- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Norsk muntlig eksamen - hjelp!
Norsk muntlig eksamen - hjelp!
Hei, vi er to jenter som går i 10ende klasse, som har kommet opp i Norsk-muntlig eksamen.. Vi har virkelig bruk for litt innspill/hjelp fra dere.
Oppgaven lyder som følgende:
Språk som sårer?
Kompetansemål: Drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende. Gjenkjenne ulike måter å argumentere i tekster.
- Trakasserende språk
- Ytringsfrihet
- Diskriminering
- Religionsfrihet
- Forskjellige typer vitser/humor
- Slang
- Kjønnsroller
Håper på tilbakemeldinger asap...
Eksamen vil foregå fredag 12/6...
Vi trenger virkelig hjelp!
Takk, på forhånd
MVH
Marte og Kristin
Oppgaven lyder som følgende:
Språk som sårer?
Kompetansemål: Drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende. Gjenkjenne ulike måter å argumentere i tekster.
- Trakasserende språk
- Ytringsfrihet
- Diskriminering
- Religionsfrihet
- Forskjellige typer vitser/humor
- Slang
- Kjønnsroller
Håper på tilbakemeldinger asap...
Eksamen vil foregå fredag 12/6...
Vi trenger virkelig hjelp!
Takk, på forhånd
MVH
Marte og Kristin
Postet 10.06.09 kl 10:34
Postet 10.06.09 kl 12:27
Postet 10.06.09 kl 12:38
vi forstår ikke oppgava helt selv, men vi tolker den på den måten at vi skal stå og prate om alle de syv forskjellige temaene. Vi tenkte også at vi skulle vise til noen eksempler som muhammed karikaturene. Vi tenkte at vi skulle vise dette i en powerpoint presentasjon og eventuelt legge inn moen filmer for å trekke ut tiden.
Vi har ikke skrevet så mye vi har hatt en ide myldring men kom ikke frem til så mye:
Trakasserende språk:
Ytringsfrihet:
Diskriminering:
Religionsfrihet:
Forskjellige typer vitser/humor:
- Otto Jespersen jøde hets
- Narr av de gamle
- Nytt på nytt som gjør triste nyheter om til noe morsomt og kan kansje støte folk
-
Slang:
- det meste kommer fra…
- sier noe på slang … misforstås
-
Kjønnsroller:
- menn som har ”damejobber” blir ofte sett på som litt skjeve
Vi har ikke skrevet så mye vi har hatt en ide myldring men kom ikke frem til så mye:
Trakasserende språk:
Ytringsfrihet:
Diskriminering:
Religionsfrihet:
Forskjellige typer vitser/humor:
- Otto Jespersen jøde hets
- Narr av de gamle
- Nytt på nytt som gjør triste nyheter om til noe morsomt og kan kansje støte folk
-
Slang:
- det meste kommer fra…
- sier noe på slang … misforstås
-
Kjønnsroller:
- menn som har ”damejobber” blir ofte sett på som litt skjeve
Postet 10.06.09 kl 12:47
Hjelp?:p
Hei. Hva med å ta med litt om forksjell på diverse ord rundt om i landet. Tenker på at vi som er nordfra ofte banner og bruker litt kraftigere ord enn dem som f.eks er her i Tr.lag og dem lenger nedover i landet. Ikke bare har vi annen dialekt og væremåte, men ofte en litt annen oppførsel o.l. Ta med at slang ord som blir brukt et sted kan bety noe helt annet ett annet sted f.eks. Dette kan jo bli et problem. Du må jo legge det fram mer enn dette såklart, men det er jo bare en idemyldring.Vet ikke om dette var hjelp, men det var et forsøk:P
Postet 10.06.09 kl 13:02
Et lite tips til dere er å unngå powerpoint presentasjon, samt å unngå å "trekke" ut tiden med video. Dette gir spesielt ekstern sensor dårlige signal.
* På en "muntlig" eksamen er det "muntlig" som skal avgjøre din karakter. Dvs. at er du flink å prate og samtidig klarer å systematisk forklare ekstern sensor det det er spurt om, så ligger du/dere godt ann.
Det jeg vil anbefale dere som jeg selv har erfart fra muntlig er å bruke tiden flittig og strukturert i forbredelsen før eksamen med at dere danner små grupper der en person snakker til de andre på gruppen. Spørsmål stilles av de som sitter å hører på, og du svarer så godt du kan, så bytter en til neste person i gruppen.
Kollekvie læring er bevist at har en meget stor lære virkning!
Så da ønsker jeg dere lykke til og håper det går bra!
* På en "muntlig" eksamen er det "muntlig" som skal avgjøre din karakter. Dvs. at er du flink å prate og samtidig klarer å systematisk forklare ekstern sensor det det er spurt om, så ligger du/dere godt ann.
Det jeg vil anbefale dere som jeg selv har erfart fra muntlig er å bruke tiden flittig og strukturert i forbredelsen før eksamen med at dere danner små grupper der en person snakker til de andre på gruppen. Spørsmål stilles av de som sitter å hører på, og du svarer så godt du kan, så bytter en til neste person i gruppen.
Kollekvie læring er bevist at har en meget stor lære virkning!
Så da ønsker jeg dere lykke til og håper det går bra!
Postet 10.06.09 kl 13:06
Endret: 10.06.09 kl 13:09
Takk
Tusen takk, det hjelper seg nå.
Vi tenkte å ta med for eksempel at de fra Nordnorge o.l bruker å banne mer, eller bruke ord som vi i sør kan tolke som nedlatende.
Vi har startet på en powerpoint. Bare for å ha noen stikkord å snakke ut fra.
På prøve-muntlig fikk vi pluss for dette. Fordi det skillte seg ut.
Vi har også tenkt til å åpne presentajonen med et "rollespill" der Kristin (jeg) sier en blondine-vits til Marte ( som er blond ) som tar det til seg, og blir såret.
Kom gjerne med flere forslag, det er til stor hjelp...
Marte og Kristin
Vi tenkte å ta med for eksempel at de fra Nordnorge o.l bruker å banne mer, eller bruke ord som vi i sør kan tolke som nedlatende.
Vi har startet på en powerpoint. Bare for å ha noen stikkord å snakke ut fra.
På prøve-muntlig fikk vi pluss for dette. Fordi det skillte seg ut.
Vi har også tenkt til å åpne presentajonen med et "rollespill" der Kristin (jeg) sier en blondine-vits til Marte ( som er blond ) som tar det til seg, og blir såret.
Kom gjerne med flere forslag, det er til stor hjelp...
Marte og Kristin
Postet 10.06.09 kl 13:17
Når det gjelder oppgaven deres så tolker jeg det som dere skal se på koblingen mellom språkbruk og de etiske betraktningene.
Lag dere en kollekvie gruppe. Som nevnt i tidligere tråd er den læremåten veldig god i forbredende læring.
Begynn en muntlig eksamen med generell språkbruk i og med at det er hovedelementet i eksamene deres.
Det kan være lurt å stille opp punktene dere har slik:
- Trakasserende språk
- Ytringsfrihet
- Diskriminering
- Religionsfrihet
- Forskjellige typer vitser/humor
- Slang
- Kjønnsroller
Gå inn i hvert punkt og drøft språkbruken inn mot de ulike punktene.
Det kan være et pluss dersom dere kommer med en konklusjon / resultat helt til slutt for at ekstern sensor skal se at dere har skjønt det dere har drevet med.
Jobber dere systematisk så går nok dette bra skal dere se!
Lag dere en kollekvie gruppe. Som nevnt i tidligere tråd er den læremåten veldig god i forbredende læring.
Begynn en muntlig eksamen med generell språkbruk i og med at det er hovedelementet i eksamene deres.
Det kan være lurt å stille opp punktene dere har slik:
- Trakasserende språk
- Ytringsfrihet
- Diskriminering
- Religionsfrihet
- Forskjellige typer vitser/humor
- Slang
- Kjønnsroller
Gå inn i hvert punkt og drøft språkbruken inn mot de ulike punktene.
Det kan være et pluss dersom dere kommer med en konklusjon / resultat helt til slutt for at ekstern sensor skal se at dere har skjønt det dere har drevet med.
Jobber dere systematisk så går nok dette bra skal dere se!
Postet 10.06.09 kl 13:20
Så langt...
Nå er vi nesten ferdig med temaet "Trakassering"...
Dette er bare en mal...
Hva synes dere?
Setter pris på tilbakemeldinger
SPRÅKBRUK:
Ungdom sier hore og homo til hverandre. Men det er bare «på kødd».
Ungdommene kan synes det er litt gøy å kalle hverandre stygge ting, det er en kode dem imellom, en måte å utvikle nærhet på. Men i et annet tonefall kan det oppleves som utskjelling og sårende.
De voksne tror at vi ikke kjenner ordenes egentlige betydning.
Vi vet at det er nedlatende ord. De fleste voksne tror vi ikke vet hva ordene betyr, og at de er sårende for andre. Men det er ikke denne måten vi ser ”banningen” på. For å si det rett ut så er banningen vår rett og slett en ny måte å uttrykke seg på. Selv om banning har eksistert i all tid, har det med tiden vokst i ordforrådet, og flere ord, som før har hatt en negativ betydning, har nå blitt mer nøytrale ord, som vi bruker mye. Bla. Hore, Homse, Idiot, Stygging osv.
I dag, hvis noen slenger det etter noen, er det ofte personen bare overser det. Vi er vant med disse ordene, og tar det ikke til oss.
Vi VET at det er på ”kødd”.
Men det er annerledes hvis det blir sagt i en krangel, diskusjon, eller i det hele tatt i et negativt tilfelle. Da kan ”offeret” for denne episoden bli såret, eller føle seg trakassert.
De fleste ungdommer synes det er best å late som ingenting – og for all del – ikke bli sint eller såret. Da kan man bli sett på som svak.
For at et skjellsord skal ha kraft, må det være hentet fra et tabuområde. Typisk er sex og kjønnsorganer, prostitusjon, religion, kroppens avfallsprodukter og mentale og fysiske handikap.
Det trenger ikke alltid å ligge noe negativt bak.
Vi vet utmerket godt når vi ikke skal bruke disse ordene.
Dette er sånn ca. det vi har tenkt å si..
Dette er bare en mal...
Hva synes dere?
Setter pris på tilbakemeldinger
SPRÅKBRUK:
Ungdom sier hore og homo til hverandre. Men det er bare «på kødd».
Ungdommene kan synes det er litt gøy å kalle hverandre stygge ting, det er en kode dem imellom, en måte å utvikle nærhet på. Men i et annet tonefall kan det oppleves som utskjelling og sårende.
De voksne tror at vi ikke kjenner ordenes egentlige betydning.
Vi vet at det er nedlatende ord. De fleste voksne tror vi ikke vet hva ordene betyr, og at de er sårende for andre. Men det er ikke denne måten vi ser ”banningen” på. For å si det rett ut så er banningen vår rett og slett en ny måte å uttrykke seg på. Selv om banning har eksistert i all tid, har det med tiden vokst i ordforrådet, og flere ord, som før har hatt en negativ betydning, har nå blitt mer nøytrale ord, som vi bruker mye. Bla. Hore, Homse, Idiot, Stygging osv.
I dag, hvis noen slenger det etter noen, er det ofte personen bare overser det. Vi er vant med disse ordene, og tar det ikke til oss.
Vi VET at det er på ”kødd”.
Men det er annerledes hvis det blir sagt i en krangel, diskusjon, eller i det hele tatt i et negativt tilfelle. Da kan ”offeret” for denne episoden bli såret, eller føle seg trakassert.
De fleste ungdommer synes det er best å late som ingenting – og for all del – ikke bli sint eller såret. Da kan man bli sett på som svak.
For at et skjellsord skal ha kraft, må det være hentet fra et tabuområde. Typisk er sex og kjønnsorganer, prostitusjon, religion, kroppens avfallsprodukter og mentale og fysiske handikap.
Det trenger ikke alltid å ligge noe negativt bak.
Vi vet utmerket godt når vi ikke skal bruke disse ordene.
Dette er sånn ca. det vi har tenkt å si..
Postet 10.06.09 kl 16:41
På temaet ytringsfrihet hadde jeg tatt for meg spørsmålene "hva er ytringsfrihet" og "bør man kunne si hva man vil?" Forklar litt forskjellen mellom de andre temaene og ytringsfrihet, da trekker dere en rød tråd igjennom prøven. Kanskje ytringsfrihet kan være det siste temaet og fungere som en slags oppsummering?
Dere kan også ta med at mobbing på grunnlag av fremmede religioner også kan komme av for eksempel fremmedfrykt. Da viser dere at dere er i stand til å trekke konklusjoner på hvorfor ting er som de er.
Dere kan også ta med at mobbing på grunnlag av fremmede religioner også kan komme av for eksempel fremmedfrykt. Da viser dere at dere er i stand til å trekke konklusjoner på hvorfor ting er som de er.
Postet 10.06.09 kl 22:55
Postet 11.06.09 kl 12:34