Juwelfilter. bytte til cirax bokser

Hei. Hvordan bør jeg gå fram når jeg skal bytte svampfilterene i juwel innvendig filter med cirax. Kan jeg bytte alt på en gang og beholde finsvampen med bakterier på toppen, eller bør jeg bytte litt og litt om gangen??(Dvs en og en kasset med cirax. Tror jeg har plass til 2stk.)

Ta å kryst en svamp ned i filterrommet til filteret og legg så mange ciraxkasetter du har plass til. Dette og den opprinnelige filterguffa sørger for at kasettene får nok bakterier å jobbe med. Akvarievannet vil antagelig vis bli veldig grumsete/uklart, dette er helt ufarlig for fiskene og vannet blir klart igjen i løpet av noen timer. Gjør du det om kvelden for du legger deg, våkner du opp til et klart akvarie. Du bør ha en finsvamp øverst.

Jon
Grei jobb
Takk for det. Høres ut som en grei jobb. Bør jeg beholde den gamle finsvampen helt på topp, eller kan jeg legge på en ny finsvamp oppe på boksene??

På forhånd takk
Du kan godt bare skylle finsvampen i en bøtte med akvarievann, i forb. med vannbytte, og bruke svampen så lenge den har "spensten", d.v.s. den får sin opprinnelige form tilbake når du har klemt den sammen.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap