Pallett ciklide spørsmål

Hei!

Jeg har akkuratt kjøpt ett pallett cikilide par, men hannen oppfører seg litt merkelig. I forhold til hunnen ligger den bare bak en rot eller i sanden uten å bevege seg stort. Jeg har bare erfaring med levendefødende, så jeg vit ikke hvordan disse ciklidene skal oppføre seg. Er hannen normal? Skal den være lite aktiv? Burde jeg bare vente å se?

Mvh Stian
hvis du akkurat har kjøpt den kan det jo ta noen dager før den føler seg trygg i karet ditt. har du mange gjemmesteder og planter?
Jeg har bla. 2 kokosnøtter og noen røtter.
ok, har den vært lenge i karet? jeg ville nok gitt den litt tid til å bli kjent med karet og bli trygg der
De to Palettene har knapt vært der en dag. Nå tør hannen å bevege seg litt mer merker jeg.

En annen ting jeg har lagt merke til, er at hannen jager hunnen litt når jeg mater dem. Er dette normalt, eller er det et tegn på at de ikke liker hverandre og kanskje ikke kan få yngler?

Takk for svar
Han er vel grådig =D
Og hvis du nettopp har fått de, så viser de som regel ikke interesse før etter noen uker =)
Nå la jeg merke til en annen ting: Når hannen er uten av kokosnøtten, kommer hunnen bort til han og ¨bøyer¨ kroppen på en rar måte mens hun ¨rister¨. Etter hun gjør det jager hannen etter henne. Noen som vet hva dette er?
høres vel ut som oppvartning til lek uten at jeg er noen ekspert^^
Det er opptakt til lek, ja. Hun viser frem den rognfylte magen sin Ciklider har gjerne litt jaging som en del av lek eller opptakt til lek.

Du ser som regel ganske kjapt om det er leks-jaging eller aggressiv jaging. Er det leks-jaging så kan de svømme side om side noen sekunder senere. Er det aggressiv jaging, ender gjerne hunnen opp i et hjørne, blek og forskremt og tør ikke komme frem. Ofte ikke engang når du gir dem mat.
hmmmmm.... Kanskje det er det Vet noen hvorfor hann palletten ikke vil ut av kokosnøtthulen, i motsetning til hunnen som svømmer flidig rundt? Har han ikke vendt seg til omgivelsene i motsetning til henne?

Takker for alle svar
Kan jo
motformodning allerede være egg der viss de gikk i lag i dyre butikken og da vil han i yilfelle passe på de
Jeg tror ikke de var ett par i dyrebutikken...
Er hunn større enn hannen ?

Er det ikke sånn at hannen MÅ være større enn hunnen for at det skal gå "bra" ?
Hannen er mye større enn hunnen ja
De kommer sikkert til å bli kjærester. Mine brukte nesten 3 uker på å bli kjent og så plutselig her om torsdagen la dem egg i hulen sin. Jeg regner med at om to dager ser jeg dem gå tur med de små! Jeg var veldig spent på om dem ville bli et par. og ventet og ventet, så ble jeg anbefalt å gjøre et vannskifte med 2 grader kaldere vann, 2 dager senere la dem egg - så det fungerer. Men nå må de to du har gjøre seg kjent med karet og hverandre så skal du se du får yngel du med lykke til , det er utrolig spennende
Hehe, takk Lykke til du og Utrolig fasinerende fisk disse pallettene.

Mvh Stian
Er det sånn at det er helt umulig å få disse til å leke visst hannen er mindre en hunnen ?

Min han er nemlig en god del mindre en hun, og han blir jaget mye av henne
Det står i profilen til palettene at hannen bør være større en hunnen, ellers så vil hun ikke ha han. Les i profilen om oppdrett av palettciklider.
Ja det var der jeg leste det, men jeg håpte kanskje at det var anbefalt at hannen var større enn hunnen, men at det kunne gå . Jeg vet, dumme meg.

Bør jeg da kjøpe en ny på dame til minsten og en ny mann til gamlemor, eller rett og slett vente til dette jevner seg ut ?
Kanskje du kan bytte ut hannen med en større en i butikken? Å ha to par paletter i akvariet kan bli bråk, men det spørs kanskje på hvor stort kar du har?
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap