Guppy:)

heisann jeg har nettopp kjøpt ett 30l akvarie å lurer på noen ting, nå har rundt 10 guppyer oppi der men lurer på om det er for mange??

hvor ofte og mye flakfor skal dem ha? dem spiser som gale hele dagen om jeg sitter der å forer,, hehe

snart skal jeg skifte ut litt vann, burde jeg da forflytte fiskene? eller tåler dem den plutselige ph`forskjellen?

takker masse for svar
Hørtes litt fullt ut.

Jeg har 6 guppyer og da gir jeg 12 flak om morgenen og om kvelden. Hvis jeg har hatt 10 ville jeg gitt 20 (liksom 2 til hver) men ikke alle spiser 2 ;p

Har du ikke slamsuger da? Jeg slamsuger og da kommer det vann og skitt. Så tar jeg oppi nytt vann igjen.
6flak?? ooi. slike små flak i forskjellige farger altså?? tar store klyper jeg:O men de spiser da:S heheh

jo har slamsuger, men det blir jo forskjell fra det gamle til det nye vannet, dette tåler dem??

mulig jeg må ha enda flere hunner oppi der også, dem blir ganske plaget av de små kåte jæla:P hehe


takk
Hei.

Du forer altfor mye! Skal ikke lage noen skjennepreken her, men det er bedre at de er litt sultne, enn at karet blir overfylt av mat-rester, og ekskrementer
Alt som går inn kommer jo ut, så du vil få en sabla jobb med å holde karet reint!
Hva med å la de få flak ei gang til dagen, og noe annet f.eks. til kvelds?
Mine er veldig glade i selskapserter, lar de tine litt på benken før jeg 'skreller' av det ytterste laget, og de er gale når ertene kommer oppi

Hanne.
gjorde vist det:S men nå vet jeg mere vettu) handle flere hunner i morgen jeg, "lyt ha mætt" guppies takk
Tror ikke du burde ha flere guppyer oppi der, de blir fort veldig mange:p

Hvis du ikke tilsetter noe i vannet, kan trenger du ikke bekymre deg for PH. Hvis du har røtter i vannet kan de gjøre vannet litt surere enn kranvann, men ikke så mye at fiskene ikke tåler de literne med nytt vann. Det du eventuelt kan gjøre er å la ei bøtte med friskt vann stå over natta til den dagen du skal bytte vann, da luftes eventuell klor ut, og vannverdiene skal visstnok stabilisere seg litt.
Du må ikke mate dem for mye.
Og du burde ikke kjøpe flere fisker.
Ja, det er altfor mange.

Akvariet ditt er egentlig for lite til guppy og de fleste fisker.

Og ja, du forer for mye.

Sjansen for at dette skal gå bra, er dessverre ikke så stor.

Når du forer mye og har et overbefolket akvarium vil mengden avfallstoffer bli så stor at fiskene lett blir forgiftet, eller syke, og dør.

Hvis de begynner å skrante, må du bytte vann hver dag, så kanskje du redder noen av dem. Sett vann i en helt ren bøtte som det aldri har vært vanskemidler i til lufting i minst et døgn slik at det får samme temperatur som i akvariet. Greit å ha vann stående klart.

Den mest kritiske perioden kommer gjerne en uke eller to etter at du har hatt i fisken.
Inaktiv bruker
Jeg skal ikke mase om at du fôrer for mye, men 30 liter til 10 guppier er nok litt i minste laget : ) Og guppier formerer seg voldsomt.. Har selv 7 guppier i 45 liter, og jeg synes det er trangt
63 liter
Jeg begynte med 3 hunner og 1 han i en 63 liter. Etter to mnd hadde jeg ca 30. Det sier litt om hvor fort de yngler.
Nå har jeg gitt bort mange, men likevel har jeg flere enn jeg trenger.

Lykke til med fiskene forresten!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap