Sukker og gjær

Hørte i dag fra en elektriker at han brukte sukker og gjær for å få plantene til å vokse. Noen som har erfaringer med det?
En elektriker, er han akvarist å kanskje?

Jeg har å hørt andre her som bruker det for å få co2. Men jeg har å hørt man kan bruke luft pumpe for å få co2 uten co2 apperat eller sukker gjær.
Sukker og gjær kan brukes ja, men ikke direkte i karet. En luftpumpe kan ikke brukes. ut av den kommer det Oksyken ikke Co2.
Hehe, han var akvarist tidligere.
Snakket litt med Tante Astrid her nå, som sa det ble ganske likt CO2, men for å få det til å funke måtte man ha veldig bra belysning.
Da har jeg fått feil info, for butikken sa den lufta var co2.
En luftpumpe pumper bare luft den tar fra rommet den står i, ned i akvariet. Den lager ingenting selv, hverken av O2 eller CO2.

Så sånn helt riktig blir det å si at luftpumpa tilsetter alt det vi også puster inn, både oksygen og CO2 (og en drøss annet).

Men, det som egentlig skjer, er at boblene fra luftesteinen skaper bevegelse i vannspeilet, noe som øker oksygenopptaket i vannet, siden opptaket skjer i vannspeilet. Boblene i seg selv gjør ikke så mye fra eller til, det er altså bevegelsen de skaper som gjør noe.

Forresten er en luftpumpe stikk motsatt av det å tilsette CO2, ettersom økt innhold av oksygen samtidig betyr redusert mengde CO2 i karet.

Nok et eksempel på at dyrebutikker ikke har den fjerneste anelse på hva de snakker om...
Angående luftpumpe og CO2 så har jeg tatt en skikkelig test av dette hvor jeg kjørte to like store baljer, en med lufttilsetning og en uten. Jeg kjørte de i ca en uke og pH var lik i begge baljer som indikerer at CO2 tilsetningen var lik null.

Men at sukker og gjær fører til økt plantevekst er det ingen tvil om, ikke direkte i karet men heller mer som på bildet her.
Helge
Angående luftpumpe og CO2 så har jeg tatt en skikkelig test av dette hvor jeg kjørte to like store baljer, en med lufttilsetning og en uten. Jeg kjørte de i ca en uke og pH var lik i begge baljer som indikerer at CO2 tilsetningen var lik null. ].

Er jo ikke så rart. Var jo ikke Co2 tilsetning i noen av baljene. Den baljen med luft tilsetning luftet nok ut bare det lille som var av Co2.
Skywalker
[QUOTE=Helge]Angående luftpumpe og CO2 så har jeg tatt en skikkelig test av dette hvor jeg kjørte to like store baljer, en med lufttilsetning og en uten. Jeg kjørte de i ca en uke og pH var lik i begge baljer som indikerer at CO2 tilsetningen var lik null. ].

Er jo ikke så rart. Var jo ikke Co2 tilsetning i noen av baljene. Den baljen med luft tilsetning luftet nok ut bare det lille som var av Co2.

Joda, men slik jeg tenkte så er det jo litt Co2 i luften og en luftpumpe kan pumpe mange hundre liter luft i timen så jeg syntes det var i det minste noe å lure på. Ved vanlig CO2 tilsetning så er det jo også bare snakk om tilføre noen ti-talls mg\l. Som sagt så var resultatet at luftpumpe ikke endrer pH'en og derfor har ingen effekt, kanskje andre som har tenkt det samme som meg her men nå testet jeg 'mythbuster style' for å få vite i stedet for å tro.
Jek kontrollerer Ph nivået i karet med hjelp av Co2. Veldig sikker på at Co2 tilførsel normalt gir lavere Ph
Skywalker
Jek kontrollerer Ph nivået i karet med hjelp av Co2. Veldig sikker på at Co2 tilførsel normalt gir lavere Ph

Ja der er vi naturligvis helt enige Ja vi er sikkert ikke uenige om noe her egentlig.

Jeg var sikkert litt uklar tidligere da, men poenget mitt var at når jeg testet om luftpumpe kunne tilføre vannet CO2 siden luftpumpen har høy kapasitet og det finnes litt CO2 i luften så sjekket jeg ut denne hypotesen(?) ved å måle pH for å se om den gikk ned. Da pH ikke gikk ned så antar jeg at tilstrekkelig tilførsel av CO2 ved hjelp av å kun kjøre en luftpumpe ikke har noen effekt.

Jeg kan ikke tenke meg at jeg er den eneste som har lurt på akkurat dette og Channel78 skriver i den andrer posten i denne tråden at hun har hørt at det går an. Men jeg har altså testet dette ut og funnet at det ikke går, ikke i det hele tatt.

Helge
[QUOTE=Skywalker]Jek kontrollerer Ph nivået i karet med hjelp av Co2. Veldig sikker på at Co2 tilførsel normalt gir lavere Ph

Ja der er vi naturligvis helt enige Ja vi er sikkert ikke uenige om noe her egentlig.

Jeg var sikkert litt uklar tidligere da, men poenget mitt var at når jeg testet om luftpumpe kunne tilføre vannet CO2 siden luftpumpen har høy kapasitet og det finnes litt CO2 i luften så sjekket jeg ut denne hypotesen(?) ved å måle pH for å se om den gikk ned. Da pH ikke gikk ned så antar jeg at tilstrekkelig tilførsel av CO2 ved hjelp av å kun kjøre en luftpumpe ikke har noen effekt.

Jeg kan ikke tenke meg at jeg er den eneste som har lurt på akkurat dette og Channel78 skriver i den andrer posten i denne tråden at hun har hørt at det går an. Men jeg har altså testet dette ut og funnet at det ikke går, ikke i det hele tatt.

Ah misforsto deg . Jepp du harr rett. Vi er enige.
Sukker og gjær.
jeg bruker oppskriften som står på Bjarnes Akvasider for å produsere Co2 og plantene min vokser og er flotte . Sukker -gjær-bakepulver i en flaske. billig og det fungerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap