Våre akvarium

Vi fikk et akvarium som var brukt i oktober 2008. I dag har vi 3 stykker . Det vil si at jeg har et på 22 l og et på 260 l. Det første har sønnen mi overtatt det er på 128 l. Så, det har nok tatt litt av!

Startet opp 128 l med, platy, blodtetra, skjørtetetra, gurami , scalare etterhvert og ansistrus. Har vel mistet 2 scalarer, men ellers så har det gått greit. Litt alger og slikt selfølgelig, men noe skal det jo være.

Så 3. mars kjøpte jeg juwel visjon 260 l. Den kostet litt !! (og litt upraktisk har jeg funnet ut. Vanskelig å nå ned til bunnen.)
Alikevel, er jeg veldig stolt av akvariet mitt. Alle fiskene ble lykklige over å få større plass, da de etterhvert fikk flytte inn. ( tror jeg da ihvertfall )
De ble plutselig veldig opptatt av å passe områdene sine, og en scalare ble nærmest mobbet ihjel !

Det er kommet til flere fisker etterhvert Siste nykommere er 4 peru scalarer. De er fantastiske ! I tillegg har palettsikliden min fått yngel og det er SÅ arti ! Hun er så omsorgsfull.

22 l bor det 8 stjerne danio 1 kampfisk og en platyyngel av egen opdrett !
I dag kunne vi glade konstatere, at vi hadde like mange rødmunnstetra som i går. Ingen døde, og det er jo posetivt. Begynner å bli lei av å plukke opp død fisk. Det er så trist.

I samme akvarium har sønnen min : 2 perlegurami
2 gibbiceps
10 kardinal tetra
7 rødmunnstetra
1 scalare
5 prakt barber
6 siamesike algespisere
5 sebra fisk

Dette er mitt første akvarium, som han tatt over. Vel, helt ærlig så er det mest jeg som styrer med det fortsatt. Han er med å skifter vann, men tror jeg leder sterkt på interessen enda ..

Det er så arti å se på palettyngelene . De har vokset mye og begynner å få farge nå. Sånn ca 8 mm til 1 cm er de blitt.Det dumme med det akvariet, er at det er så dypt. Vanskelig å få fanget dem innimellom planter og steiner.

I det lille akvariet holder platy yngeln å bli stor, så må vel flytte den i et av de andre akvariene. Ikke sammen med forelderene da kanskje ?
Juwel pumpe
Må nok skifte vann i dag. Prøver å holde en gang i uka, men noen ganger kan det gå litt lenger. Oppdaget en del alger på glasset da jeg tok bilder sist.Best å ta brillene denne gangen så jeg får med algene.

Lurer på om noen har erfaring fra om det holder med den puma som er med juwel visjon 260 l ? Holder det ? Det er en del alger på rota bl.a, men det er jo vanskelig og holde det helt algefri

Har noen erfaring med disse akvariene ?
I dag lå den ene perleguramien på bunnen i sønnen mins akvarium.(130 l). Triste greier, men han tok det med fatning. Han er 12 år, og stor gutt. Det er slikt som hender dessverre.
Det akvariet står på stua ved sofaen. I karret er bl.a en scalare som er veldig opptatt av det som skjer på utsiden. Når vi sitter i sofaen står han å kikker på oss . Ungene har kalt han Ragnar 2. Så da er det lett å gjette at det har vært flere Ragnarer. Han er veldig glad i mat, og det er nok derfor at han følger med oss.

I juwelakvariet oppdagen jeg mandag at dvergurami hunnen hadde sår på sidene. Skiftet vann og hadde i akv.salt .Økte temp til 26. Skal vel ikke juble for tidlig, men hun lever i beste velgående....spiser og sårene har minket !!
Skulle kjøpe et LITE karr for yngel her om dagen, og kom jeg med et på 3 dobelte av lite.. Blir nok snart kastet ut , stakkars mann min. Han store skrekk er jo lekasjer..Iallefall, så tappet jeg vann i det i går. Tapper av 130 l noen bøtter for at det fortere kan bli klart. Alt ta jo sin tid, så jeg må vel være tolmodig...
Tenkte og flytt galaxy n oppi det etterhver.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap