når jeg kjøpte kampfisken min, for å holde bollen ren.. Den selgeren kan jo ikke ha peiling på snegler da..... Stakkars snegle....har jo alt for liten plass da!!!
Etter at jeg her ble anbefalt å gi den litt frukt og grønnsaker her har den blitt langt mer aktiv og klatrer nå opp og ned i bollen Har sett at kalk er viktig, hvordan gir man dette....spes. for??
Når den når vannskorpa lager den noen ganger slimkapsler, har sett noen festet i planta også.......Hva er det??
slimkapslene er eggklaser. Denne snegla legger egg under vann på planter og glasset. Men siden du har bare en snegle så er de ikke befruktet for de må være en av hvert kjønn for å formere seg. Det som er viktig er å passe på så ph ikke kommer under 7 og gh ikke under 6. Jeg gir mine snegler reke og krabbefor for de inneholder stoffer som styrker skallet. Ellers liker disse masse grønnsaker i kosten.
takk for svar Da må jeg skaffe meg sånt for. Og etterhvert en større tank tydeligvis
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap