- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle drepe middel
Snegle drepe middel
Noen som har prøvd Gastropex for å fjerne posthornsnegle/ plante/ pestsnegler?
hvordan virket det?
Hvor lenge må jeg bruke dette midlet for å være 100% sikkert at de er borte fra grus, pumpe, planter osv......... ???
Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha fisk og evt eplesnegler i akvariet etter bruk at dette midlet?
Akvariet er på 92 liter, hvor mange dråper må jeg ha i pr gang og hvor lenge?
Jeg gir opp å lese gjennom alle andre tråder ang dette, så håper dere kan svare direkte her i tråden selv med deres svar og ikke lime inn ande steder jeg må lese? Jeg leser så sakte å klar ikke lese gjennom alt annet som tidligere er skrevet.
hvordan virket det?
Hvor lenge må jeg bruke dette midlet for å være 100% sikkert at de er borte fra grus, pumpe, planter osv......... ???
Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha fisk og evt eplesnegler i akvariet etter bruk at dette midlet?
Akvariet er på 92 liter, hvor mange dråper må jeg ha i pr gang og hvor lenge?
Jeg gir opp å lese gjennom alle andre tråder ang dette, så håper dere kan svare direkte her i tråden selv med deres svar og ikke lime inn ande steder jeg må lese? Jeg leser så sakte å klar ikke lese gjennom alt annet som tidligere er skrevet.
Postet 15.06.09 kl 21:35
Postet 15.06.09 kl 22:01
Jeg har ikke prøvd gastropex selv, men her på AV sies det at det kan ta knekken på mer enn man ønsker. Mange synes det fungerer, mens hos noen virker det ikke. Det kan hende at pestsneglene ikke reagerer på middelet. Vær forsiktig underveis, og fjern døde snegler umiddelbart, da de kan forurense vannet.
NB: reker og eplesnegler (og noen typer fisk) kan dø hvis du har gastropex i vannet. Er usikker om dette gjelder skalaren, men for å være på den sikre siden flytt den i et annet akvarium hvis du har mulighet til det.
Dosering av gastropex
1. dag: 1 dråpe pr 5 liter akvarievann
2. dag: 1 dråpe pr 10 liter akvarievann
3. dag: 1 dråpe pr 10 liter akvarievann
Håper dette hjalp..
NB: reker og eplesnegler (og noen typer fisk) kan dø hvis du har gastropex i vannet. Er usikker om dette gjelder skalaren, men for å være på den sikre siden flytt den i et annet akvarium hvis du har mulighet til det.
Dosering av gastropex
1. dag: 1 dråpe pr 5 liter akvarievann
2. dag: 1 dråpe pr 10 liter akvarievann
3. dag: 1 dråpe pr 10 liter akvarievann
Håper dette hjalp..
Postet 15.06.09 kl 22:36
Har nok ikke mulighet å flytte skalaren. Virket som de mindre fiskene eks kardinaltetra ble skremt at de, for de mistet farger i eningen.
Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha fisk og evt eplesnegler i akvariet etter bruk av dette midlet?
Bær må jeg ta en ny kur etter de 3 dagene?
Hvor lenge skal midlet være i vannet, før jeg bytter vann eller tømmer hele akvairet?
Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ha fisk og evt eplesnegler i akvariet etter bruk av dette midlet?
Bær må jeg ta en ny kur etter de 3 dagene?
Hvor lenge skal midlet være i vannet, før jeg bytter vann eller tømmer hele akvairet?
Postet 15.06.09 kl 22:58
Postet 15.06.09 kl 23:06
Postet 15.06.09 kl 23:09
Postet 15.06.09 kl 23:19
Postet 15.06.09 kl 23:22
Men det er bare å komme til Nordland å plukke snegler om du vil ha. Jeg er lei av å plukke levende snegler som i eningen legger egg.
De små legger sikkert også egg som nylig blir klekket. Virkt slik siden det er kommer så mange ny hver dag.
De små legger sikkert også egg som nylig blir klekket. Virkt slik siden det er kommer så mange ny hver dag.
MaretardHvis du har dem i en bolle/plastbalje eller noe tenkte jeg da, så kan du bare putte dem i poser og gi vekk etter hvert som folk vil ha.
Postet 15.06.09 kl 23:24
hei, jeg har brukt Gastropex for å fjerne snegler og jeg syns det funker bra. Problemet er å få opp alle de døde sneglene for ikke alle flyter opp. Også er det alltid et egg eller en snegle som overlever.
Jeg var bort på ferie og når jeg kom hjem tok jeg vel litt over 100 bare fra glasset (240l) så i ren desperasjon kjørte denne kuren og det funket. Jeg er ikke kvitt problemet men nå er er jeg nede i en levelig mengde så jeg bare kan knuse de jeg ser mot glasset. Men den tar også de sneglene du vil ha. Dessverre tok den knekken på begge sebrasneglene mine... Enda jeg tok dem ut og ventet to vannbytter før jeg satt dem i igjen.
Jeg hadde også kardinaltetra, sommerfuglciklide, corydoras, L144 malle og viftereker som ikke hadde noen reaksjon på sneglemidlet. Så jeg vil tro det går bra for scalaren din også
så lenge de holdes på en nogenlunde nivå så er gjør jo faktisk pestsneglene en god jobb med å rense sanden. Men det er veldig vanskelig å bli kvitt dem for godt og veldig lett å få dem igjen via en plante etc så mitt tips er å innse at de er der og at de gjør en god jobb men ser du en så knuser du den. Så vil de gjøre en god jobb uten at de skjemmer karet
Jeg var bort på ferie og når jeg kom hjem tok jeg vel litt over 100 bare fra glasset (240l) så i ren desperasjon kjørte denne kuren og det funket. Jeg er ikke kvitt problemet men nå er er jeg nede i en levelig mengde så jeg bare kan knuse de jeg ser mot glasset. Men den tar også de sneglene du vil ha. Dessverre tok den knekken på begge sebrasneglene mine... Enda jeg tok dem ut og ventet to vannbytter før jeg satt dem i igjen.
Jeg hadde også kardinaltetra, sommerfuglciklide, corydoras, L144 malle og viftereker som ikke hadde noen reaksjon på sneglemidlet. Så jeg vil tro det går bra for scalaren din også
så lenge de holdes på en nogenlunde nivå så er gjør jo faktisk pestsneglene en god jobb med å rense sanden. Men det er veldig vanskelig å bli kvitt dem for godt og veldig lett å få dem igjen via en plante etc så mitt tips er å innse at de er der og at de gjør en god jobb men ser du en så knuser du den. Så vil de gjøre en god jobb uten at de skjemmer karet
Postet 16.06.09 kl 15:35
Endret: 16.06.09 kl 15:37
Postet 16.06.09 kl 16:28
Har brukt Gastropex og synes det fungerte bra. Mistet ingen fisk men Eplene døde da jeg skulle ha dem oppi igjen etter en stund.
Et godt råd er å "avsnegle" nye planter med Gastropex FØR du har dem i karet. Det gjør jeg. Anbefaler å kjøpe et par små Praktbotia. De holder sneglebestanden nede. Gjør gjerne en avtale med butikken at du får bytte dem i nye små når de blir større. Fungerer veldig bra hos meg.
Et godt råd er å "avsnegle" nye planter med Gastropex FØR du har dem i karet. Det gjør jeg. Anbefaler å kjøpe et par små Praktbotia. De holder sneglebestanden nede. Gjør gjerne en avtale med butikken at du får bytte dem i nye små når de blir større. Fungerer veldig bra hos meg.
Postet 16.06.09 kl 17:02
Hvor lenge gjor du dette med varmen, hvordan gikk du ned i temp osv........
Noe bruksanvisning hvordan du gjor dette for å få det snegle fritt. Måtte du vaske/ koke grusen og alt av pynt eller ...........???
Noe bruksanvisning hvordan du gjor dette for å få det snegle fritt. Måtte du vaske/ koke grusen og alt av pynt eller ...........???
MarborDet hørte med mange snegler da jeg kjøpte nye planter. Det jeg gjorde var å sette varmekolben på full guffe (d var ingen andre dyr i akvariet). Sneglene klatret opp over glasset og jeg tok dem ut. Per dags dato er akvariet mitt fritt for pestsnegler. Har bare noen sandsnegler som skal få være der. :)
Postet 16.06.09 kl 17:35
Jeg bare satte varmekolben på full guffe og lot den stå sånn noen dager. Etter hvert hadde det krøpet ca 50 snegler på glasset og jeg bare plukket dem ut. Jeg har ikke sett noen pestsnegler siden.
Det eneste jeg gjorde etterpå var å skru ned varmekolben til normal temperatur. Har ikke skiftet grus eller noe sånt. Husk å ta ut fisk o.l, som du vil ha. Ingen ønsker seg kokt akvariefisk
Det eneste jeg gjorde etterpå var å skru ned varmekolben til normal temperatur. Har ikke skiftet grus eller noe sånt. Husk å ta ut fisk o.l, som du vil ha. Ingen ønsker seg kokt akvariefisk
Postet 16.06.09 kl 17:52
Endret: 16.06.09 kl 17:57
Postet 16.06.09 kl 17:57
Endret: 16.06.09 kl 17:58
Det gikk bra med pumpa mi (og den er verdens gamleste). Tror pumpa di overlever dette. Du kan jo ta den ut for å være på den sikre siden.
De eggklasene jeg hadde, plukket jeg opp og kastet i do. De jeg ikke så må ha klekket ganske fort,og krøpet på ruta. Tror det tok 3 dager å bli kvitt alle sneglene.
Sneglene er ikke døde, men på grunn av varmen kommer de ut av hjemmestedene sine. Bruk ei tang eller noe og plukk dem ut.
Husk å flytte fisken. (ingen vil ha kokt fisk)
De eggklasene jeg hadde, plukket jeg opp og kastet i do. De jeg ikke så må ha klekket ganske fort,og krøpet på ruta. Tror det tok 3 dager å bli kvitt alle sneglene.
Sneglene er ikke døde, men på grunn av varmen kommer de ut av hjemmestedene sine. Bruk ei tang eller noe og plukk dem ut.
Husk å flytte fisken. (ingen vil ha kokt fisk)
Postet 16.06.09 kl 18:04
Endret: 16.06.09 kl 18:12
Postet 16.06.09 kl 18:12
Postet 16.06.09 kl 18:13
Ja da får jeg prøve dette nå før middlet..
Nå er varmen skrudd helt på fult.
Håper alle snegler kommer helt til overflaten og ikke bare midt på glasset der mange er nå.
Nå er varmen skrudd helt på fult.
Håper alle snegler kommer helt til overflaten og ikke bare midt på glasset der mange er nå.
MarborDet gikk bra med pumpa mi (og den er verdens gamleste). Tror pumpa di overlever dette. Du kan jo ta den ut for å være på den sikre siden. De eggklasene jeg hadde, plukket jeg opp og kastet i do. De jeg ikke så må ha klekket ganske fort,og krøpet på ruta. Tror det tok 3 dager å bli kvitt alle sneglene. Sneglene er ikke døde, men på grunn av varmen kommer de ut av hjemmestedene sine. Bruk ei tang eller noe og plukk dem ut. Husk å flytte fisken. (ingen vil ha kokt fisk) ;)
Postet 16.06.09 kl 19:42
Personlig synes jeg det er det letteste i verden å bli kvitt pestsnegler som kryper på frontglasset. Når jeg skal redusere pestsnegle-bestanden, noe jeg gjør fra tid til annen hvis jeg synes det er blitt behov for det, er å ta et stykke luftslange og bruke som "slamsuger". Altså slik luftslange som man bruker til luftpumper. Den ene enden går ned i en bøtte og den andre (i akvariet) bruker jeg til å støvsuge opp sneglene en etter en. Når de sitter på glasset er det utrolig enkelt og bare føre luftslangen bortover og støvsuge dem opp. I blant kan jeg få bunnen av bøtta nesten dekket av pestsnegler....
Pestsnegler passer akkurat inn i tuten på luftslangen, og pga slangens lille diameter tar det lang tid å fyllle bøtten med vann - dermed har man god tid til å støvsuge snegler før bøtta må tømmes.
Med denne metoden, som gjøres relativt sjelden, har jeg et nivå med pestsnegler som jeg kan akseptere. Noen ville kanskje synes det er litt for mye av dem i mine kar, hehe, men jeg synes de gjør en nyttig jobb også.
OBS!
Se over hva slags fôr du bruker og fôringsrutinene dine - der kan man spare inn mange pestsnegler!
Jeg bruker veldig mye frossentfôr til fiskene mine (daglig omtrent i perioder). Den aller beste metoden for å holde pestsnegle-bestanden lav eller på et minimum, er å unngå fôr som "støver". Dette fôr-støvet legger seg overalt i akvariet, på alt av planter og inventar, og dette kan sneglene leve av. Jo mere fôr-rester = jo flere pestsnegler (de øker da drastisk i antall).
Frossentfôr støver ikke og pestsneglene får et veldig tynt og magert livsgrunnlag. Jeg merker STOR forskjell på antall pestsnegler i perioder der jeg fôrer mye med fôrtabletter og pellets. Når jeg kun bruker frossentfôr er det minimalt med snegler!
Pestsnegler passer akkurat inn i tuten på luftslangen, og pga slangens lille diameter tar det lang tid å fyllle bøtten med vann - dermed har man god tid til å støvsuge snegler før bøtta må tømmes.
Med denne metoden, som gjøres relativt sjelden, har jeg et nivå med pestsnegler som jeg kan akseptere. Noen ville kanskje synes det er litt for mye av dem i mine kar, hehe, men jeg synes de gjør en nyttig jobb også.
OBS!
Se over hva slags fôr du bruker og fôringsrutinene dine - der kan man spare inn mange pestsnegler!
Jeg bruker veldig mye frossentfôr til fiskene mine (daglig omtrent i perioder). Den aller beste metoden for å holde pestsnegle-bestanden lav eller på et minimum, er å unngå fôr som "støver". Dette fôr-støvet legger seg overalt i akvariet, på alt av planter og inventar, og dette kan sneglene leve av. Jo mere fôr-rester = jo flere pestsnegler (de øker da drastisk i antall).
Frossentfôr støver ikke og pestsneglene får et veldig tynt og magert livsgrunnlag. Jeg merker STOR forskjell på antall pestsnegler i perioder der jeg fôrer mye med fôrtabletter og pellets. Når jeg kun bruker frossentfôr er det minimalt med snegler!
Postet 16.06.09 kl 19:47
Endret: 16.06.09 kl 19:54