Ancistrus sp som sloss.

Hei.

Jeg er ny når det gjelder akvarium. Jeg har to Ancistrus SP i tanken og de driver og slåss til stadighet.

Er dette vanlig, og kan de skade hverandre alvorlig? De er i størrelsesorden 3-4 cm.

Noen tips til å roe dem ned?

-Tim

Edit: Har hatt dem i 2 dager.
Tim
Hei. Jeg har to Ancistrus SP i tanken og de driver og slåss til stadighet. Er dette vanlig, og kan de skade hverandre alvorlig? De er i størrelsesorden 3-4 cm.

Nei, de skader nok ikke hverandre.
Ancistrus i samme størelse har det med å knuffe (dytte på) hverandre, men jeg har aldri sett noen ta skade av det, såvidt jeg vet. Den adferden forsvinner etterhvert som de blir større og mer etablert i karet.
Godt å høre

Den ene er litt større, men ikke mye. Skal prøve å sette inn en ekstra hule. Mulig de synes det er litt lite gjemmesteder.

-Tim
Normalt skader de ikke hverandre, men de kan gjøre det hvis det er kamp om dominans mellom to hanner.

Slik så min tidligere dominante hann (han mistet dominansen i slåsskampen) ut etter et basketak som varte i en time (ja, halen er så kort som den ser ut til):
[External Image]

[External Image]

Det gikk heldigvis bra med hannen min, og sårene er leget helt. Så han er fin og frisk, med unntak av at han nok sturer fordi han i kampen mistet både dominans, dama og hula si. Merkelig nok fikk den andre hannen nesten ikke en skramme. Men det er eneste gang jeg har opplevd at de har greid å skade hverandre. Jeg tror likevel ikke du skal bekymre deg for at dine greier å skade hverandre. Hvis de bare har korte kamper, og ikke holder på med slike maratonkamper som mine gjorde, vil de trolig finne ut hvem som er sjefen etterhvert. Det betyr ikke at det blir 100 % stille, men det blir roligere.
Ancistrus sp som sloss.
Det vil være rigtig fint at sætte en ekstra hule i akvariet. Evt. i hver sin ende af akvariet. Det skal nok hjælpe

MVH
Dan
Inger Anne: Takker for beroligende ord

De har en relativt stor rot ( i forhold til tanken) som har flere hulrom. Mulig det likevel blir for nært. Skal kjøpe en rot eller sten i morgen.

Takker for rådene så langt.

De er så små enda, at jeg ikke vet om det er to hanner eller ikke. Siden de sloss tyder det kanskje på det?

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap