Har lyst å prøve svart sand...

Hei. Jeg har lyst å prøve svart sand. Men kan det være lurt, lurer jeg på.
Eller er det kanskje best med lys sand?

Jeg har hørt at fiskene vil få mye sterkere farger, fordi når det er lys sand blir det kanskje litt for lyst, og da blir fisken redd og vil ikke vise fargene.

Ja... Er det noen her som har svart sand?
Det ville jeg gjerne sett!

Kan det være noen ulemper, eller fordeler med å ha svart eller hvit sand?

Men hva synes dere er finest? ( Jeg synes det er lurt å sjekke litt, så man ikke begynner på et, kanskje helt mislykket prosjekt! )

Blir glad for svar! =)

[External Image]

[External Image]


Har svart sand i et lite 54 l karr jeg med L144 røtter og planter, det er kjempe kuult.
Har desverre ikke bildet av det.
Ken Myrseth
Har svart sand i et lite 54 l karr jeg med L144 røtter og planter, det er kjempe kuult. Har desverre ikke bildet av det.


Men hvorfor er det kult?
Fordi fargene på fiskene, plantene og røttene kommer mye bedre fram, men viss du ikke ser selv hvorfor det er kuult, ja da er det vel tull og bruke såpass mye penger på svart sand(svart sand er dyrt).
er litt enig med BIGBrother men nå mener jeg at kar skal se naturlige ut. Fisker viser faktisk bedre farger dersom de får naturlig miljø rundt seg. Blir det unaturlig føler fiskene ubehag mellom kontraster og velger å holde en lavere profil og demper naturlig fargene. Dette er ihvertfall min mening og erfaring
Svart sand kan fremheve farger, men det kan også få motsatt effekt.
Greit å huske at svart sand kan også over tid falme i fargen, til det blir så og si grått.
Men ingen tvil om at planter, spesielt de knallgrønne blir helt fantastiske med svart sand.
jeg har 4 akvarium med to av dem som har svart sand, synes denne sanden er utrolig fin og kommer til å bytte ut sanden i de to andre akvariene også med tid og stunder. fargene på alt kommer mer frem synes jeg, plantene og fiskene bare lyser opp. i disse to akvariene har jeg hovedsakelig reker, kirsebær og svart og hvit krystallreker disse farger også flott ut. ser ikke noe negativt med svart sand og vil annbefale denne sanden på det varmeste.

lykke til.
Svart vs vanlig grus
I min profil har jeg et guppy kar. (63 literen)

Her kan du se forskjell. Gammelt bilde har vanlig grus, mens det nyeste har svart sand.
Plantene og spesielt de lille albino pansermallene kommer veldig godt frem. Mye penere for øyet.

[External Image]
Har masse sort sand
mine kar... og med power-glo lysrør får du full utnyttelse også
Hva slags type svart sand har dere i karene deres?
Jeg har kjøpt rådasand blixtersilikat tidligere, men den tar jo livet av mesteparten en har i karet av levende vesener og den er i tilegg skarp og klumper seg over tid.
Jeg vil kalle den totalt uegnet for akvarier og sekken jeg hadde ble derfor levert inn igjen til forhandleren
Akvastabil har en egen svart sand som er dugbar
grind zwart, kies scharz, gravier noir, gravel black er det som står på posen, denne er knall svart og kommer fra nederland og kostet 199,- for 9 kg.
Jeg har svart rådasand i noen av mine kar og synes det er kjempe fint. Bruker str 0.4-1.5 tror jeg den heter. Jeg har den også i noen av karene i butikken..... 249,- for 30kg
Ken Myrseth
Fordi fargene på fiskene, plantene og røttene kommer mye bedre fram, men viss du ikke ser selv hvorfor det er kuult, ja da er det vel tull og bruke såpass mye penger på svart sand(svart sand er dyrt).

Ja. Jeg ser jo at fargene blir mye sterkere. Jeg lurte på hvorfor DU synes det er kuult! Men fikk svar på det! Jeg har nok bare tengt å bruke det i 54'litern. Så da blir det heller ikke så dyrt.

katjakaj
Svart sand kan fremheve farger, men det kan også få motsatt effekt.

Hva mener du med at det kan få motsatt effekt?

Xplode
Jeg har kjøpt rådasand blixtersilikat tidligere, men den tar jo livet av mesteparten en har i karet av levende vesener og den er i tilegg skarp og klumper seg over tid. Jeg vil kalle den totalt uegnet for akvarier og sekken jeg hadde ble derfor levert inn igjen til forhandleren.

Er denne sanden du skriver om svart?
For det var jo ikke bra at de døde!

Ellers har jeg et spørsmål til:

Er sandkornene i den svarte sanden grovere enn i den lyse sanden mange bruker her på Akvaforum?
Vil sandkornene ligge igjen på bunnen, mens all møkka kommer opp og ut i slangen?

Takk for all informasjon!!
Ta apisto kakadue for eksempel.
Med lys sand så har den e lysere kropp, svarte striper og fantastiske orange finner.
Med svart sand da blir kroppen nesten helt svart mens fargene på finnene falmer veldig.
Så de syns jeg deffinitvt er penere med lys sand.
Samme gjelder sjokolade og nøkklhull ciklider.
katjakaj
Ta apisto kakadue for eksempel. Med lys sand så har den e lysere kropp, svarte striper og fantastiske orange finner. Med svart sand da blir kroppen nesten helt svart mens fargene på finnene falmer veldig. Så de syns jeg deffinitvt er penere med lys sand. Samme gjelder sjokolade og nøkklhull ciklider.


Åja. Nå forstår jeg.
Xplode
Jeg har kjøpt rådasand blixtersilikat tidligere, men den tar jo livet av mesteparten en har i karet av levende vesener og den er i tilegg skarp og klumper seg over tid. Jeg vil kalle den totalt uegnet for akvarier og sekken jeg hadde ble derfor levert inn igjen til forhandleren.

Er denne sanden du skriver om svart?
For det var jo ikke bra at de døde!


Rådasand Blästersilikat er navnet på den og ikke blixtersilikat som jeg skreiv i går.
Den er helt svart og veldig skarp.
Blästersilikat består av knust aluminiumsilikat.
Den hever også ph til 8
Her står det om hva den inneholder og hvordan den blir laget: http://www.knutrydberg.se/?page=produktvisning&kategori=4&produktid=38&lang=se


Jeg har Zolux Quartzite Noire i to kar. Er veldig fornøyd med den. Ser ut som fiskene trives også både SAE og guppy-hannene roter endel på bunnen. Plantene vokser greit i den også. Du finner bilde av karet (Juwel Rio 120 l) i profilen min. Plantene er nyplantet på bildet, men mye større nå.
gurimalle
Jeg har Zolux Quartzite Noire i to kar. Er veldig fornøyd med den. Ser ut som fiskene trives også både SAE og guppy-hannene roter endel på bunnen. Plantene vokser greit i den også. Du finner bilde av karet (Juwel Rio 120 l) i profilen min. Plantene er nyplantet på bildet, men mye større nå.


Oi! Plantene blir jo nesten selvlysende! Virkelig fint med svart sand.
BIGBrother
Ellers har jeg et spørsmål til: Er sandkornene i den svarte sanden grovere enn i den lyse sanden mange bruker her på Akvaforum? [B] Når man slamsuger:[/B] Vil sandkornene ligge igjen på bunnen, mens all møkka kommer opp og ut i slangen?


Er det ingen som vet det?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap